Portretul unui brand - Sunrise

15 Februarie 2008 Beat Factor BeatFactor

Portretul unui brand - Sunrise
Dupa o intarziere pentru care ne cerem scuze, iata ca a aparut in sfarsit cel de-al doilea articol din seria Portretul unui brand. Am discutat recent cu unul din cele mai puternice brand-uri de evenimente dedicate muzicii electronice din Romania, Sunrise, reprezentata de catre Catalin Ghinea, omul care a pus pe picioare acest proiect si care a fost acolo de la inceput.

Sunt foarte putine cazurile in care ii vezi la petreceri. De cele mai multe ori, daca ii vezi, nici nu stii cine sunt si ce cauta acolo, pentru ca ei nu arata ca ceilalti clubberi. Ei insa sunt cei care fac miscarea clubbing din Romania sa mearga mai departe, sunt cei care aduc artistii straini sa mixeze in diverse locuri in Romania, sunt cei de care depinde cariera unui DJ roman. Sunt, daca vreti, persoanele din umbra care fac totul.

Birourile Sunrise se afla in clubul Session, intr-o incapere cu intrare separata. Tone de afise, flyere, CD-uri si vinil-uri dospesc in biroul in care isi desfasoara activitatea cei de la Sunrise. Chiar daca la prima vedere totul pare ingramadit, fiecare lucrusor isi are locul lui. Pe pereti stau inramate afise vechi cu sigla Sunrise, aceeasi de la inceput. E o forfota continua, unul intra, altul iese, telefoanele suna din zece in zece minute, iar pe fundal se aude vag muzica portugheza.

Inceputurile Sunrise

Numele Sunrise este ideea unui bun si foarte vechi prieten canadian, George. In anul 2000, intr-o dimineata pe plaja, mi-a spus sa facem o micuta organizatie din care sa facem petreceri; nu era atunci vorba de vreo agentie de booking, pentru ca nici nu prea erau multi DJi romani pe care sa-i reprezinti. Si pentru ca era dimineata devreme, pe plaja la Celentano (cam pe unde este Kudos-ul de astazi), si era la rasaritul soarelui, numele a aparut mai mult ca o gluma, zambeste Catalin, rememorand vremurile de acum aproape opt ani, cand termenul clubbing in Romania era destul de putin sau aproape deloc cunoscut. La momentul respectiv, Catalin lucra in vanzari si acoperea toata tara; era intr-o companie mare de produse alimentare, si avea echipe de promovare si de marchendising in toata Romania. El era un fel de coordonator, asa ca in fiecare weekend era intr-un alt judet. Ca orice iubitor de clubbing, dupa ce imi terminam treaba, ieseam pe afara; si asa, in cateva luni, am reusit sa cunosc cam tot ce era pe vreme aceea. Desi cluburile erau destul de putin profilate pe muzica electronica, se mai intampla sa-l prinzi pe Raoul Russu intr-o sambata, sau alti DJi mai cunoscuti. Din vorba in vorba si din recomandari, lui Catalin ii vine ideea de a pune pe picioare o agentie de DJ-i, astfel incat sa nu gasesti in fiecare weekend intr-un club din tara doar DJ-ul rezident.

Tot in acea perioada incep si primele evenimente Sunrise. Ne indreptam privirea spre un afis inramat si pus pe perete. Nu era comunicarea de astazi, nu erau posibilitati mari sa stii ce face unul sau altul; dupa mai multe nopti pierdute de clubbing prin Budapesta, m-am imprietenit cu mai multi (Budai, Tommyboy, Sterbinsky). Pentru ca erau locatii care nu garantau seriozitate, totul era facut sub o atmofera ciudata. Nici noi nu prea stiam cum sa punem problema, cum se face o petrecere, si nici locatiile nu erau toate foarte serioase. Pe vreme aceea, eram si eu mai idealist; luam DJ-ul, si mai vedem ce se intampla. Apoi dimineata, ajungeai la chestiile pragmatice, de genul trebuie sa platesc fee-ul DJ-ului si altele. Iar asta, pe langa altele, l-a determinat pe Catalin sa lase deoparte event-urile si sa se ocupe de ceea ce avea deja succes, chiar daca scopul nu era unul banesc. Plecam cu Rosario de vineri, facem cate un turneu cat de cat legat; ceva d egenul vineri la Sibiu, sambata la Oradea. Ne distram, insa nu se punea problema sa castigi ceva din chestia asta. Si cum era firesc, usor-usor aceste lucruri au luat amploare. Daca la inceput principalii actori erau Raoul Russu, Rhadoo, Rosario Internullo, DJ Professor, cu timpul totul capatase o forma organizata. Aveau nevoie si baietii de cineva care sa-i reprezinte cumva, noi aveam contactele foarte bine puse la punct, si, incet, pana in vara anului trecut chiar ajunsesem un fel de butic. Practic, pana in vara lui 2007 puteai sa iei DJ-i de la Sunrise sau nu puteai sa iei de nicaieri.

