Josh Wink - Personalitate si profunzime


Josh Wink - Personalitate si profunzime

Nu stiu exact care e filosofia mea asupra vietii. Imi place sa experimentez intotdeauna lucruri noi, sentimente, trairi, iubiri, pierderi. Tot ce face parte din viata mea (...) intreaba-ma asta peste 15 ani.

Josh Wink este unul dintre artistii de muzica electronica ce pot fi considerati veterani, daca ne uitam la background-ul muzical pe care l-au acaparat de-a lungul timpului. DJ, manager de label si pe deasupra si producator de muzica electronica, Josh Wink s-a remarcat prin subtilitatea cu care a patruns in mintea ascultatorilor. A reusit sa ii faca pe cei care ascultau muzica house sa inteleaga ce este techno, iar pe puristii muzicii techno sa asculte si house.

Am reusit sa discutam cu Josh Wink inainte de setul sau din Bucuresti in clubul Studio Martin. Putin somnoros, DJ-ul american (mai exact originar din Philadephia) a fost foarte binevoitor si glumet, tuns scurt (poate vi se va parea ciudat asta, insa da!) si imbracat foarte casual. A venit dupa el doar cu un case plin de CD-uri pe care le actualizeaza cat de des poate; o pereche de casti foarte mici (de fapt o natie de galene) si o copie a ultimului sau material Profound Sound volume 3, subiect asupra caruia vom reveni.

Josh Wink, inspiratie si creativitate

Inspiratia? Da, cu toate ca la prima vedere pare un subiect atat de dezbatut de foarte multi artisti, jurnalisti, oameni din economie, inspiratia ramane o conditie de baza atunci cand vrei sa creezi ceva; indiferent ce anume. Josh Wink crede in inspiratie; ne-a marturisit asta fara sa stea prea mult pe ganduri. Pentru el, inspiratia vine cand te astepti cel mai putin, in moemente simple de plictiseala sau in momente cand are un program foarte incarcat. Sa fii inspirat este un lucru foarte important, poate cel mai important in momentul in care vrei sa produci muzica. Eu caut intotdeauna inspiratie in orice; sa stii ca viata este o sursa foarte buna de inspiratie. Poate nu cu totii stiu ca Josh are un vecin de origine chinez, care canta la pian. E destul de sa il aud pe vecinul meu cantand la pian asa de frumos, si in acel moment pot spune ca am o sursa puternica de inspiratie, marturiseste Josh. Cand este acasa, asculta foarte multa muzica non-dance, tot pentru a-si gasi noi surse de inspiratie, pentru a descoperi noi linii melodice si noi elemente muzicale. De asemenea, el considera ca prin muzica sa trebuie sa ii inspire pe altii, deci sa fie la randul lui o sursa de inspiratie.

Cum arata o zi obisnuita de munca de-a lui Josh Wink? Cand ma intalnesc seara cu prietena mea si ma intreaba hei, cum a fost azi? se intampla de foarte multe ori sa ii raspund hmma fost productiva si nu prea. In sensul ca daca stau si citesc mailurile si raspund la ele, caut si ascult muzica noua, fara sa fac efectiv munca de studio, nu pot sa spun ca a fost o zi productiva. Sunt mult mai satisfacut cand compun muzica, chiar daca stiu ca am pierdut o zi, cel putin am facut ceva concret.()Stii cum e cu munca de birou, se intampla sa primesti cate 40 de mailuri pe zi, iar daca nu raspunzi macar o fraza, toti vor spune ca esti cu nasul pe sus, ca nu raspunzi la mailuri pentru ca esti o persoana prea ocupata, si lucruri de genul asta. Legat de munca sa, Josh vorbeste mai mult despre asta doar cu prietena sa; in cercul sau de prieteni, prefera sa se bucure de putinul sau timp liber pe care il mai are dintr-o zi obisnuita. Asadar, nu poate vorbi la modul general despre eforturile depuse de producatori in creativitate, ci se poate referi strict la el insusi. Cele mai obisnuite si mai dese lucruri care i se spun despre muzica lui sunt legate efectiv de sound-ul unic si de persoana lui calma. Unul este acela ca atat el cat si muzica sa reprezinta o sursa de inspiratie pentru ceilalti, iar al doilea este cum de poate face asemenea muzica fara a lua droguri sau a bea.

Un jurnalist american a afirmat ca muzica lui Wink determina ascultatorii de muzica techno sa asculte si muzica house si invers, cei care iubesc muzica house sa inceapa sa asculte si muzica techno. Asadar, piese de-ale lui pot fi gasite atat in playlisturile unor DJ-i ca Dereck Carter, dar si ca Erick Morillo.



