Mai conteaza DJ Mag Top 100?

07 August 2008 Beat Factor BeatFactor

Mai conteaza DJ Mag Top 100?
TAGS:
dj mag 
In urma cu 11 ani, mai exact in 1997, ascultatorii de muzici electronice au decis ca DJ-ul Carl Cox merita sa fie ales drept cel mai bun DJ din lume. Dupa 11 ani, Carl Cox nu a dezamagit pe nimeni si a ramas in centrul atentiei, fiind considerat si astazi dreptu un DJ profesionist, serios si foarte cerut, in continuare.

Fie ca vrem sau nu, o mare parte din evenimentele cu DJi se invart in jurul acestui top organizat de catre publicatia britanica DJ Magazine. De 11 ani, publicul voteaza, fiecare cum il duce capul, insa singurii care au de profitat de pe urma acestui lucru sunt artistii impreuna cu tot managementul lor.

Topul DJ Mag nu mai reprezinta astazi o reflectie reala asupra industriei muzicale; in opinia multora, mare parte din votanti isi exprima parerea bazandu-se pe niste date privite doar dintr-o maniera pur personala si fara a medita macar trei minute asupra intregii scene.

Anul trecut au existat mai multe probleme in legatura cu acest top: fraude, rezultate aparute cu cateva zile inaintea publicarii oficiale. Iar de la an la an, exista din ce in ce mai multi nemultumiti.

Asa cum era in urma cu doar cateva luni Bucurestiul plin de bannere publicitare, cu diversi candidati la primarie, mai toate paginile de myspace ale artistilor au dat drumul campaniei de votare in DJ Mag Top 100. Votati-ma in Top 100, Sustineti-va DJ-ul in Top 100, X-ulescu are nevoie de votul vostru in Top 100; te trezesti cu tot felul de mailuri tip spam de la agentii de care nu ai auzit niciodata care aproape ca te implora sa votezi DJ-ul X sau Y.

In scurta si trista istorie a acestui top, primele pozitii au fost ocupate tot timpul de DJi mainstream, care fie au o emisiune radio ce poate fi descarcata de pe net, fie au videoclip pe TV, fie au o echipa de PR in spate care ii transforma din niste oameni simpli in adevarati titani ai muzicii electronice si ai DJ-ing-ului.

Si, asa cum este firesc, asa zisa elita a muzicii electronice, acei ascultatori pentru care chiar este importanta aceasta muzica, au renuntat de cativa ani buni sa mai acorde vreun interes acestui top. Intr-o proportie de peste 60 %, votantii de astazi sunt incepatori in ale muzicii electronice, au o atitudine mai putin open minded si nu acorda atentie muzicii electronice in general, ci doar unui subgen preferat techno, trance, drum and bass. Nu au capacitatea de a privi global scena muzicii electronice.



Iata cam cum au stat lucrurile in DJ Mag Top 100 in cei zece ani de existenta.

In 1997, Carl Cox iesea cel mai bun DJ din lume, urmat indeaproape de catre legenda trance / progressive Paul Oakenfold si Sasha. Pozitii favorabile au ocupat si Hype, Danny Rampling, Todd Terry, LTJ Bukem sau John Digweed . Un an mai tarziu, in 1998, trance-ul (destul de calitativ) al lui Paul Oakenfold iesea invingator; Tiesto nu ne invadase inca, si puteai sa vezi si nume precum DJ Sneak pe pozitia 25 sau Jeff Mills pe pozitia 28. In continuare insa, legea o faceau Carl Cox, Judge Jules, Pete Tong, Sasha, John Digweed, Paul Van Dyk (cu o urcare de 36 de pozitii). In 1999, primele doua pozitii sunt aceleasi ca si in anul precedent: Oakenfold pe primul loc, Carl Cox pe al doilea. Artisti ca Sasha, Paul Van Dyk, Judge Jules, John Digweed sunt in continuare pe pozitii fruntase.