Agentia nu a plecat pe considerente exclusive; unii dintre DJi isi mai gaseau si singuri gig-uri, insa pana nu au aparut si alte agentii ca Main Events sau Forward, mai toti DJ-ii romani erau la Sunrise. Daca iti place ceea ce faci si esti implicat, la un moment dat simti nevoia sa cresti trebuirle. Deja, prin 2004, incepusem sa fiu din nou foarte curios de a face evenimente si cu artisti din afara tarii. Au inceput evenimente prin cluburi ca Zebra din Bacau, Tutankhamon din Cluj Napoca, XS din Iasi, etc. In 2005, Sunrise s-a grupat ca echipa; era nevoie de colegi, de PR, iar dupa 1 mai, lucrurile au inceput sa se desfasoare altfel. A fost acea vara in clubul Motor (Mamaia) cu un line up extrem de futurist (cand au venit in premiera artisti ca Richie Hawtin, Magda, Gudio Schneider, Phonique, Pascal FEOS, si multi altii), iar in toamna boom-ul cu Luciano in clubul Escape din Bucuresti. Pentru prima data, asta a fost o petrecere cu 1000 de oameni, una foarte reusita. Si asta ne-a luat putin din insatisfactia ca toata vara la Motor publicul a fost destul de restrans, din mai multe motive artistii pe care i-am adus noi erau ei insisi tineri pe piata asta, unii chiar erau in prim proces de a invata sa mixeze; dar noua ne placea foarte mult ceea ce produceau. Una dintre prezente permanente la Sunrise in 2004-2005 a fost Margaret Dygas, de la Cluj, la Iasi, la Bacau sau Constanta.



Astazi, agentia de booking Sunrise vinde in colaborare cu un promoter din Italia, Andrea Pelini de la Circoloco, acest produs de party care se numeste [a:rpia:r], iar acum deja s-au pus la punct primele petreceri pentru cei din valul doi Cezar aka El Cezere, Praslea, Atena, Kozo, artisti care sunt si ei bagati pana in gat cu productiile si sunt la fel de buni. In 2008, unul sau doi DJi din cei enumerati vor semna la [a:rpia:r] o piesa, insa deja se stie de ei. In tara, incercam sa gasim petrecerile cele mai bune, iar fata de anul trecut cand lucram cu sutele de cluburi, acum am facut o selectie la sange; poate nici 15 cluburi nu mai sunt cu care lucram.

La Sunrise nu ajungi DJ intamplator. Nu rezolvi nimic cu un CD demo, pentru ca trebuie sa ai multe ore de muncit in club, in pupitru. Au fost si cazuri cand DJ-i romani se rugau insistent sa fie trecuti in rosterul agentiei, chiar daca, de fapt, nu aveau nicio legatura cu agentia. DJ-ii de la Sunrise sunt fie clubberii care veneau la petrecerile lor, fie cei care se antrenau seara, cand clubul era gol, sau la petreceri private, fie prieteni mai vechi. Practic, in afara de cei care deja sunt acum si care au potential maxim, trebuie sa fie ceva care sa ma socheze la modul serios, pentru a intra in agentie.