Oul numit Ovum Recordings

Ovum Recordings este un label fondat in luna octombrie a anului1994 de catre Josh Wink si partenerul sau de studio King Britt. Ideea actuala care sta la baza selectiei artistilor care sa aiba materiale lansate la acest label, este evident muzica buna. Daca este muzica buna, va fi lansata, nu conteaza de la cine si de unde vine. Desigur ca totul va trece printr-un proces de filtrare, insa in final tot ceea ce conteaza este ca muzica sa sune bine din perspectiva lui Josh. Acest lucru s-a intamplat si cu Flight LB 7475 / El Gallo Negro, ultimul EP lansat la acest label, produs de catre Loco Dice. Despre acest EP, Josh povesteste ca i-a placut foarte mult si ca i-a facut o mare placere sa lucreze cu Loco Dice, de la care mai asteapta si alte materiale. Daca tot suntem la capitolul discografie, putem numi ca viitori artisti care vor lansa la acest label si duo-ul Smith & Selway, compus din Christian Smith si John Selway. De asemenea, tot la Ovum vom mai avea parte pe viitor si de Spooky si noutati de la Josh insusi. Totusi, de la ce vine numele label-ului? Ideea label-ului a sosit intr-o perioada in care sotia unui prieten de-al meu trecea printr-o nastere. Si fireste, am fost influentat puternic de acea nastere, si cred ca de acolo a pornit ideea acestui nume. La inceput nu este nimic, apoi totul incepe sa creasca, se transforma intr-un embrion si intr-un final intr-un copilas. Asta a fost si label-ul la inceput. Altfel spus, evolutie. Si evolutia nu poate veni decat atunci cand iti imbunatatesti activitatea din punct de vedere calitativ, ceea ce s-a si vazut la Josh Wink. Ovum este la ora actuala unul dintre cele mai respectate case de discuri internationale. Lucreaza cu artistii in momentul in care acestia lanseaza un material; nu se rezuma totul la licentiat muzica, ci si la organizari de petreceri de lansare, promovare, etc, petreceri marca Ovum.

Ca tot veni vorba de case de discuri si de muzica, l-am intrebat pe Josh despre Profound Sound volume 3. Este un dublu mix CD la care artistul tine foarte mult, iar dupa ce initial a fost lansat la sfarsitul lunii aprilie doar in America, brand-ul Ministry of Sound a insistat sa cumpere licenta compilatiei si sa o lanseze si in intreaga Europa. Ceea ce s-a si intamplat, mai exact Profound Sound volume 3 este acelasi lucru cu MOS Sessions - Josh Wink. Josh este cel care a insistat asupra artwork-ului, sa fie culoarea verde pe background, chiar daca sigla si layout-ul Ministry of Sound este acelasi. Care a fost experienta colaborarii cu un brand dedicat mainstream-ului? Nu cred ca este vorba despre underground sau despre mainstream aici. Practic, daca analizam mai atent ideea de underground, putem observa ca in ultimii ani a cam disparut contextul in care era folosit acum ceva timp in urma. Sa luam de exemplu brandul Fabric - atat casa de discuri cat si clubul din Londra. Pentru mine, Fabric este la ora actuala un fel de Mc Donalds. Oricine lanseaza o compilatie acolo. Da, e intr-adevar super misto ce fac baietii de la Fabric, insa nu mai putem vorbi despre underground sau mainstream. Asa ca Fabric poate fi considerat cam acelasi lucru cu Ministry of Sound. () Clubul s-a schimbat de asemenea (insa si publicul), este usor acum sa pui muzica in Fabric, mai ales daca ai lansat o compilatie la acest label. Cat despre tracklist-uri, Josh are o opinie destul de originala, pe care si-a exprimat-o si intr-un scurt text de pe coperta acestei compilatii. As vrea ca lumea sa perceapa un mix mai mult decat ca pe o adunatura de piese, mixate perfect una cu cealalta. Mi se intampla sa aud ce tare e piesa cutare de pe mixul cutare. Cand de fapt e vorba despre intregul mix, care as vrea sa fie perceput ca un tot unitar, si nu ca o trecere de la o piesa la alta. Tracklist-urile sunt mai mult pentru orientare, indeplinesc mai mult formalitatile unui label.

Cat de mare este responsabilitatea mentinerii unui record label? Este cum era si acum zece ani de exemplu. Chiar daca muzica se schimba tot timpul si trebuie sa fii la curent cu noile aparitii. Cred ca e o responsabilitate foarte mare sa conduci un record label. De cele mai multe ori nu ajung doar banii din release-uri pentru a face label-ul sa supravietuiasca. Sa nu mai vorbesc de tine, ca artist. Personal, cunosc artisti care si-au investit proprii bani in label si nu au castigat. O alta parte importanta la un label sunt party-urile. Si, fireste, un management bun ajuta foarte mult. Deci, investitie, munca si o oarecare doza de risc.