Anul 2000 este anul lui Sasha. Devine cel mai bun DJi din lume, iar compilatii sale Global Underground incep sa devina cautate. In aceeasi perioada iese la suprafata si hit-ul Xpander, piesa reprezentativa pentru intreaga cariera muzicala a artistului. In acelasi an, John Digweed are cea mai mare urcare de pana atunci (pe locul al treilea), iar Oakenfold cade de pe locul intai timp de doi ani, pe locul al doilea. Apar doua new entry-uri pe niste pozitii ale topului destul de suspecte: Fergie pe locul 8 si Lisa Lashes pe locul 9.

Un an mai tarziu, John Digweed ocupa locul intai, si apare Tiesto (pe locul 6). Este si perioada de glorie Sasha & Digweed, un duet cu o istorie aparte in muzica electronica. In 2002, fenomenul Tiesto incepe deja sa ia amploare devine DJ-ul numarul unu in DJ Mag Top 100. Este urmat de catre Sasha, Digweed si Paul Van Dyk. In acelasi an, tanarul olandez Armin Van Buuren are o ascensiune impresionanta: ocupa pozitia 5.

Deja muzica trance manufacturata de trio-ul Tiesto - Paul Van Dyk Armin van Buuren incepe sa capete o amploare deosebita. Odata cu aceasta, insa, scade si calitatea productiilor, targetul devenind din ce in ce mai clar.

In 2003, tot Tiesto ocupa pozitia intai, urmat de catre Paul Van Dyk si Armin Van Buuren. Paul Oakenfold incepe, incet-incet, sa decada, scazand de la an la an in top. Anul urmator, situatie este identica, daca ne uitam la primele trei pozitii: Tiesto, Paul Van Dyk, Armin Van Buuren. Ferry Corsten are cea mai mare urcare de pana atunci direct pe pozitia 5. Este un an favorabil scenei progressive house, cand hernan Cattaneo ocupa pozitia a sasea, iar americanul Christopher Lawrence pozitia a saptea. Este un clasament favorabil si pentru Sander Kleinenberg, care urca, fata de anul trecut.

Trio-ul superstarurilor trance continua si in 2005. De data aceasta, Paul van Dyk iese DJ-ul numarul unu, urmat de catre Tiesto si Armin Van Buuren. Sasha si Digweed raman si ei in primii zece DJi, alaturi de Hernan Cattaneo, Duetul Deep Dish si Carl Cox. Gloria lui ATB incepe de asemenea sa creasca, intrucat neamtul ocupa pozitia a noua in clasament. Anul urmator este cam aceeasi situatie (de fapt identica), in primele trei pozitii. Paul Van Dyk, Armin Van Buuren si Tiesto. Muzica nu mai evolueaza, sau cel putin nu pentru votantii DJ Mag. Apare in schimb un personaj destul de suspect, DJ Dan, care castiga titlul de cel mai bun DJ de house si se claseaza pe locul 5, precedat de catre trancer-ul Christopher Lawrence.

In 2007, trio-ul se sparge, pentru ca John Digweed revine din nou in centrul atentiei, pe locul al treilea. Primii doi raman insa Armin van Buuren si Tiesto, iar Paul Van Dyk cade pe locul al patrulea. Cei trei crai de la Above & Beyond capata si ei o pozitie destul de buna, mai exact pe locul al saselea, la fel ca si Infected Mushroom. Tot in 2007, David Guetta incepe sa guste gloria starurilor in industrie, intrucat se claseaza pe locul 10.

Cam asta s-a intamplat, in linii mari, in cei zece ani de DJ Mag. In al 11-lea ceas, in al 11-lea an, daca dorim o schimbare in aceste clasamente (pe care chiar daca nu le mai consideram relevante, ele exista si sunt, din nefericire, destul de importante) o putem face incepand cu patratica noastra - votati cu ochii deschisi.

La urma urmei, este cel putin amuzanta aceasta perioada, daca nu importanta.


Popup detector