Raresh, copilul-minune

Am avut o perioada in care mergeam la Bacau sau la Iasi aproape in fiecare weekend; era si o perioada cam sinistra in Bucuresti atunci, nu mai era Karma, nici Zerillos, Colours si Space aparusera si disparusera, Il Divino nu era un loc senzational si mai nimeni nu credea in el Raresh a avut la Sunrise intotdeauna sustinere permanenta si a fost omul in care eu personal am crezut de la bun inceput. Nu in comparatie cu cineva, dar ceea ce mi-a placut cel mai tare la el a fost ca era un om foarte dedicat. Catalin il stie pe Raresh sau micul soarec (cum i se zicea la Bacau) de cand acesta avea 14 -15 ani. Tot timpul era asa, o uimire, sa-l vad cum isi nota piese, cum ciordea cu ochiul de pe placile lui Rhadoo sau Raoul, si cum dimineata o stergea acasa sa-si downlodeze acele piese, sa le aiba...Era un interes fantastic pe care nu il vezi la multa lume. In momentul in care Raresh si familia lui au decis sa vina la Bucuresti, deja lucrurile au fost lesne. Mai dam de un afis din 2005, cu primul gig al lui Raresh in afara tarii, in Frankfurt, unde a mixat cu Toni Rios. In Bucuresti, dupa ce a facut warm up-ul la cam toate evenimentele principale, era normal ca Raresh sa creasca.



Insa momentul in care cariera lui Raresh a explodat a fost evenimentul cu Ricardo Villalobos din Studio Martin, la inceputul lui 2006. Tin minte ca dupa acel weekend, Ricardo mi-a dat un mesaj si mi-a spus ca e in continuare socat de cat de bun este Raresh. Nu intamplator l-a lasat o ora si ceva in plus pe Raresh sa puna muzica in deschidere. Lumea nu prea era obisnuita atunci ca artistul strain sa mixeze dupa ora 3, si eram usor panicat. Insa Ricardo imi tot spunea mai lasa-l sa-l mai ascult 20 de minute, mai lasa-l 2 piese. A urmat acel after party privat in care Ricardo si raresh au pus muzica impreuna 18 sau 19 ore. La cateva zile, Ricardo ii propune lui Catalin sa vorbeasca cu Sven Vath pentru Raresh, sa-l ia la agentia Cocoon. Si intr-o luna sau doua am fost la Frankfurt, am vorbit cu Sven (Vath), si in cateva luni deja au inceput sa-i vina gig-uri in afara tarii, prin toata Europa. Acum totul se petrece la un nivel mult mai inalt, datorita proiectului pe care l-au pus pe picioare Catalin impreuna cu cei trei RPR-isti (Rhadoo, Pedro si Raresh).

[a:rpia:r] - o afacere profitabila pentru orice promoter din lume, o noapte de succes

[a:rpia:r] este o idee de-a lui Rhadoo, care i-a venit prin februarie-martie anul trecut. Ei deja lucrasera foarte mult, Rhadoo avea o tona de piese, Pedro avea deja niste piese senzationale. Impreuna cu cei trei, am decis sa facem label, firma, sa selectam primele piese, sa ne ingrijim de comunicare; practic, tot prin mini-forta asta a noastra de a spune cate ceva peste tot, din Londra pana in Bucuresti, am reusit sa branduim RPR. Au ajuns tricouri cu RPR la niste artisti la care voiam noi sa ajunga, sau la niste promoteri, sau chiar la niste clubberi care imi sunt prieteni si-mi sunt dragi.

RPR SoundRPR a crescut atat de mult datorita baietilor; Acum este, din punctul meu de vedere, putin deranjant. Primesc sapte request-uri pe zi, de la cluburi din toata lumea, care vor sa faca o petrecere [a:rpia:r]. Ideea de RPR a luat fiinta in urma cu mai bine de un. Insa a durat mult pana sa se gaseasca persoane care sa faca un mastering bun, un print bun, coperti bune, si asa mai departe. Acum se lucreaza cu o firma din Germania care se ocupa de tot de la mastering la imprimat, distributie, etc. Daca vrei sa fii asa cum ei trei au decis sa fie, doar pe vinil, doar o anumita calitate, lucrurile sunt foarte diferite fata de aceste netlabel-uri care scot pe beatport si dau drumul la treaba. Nu stiu daca ei si-au permis sau si-au impus, insa decizia a fost sa nu se scoata decat un anumit numar de discuri. Desi cererea la [a:rpia:r] 01 a fost imensa (peste 5000 de discuri), cei trei au decis sa nu scoata decat 1500. Initial, s-au facut 700-800 de placi, iar vanzarea efectiva a durat cateva zile. La [a:rpia:r] 02 a fost putin altfel, s-a facut un numar mai mare de exemplare, si s-au impartit cam prin toata lumea. Deja urmatoarele trei release-uri au fost stabilite, [a:rpia:r] 3 fiind cu Demos si Boola. Exista posibilitatea ca in viitorul apropiat sa apara si o compilatie oficiala, mix CD. De acum incolo, vor fi in general cam trei patru release-uri pe an. Pe cine vor sa promoveze, ce vor sa faca, e strict treaba si decizia lor. Catalin e mai mult persoana care se ocupa de hartogaraie, care face ca lucrurile sa se miste bine, la nivel formal. Daca pana acum placile [a:rpia:r] erau distribuite doar in Europa, de acum incolo distributia va fi la nivel mondial.