Tehnica, filosofie si look

Josh Wink este unul dintre primii artisti care a experimentat si folosit Final Scratch; alaturi de Richie Hawtin si John Aquaviva (artisti puternic implicati in magazinul online Beatport). La prima vedere extrem de util si interesant, Final Scratch a devenit cu timpul un soi de trend; orice DJ are astazi un Mac si un FS. Josh nu a mai folosit FS de trei ani si nici nu va incerca sa experimenteze alta tehnologie prea curand; cel putin asta ne-a marturisit. Nu mai folosesc Final Scratch de trei ani. Si nici de pe vinyl nu mai pun. De fapt, la ora actuala nu prea ma mai intereseaza atat de mult tehnologia. Dupa ce am incetat sa folosesc Final Scratch, toata lumea se intreba daca e ceva in neregula cu programul, ce s-a intamplat, de ce am incetat deodata sa il mai utilizez..Consider ca pierd contactul cu publicul daca stau toata noaptea cu ochii in laptop, e ca si cum as naviga pe internet in timp ce mixez. La un moment dat chiar l-am intrebat pe John Digweed daca pot sa imi verific si eu mailul de pe laptopul lui, in timpul unui gig. Nu credem ca Digweed sa se fi suparat..Un alt argument pe care Josh il aduce in defavoarea programului FS este acela ca dureaza foarte mult timp pana se instaleaza totul; Trebuia sa il deranjez de fiecare data pe cel care punea muzica inaintea mea..Sa imi cer scuze ca vreau sa bag cablul ala sau mufa aiasau ceva de genul asta. Urasc chestia asta! La ora actuala Josh pune muzica doar de pe CD-uri. Isi cumpara vinyluri, insa le transforma in mp3 si apoi le arde pe un CD. E mult mai simplu si mai usor cu CD-urile. Ma uit la alti DJ-i care cara dupa ei cate 5 sau 6 genti pline cu vinyluri si CD-uri...Uite, (n.r.: scoate din geanta un CD case) asta e case-ul cu care umblu prin toata lumea asta. Altul nu am, asta e singurul, asa cum il vedeti. Imi ordonez muzica pe stiluri si pe lunile in care a fost lansata, si asta e tot. Schimb doar CD-urile foarte des si atat. Nu intampin probleme cu pierdutul bagajului prin aeroporturi sau taxi-uri, imi ia putin timp sa ma instalez la pupitru si totul e usor de carat. Ce-i drept, argumentele par destul de verosimile.

Cat despre look-ul sau, Josh a fost intotdeauna fascinat de un aspect personal. Intrebat daca exista vreo legatura intre muzica pe care o produce si look-ul sau, el ne-a marturisit ca acum nu mai crede ca exista. Credeam inainte asta. Adica am adoptat tot felul de tunsori si modele de frizuri. Am fost la un moment dat tuns aproape zero si timp de un an faceam poze in fiecare luna; cunosteam un fotograf destul de celebru, care a lucrat si cu vedete, ca de exemplu Christina Aguilera. Am adoptat si stilul afro, aveam codite; in alta perioada nu m-am tuns timp de un an, asa ca aveam un fel de plete. Acum insa era casual, tuns scurt, mustata si barba. Si cu un simt al umorului foarte dezvoltat. Stii cum e cand vrei sa arati bine, sa impresionezi fetele, sa ai un look al tau, prin care poate reusesti sa te exprimi si ca artist.

Ii place sa gandeasca mult. Isi analizeaza gandurile, trairile si experientele. Se concentreaza asupra unor detalii care poate unora li se par insignifiante sau nici nu le descopera macar. Nu stiu exact care e filosofia mea asupra vietii. Imi place sa experimentez intotdeauna lucruri noi, sentimente, trairi, iubiri, pierderi. Tot ce face parte din viata mea. Nu stiu..mai bine intreaba-ma asta peste 15 ani. O parte din filosofia lui Wink se reflecta si asupra unor titluri ale unor productii; Higher State of Consciousness, Profound Sound, Conscious si Sub-Conscius. Insa se pot gasi si titluri de piese lipsite de sens, chiar comice, cum este Dont Laugh.

Concluzii

Inainte de concluziile finale, Josh ne-a mai povestit de un gig foarte misto pe care l-a avut pe insula Madeira, cand mixa in timp ce pe deasupra lui treceau avioane. Nimic glamorous.

Ne-am oprit aici, insa setul pe care l-a avut ulterior in club a confirmat multe dintre ideile expuse in interviu. Josh Wink nu este un purist al muzicii techno, reuseste sa faca parte din DJ-ii care nu se confunda, reuseste intr-un mod formidabil sa mentina un sound unic de fiecare data cand il asculti, fie live, fie pe o compilatie. Si, pe langa asta, este un om bland si cu un simt al umorului foarte dezvoltat. Iata ca si America a scos la iveala artisti impunatori pe scena muzicii electronice techno; ca o confirmare, putem exemplifica numele de Audion (Matthew Dear). Josh Wink ramane totusi Josh Wink.





Comenteaza
Popup detector