Portret de artist - Klaus Schulze

27 Iulie 2012 Beat Factor BeatFactor

Daca am analiza evolutia muzicii electronice din ultimii 35 de ani, am putea remarca limpede cat de multe schimbari au intervenit de-a lungul anilor peste sound-ul initial. Schimbari bune sau rele, au fost inevitabile, la fel ca in orice forma artistica, ce evolueaza odata cu societatea care o hraneste.


Multi din cititorii de aici abia facusera ochi in '70-'80, insa acei ani au avut un impact semnificativ asupra a ceea ce inseamna astazi muzica electronica. Iar personajul de fata, artistul german Klaus Schulze, este unul dintre muzicienii care a ajutat enorm de mult la evolutia muzicii electronice in particular, si a muzicii in general.


Este cu un an mai batran decat colegul sau Jean Michel Jarre. Klaus a folosit si pseudonimul de Richard Wahnfried, fiind totodata si unul dintre fondatorii trupelor Tangerine Dream si Ash Ra Tempel pentru o perioada destul de scurta de timp. Ulterior a compus muzica solo, cariera sa muzicala insumand peste 40 de albume (mai mult de 110 CD-uri), produse de-a lungul a peste trei decenii.


Dupa realizarea albumului Ash Ra Tempel, in 1972 Klaus Schulze este inlocuit de Wolfgang Muller (baterie, vibrafon). Grupul ii mai cuprindea pe Mathias Wehler (saxofon alto) si Ulli Popp (percuie, bongos). Pentru realizarea celui de-al treilea album, Schulze revine in grup, alaturi de Timothy Leary si Patrick Moraz (pian).




Suspectat de a fi unul dintre inventatorii trance-ului (in forma pura de atunci, nu cea comerciala de azi), Klaus Schulz a debutat solo cu albumul Irrlicht, lansat la Ohr in 1972. Desi nu a dispus de sintetizatoare pentru acest album, materialul proto-ambiental ce urmeaza a fi ascultat mai jos este considerat foarte important pentru dezvoltarea muzicii electronice.



De pe al doilea album intra in peisaj si sintetizatorul EMS Synthi A. Cyborg a aparut un an mai tarziu, in 1973, tot la casa de discuri germana a lui Rolf-Ulrich Kaiser si Gille Lettmann careia ii spune Kosmische Music.



La fel ca si "colegul" sau contemporan Jean Michel Jarre, muzica lui Klaus Schulze poate parea pretentioasa astazi, sofisticata si nu chiar atat de accesibila oricui. Una din cauze ar putea fi si faptul ca sound-ul a evoluat atat de mult in ultimii 20 de ani (in acelasi ritm cu tehnologia, fireste), incat fara o educatie muzicala mai solida, aceasta muzica va trece prin tine ca Voda prin loboda. Mare artist si Voda asta..


Mai jos puteti asculta o inregistrare foarte rara cu Tangerine Dream, live din 1987, din Berlin Reichstag.



Asculta muzica online pe Beatfactor.ro


Dupa ce se mai coace, la inceputul anilo '80, sound-ul lui Klaus Schulze incepe sa devina mai putin experimental si mai accesibil urechii mediocre, obisnuite, a publicului larg. Trece de la instrumente analog la instrumente digital (atat cat i se permitea la vremea respectiva). Daca pe albumul "Dig It" nu se simte atat de pregnant, pe urmatorul album, Trancefer, schimbarea de stil si abordarea muzicala devine evidenta. Muzica incepe sa aiba ritm, sa nu mai fie atat de conceptuala si abstracta, dupa cum se poate observa si pe piesa "A Few Minutes After Trancefer" de mai jos.




In urmatorii ani, Klaus Schulze a experimentat cu propriul sau, rafinandu-l si schimbandu-i directia in mod constant. De la muzica electronica ambient/trance de la sfarsitul anilor '80, la samplat-ul din anii '90 si introducerea elementelor de muzica clasica si jazz de dupa 2000, una din preocuparile constante ale lui Schulze a fost de a-si depasi limitele si conditia de artist.


Iar marturie stau zecile de albume lansate in cariera solo care a inglobat in 2010 cinci decenii de muzica. In ianuarie 2013, Klaus Schulze va lansa un nou album, intitulat Shadowlands.




"Tine pasul cu ceea ce compun. Nu critica dupa o prima auditie superficiala. Asculta de doua ori. Nu ma trata ca pe o moda contrafacuta. Pana la urma, eu imi pun sufletul in muzica”.





Muzica mea e acum acceptata (…) de o noua generatie, care n-a mostenit prejudecatile parintilor; acesti tineri au crescut cu muzica electronica de toate soiurile. E deci normal pentru ei (…) sa caute radacinile acestei muzici. Si peste cine dau? Kraftwerk, Tangerine Dream si cu mine. Suntem, intr-adevar, printre putinii care au creat in mod consecvent o muzica moderna, cu mijloace electronice «exotice», in pofida multor opozitii si rasete, dar fara niciun compromis. Am pavat drumul, daca pot spune asa - Klaus Schulze, „We paved the way”, interviu, ianuarie 1996



Citeste si: Interviu cu Klaus Schulze si Lisa Gerrard (2008)





Popup detector