Ceea ce a generat acest hype foarte mare a fost faptul ca RPR au reusit, prin toate prestatiile lor afara, sa fie sustinatori buni pentru propriul lor label. Pentru toti promoterii si managerii de cluburi mari, in acest moment sa faci o petrecere [a:rpia:r] e una dintre cele mai bune afaceri pentru un club. Ei au totusi un fee cumsecade, vine la fel de multa lume ca la un artist care costa de zece ori mai mult, iar acest hype vine din mai multe unghiuri: productii bune, atitudinea lor la pupitru, faptul ca petrecerile au fost de succes, si tot asa. Artistii nostri au explodat in 2007, astfel incat acum au deja fani devotati din toata lumea, care merg peste tot, la toate petrecerile lor.

Dovada ca cei trei artisti romani au crescut enorm o reprezinta de exemplu oferta de a mixa la scena deschisa (Dance Arena) la editia de anul acesta a festivalului Exit din Serbia.

Session, bucataria de DJi

Clubul Session le apartine de cateva luni doar celor de la Sunrise, si aici au avut loc, incepand din toamna anului 2007, toate evenimentele importante din Bucuresti organizate de Catalin & co. Fie ca ajungi cand este petrecere sau ziua in amiaza mare, in afara programului, la Session mai tot timpul este cineva la pupitru care se antreneaza. Este, daca vrei, un fel de a doua casa de-a noastra, un fel de laborator in care se nasc tineri DJi.

DJ Sneak @ Session Clubul Session, inseamna inainte de toate, muzica. Atunci cand Catalin a preluat o parte din club, s-a plecat din start de la aceasta idee muzica de calitate. Nu s-a riscat sa aduca DJi care ii inspirau neincredere, iar cand venea vorba de muzica si artisti, intotdeauna le-a cerut si sfatul celorlalti din gasca.

De-a lungul mai multor luni, clubul Session a gazduit nume precum DJ Sneak, Ellen Allien & Apparat, Zip, Sascha Funke, Pascal F.E.O.S. si multi altii.





Conceptul de familie

Odata cu infiintarea unei echipe in urma cu cativa ani, Sunrise a devenit, vazut din exterior, ca un fel de familie. Un cerc relativ restrans, ai caror membri impartasesc aceleasi gusturi muzicale, merg la aceleasi evenimente, au cam acelasi mod de a se distra, se surprind unii pe altii din punct de vedere muzical, ii leaga pasiuni comune. De aceea, atunci cand vine vorba de un eveniment mare, asa cum a fost Sunwaves 2 pe 4 august la mare, cu totii se mobilizeaza: unii sunt la PR, altii se ocupa de artisti, altii de invitatii straini care sunt tot mai numerosi de la an la an.

De la un an la altul, din ce in ce mai multi clubberi straini vin in Romania, din mai multe motive. Unul dintre ele este si miscarea clubbing de la noi care in ultimii ani a explodat. Deocamdata, in Romania nu este interzis fumatul in cluburi, iar petrecerile nu se inchid la 6 dimineata, ca in orasele mari din lume. Totul a crescut la un nivel atat de mare, incat acum se pune problema unde sa ii cazezi pe toti prietenii straini care iti vin ca invitati, glumeste Catalin. Tin minte ca la Sunwaves 2 a fost o nebunie cu cati prieteni din afara tarii au venit doar pentru acel eveniment.

Pentru 2008, Sunrise merge mai departe cu festivalurile de anul trecut. Atat Sunwaves cat si 7 Festival au fost gandite nu doar pentru un an, ci pentru mai mult timp; au fost vazute ca niste evenimente care sa aiba continuitate, sa creasca de la an la an. Astfel ca si in 2008 ne vom intalni cu un nou 7 Festival si doua Sunwaves-uri la mare.


sunrise.ro
myspace.com/sunrise_booking_agency


Popup detector