Cu si despre Dan Ene


Cu si despre Dan Ene

Eu cred ca mereu mai e de munca; si asta ma face sa muncesc in continuare.

Dan Ene a fost inconjurat de mic de muzica. Muzica de toate felurile, care in timp s-a concretizat in muzica electronica. S-a nascut in Braila iar facultatea a facut-o la Bucuresti, loc unde a descoperit si ce inseamna sa fii DJ. De la a pune prima oara mana pe hardware pana la a mixa intr-un club in Bucuresti au fost cativa pasi pe care Dan Ene i-a urmat cu strictete.

Astazi Dan Ene este unul dintre DJ-ii romani up & coming care se poate mandri cu faptul ca a mixat in majoritatea cluburilor de profil din Romania. Magique Bucuresti after hours, apoi Kristal Glam Club , Nemo, The Spot (Bucuresti), XS( Iasi), Life( Ploiesti), Europub si Pasha (Galati), Shiva (Pitesti), La Ferma (Calarasi), The Class (Brasov) Artist Cafe (Targu Neamt), Medieval si Tabu (Craiova), Obsession, Kharma si Diesel (Cluj), The Note (Timisoara), Athos (Baia Mare), El Dorado (Turnu Severin) si multe altele.

Dan Ene a participat in 2005 la Heineken Thirst si a ajuns in semifinala, in primii cinci concurenti. In februarie 2006 a facut parte din turneul Pall Mall Remixes in 6 cluburi din tara. A mixat la Liberty Parade 2005 si 2006 pe camion.

La ora actuala este rezident al clubului XS din Iasi, mixand acolo o data pe luna. De asemenea si in Pasha din Galati, Dan Ene a reusit sa obtina o rezidenta. Recent a inceput sa puna bazele unui magazin online de mp3 impreuna cu Raoul Russu. Music Arena este conceptul lor pe care spera sa il concretizeze in 2007.

Beat Factor: Te-ai plimbat cam prin toate cluburile din Romania. Unde crezi ca muzica ta a fost perceputa cel mai bine?

Dan Ene: La Iasi, in XS. Acolo eu ma simt foarte bine din multe puncte de vedere. In primul rand publicul, ca pentru asta te duci. Apoi staff-ul, si sunetul; un sunet care te ajuta foarte mult. Acolo este un sound system foarte bun, din plin; si in pupitru, iar sunetul in sala e exceptional. Dar sunt multe cluburi in care ma duc cu mare placere. Pacha la Galati, Diesel in Cluj..

Beat Factor: Pentru cei care nu te-au ascultat pana acum, cam la ce muzica sa se astepte de la tine?

Dan Ene: In ultimul timp imi place foarte mult tech-ul; tech-house, techno, undeva pe acolo. Insa stii cum e, un DJ pune muzica pentru public; cand esti acasa faci un promo cum vrei tu sa sune. Cand sunt in fata publicului, incerc sa ii fac pe ei sa simta ce simt eu. Si pentru asta trebuie sa gasesti un echilibru, astfel incat sa iti impui si tu amprenta si sa le placa si lor. Pentru ca daca te duci cu un program dinainte stabilit, poate sa nu iasa nimic. Si chiar nu ma intereseaza aspectul asta..sa arat eu ca am o muzica deosebita sau foarte tare sis a ii bag in ceata. Eu ma duc acolo sa fac petrecere.

Beat Factor: Deci tu mai mult improvizezi in timpul unui set decat sa vii cu muzica dinainte stabilita.

Dan Ene: Imi pregatesc o muzica, pentru ca stiu in mare cam ce ar trebui, dar asta nu e batut in cuie. Am facut programe in care nu am folosit nici 10 % din ce ma gandeam eu acasa ca voi folosi; si totusi a iesit foarte tare. Poti sa te duci chiar in acelasi club de doua sau de trei ori si de fiecare data sa fie total altfel si lumea sa reactioneze altfel. Si tu trebuie sa te dai dupa ei, sa ii tragi dupa tineSi de aceea nu e doar distractie, e si munca. Eu ma duc acolo la munca, si iau totul foarte in serios pentru ca am muncit foarte mult pentru a ajunge aici, si nu imi pot permite sa imi bat joc niciodata de niciun gig, oriunde ar fi el.

Consider ca daca la sfarsitul unei petreceri mi-au intins mana cativa insi, pot pleca fericit acasa. Si chiar nu ma astept ca genul meu de muzica sa placa la toata lumea.

Beat Factor: Ce crezi ca le lipseste DJ-ilor romani? Ce ar trebui sa aiba in vedere pe viitor?

Dan Ene: Cluburi. Si public. De foarte multe ori, problemele sunt foarte mari in cluburi; plecand de la pupitru, management, sunet. In multe cluburi nu exista un sound system foarte bun, pentru ca banii pentru asta sunt bagati in altceva; lucruri gen canapele sau lasere sau alte chestii foarte trendy. In unele cluburi, sunt pupitre la care DJ-ul se streseaza, din pricina unor lipsuri; iar el nu trebuie sa se streseze acolo. Si sunt putine lucruri in care poti sa iti faci de cap; in sensul bun al cuvantului.

Beat Factor: Povesteste-mi cate ceva despre Music Arena.

Dan Ene: Music Arena este un proiect ambitios. Un magazin online in care o sa se vanda muzica, pentru inceput doar muzica romaneasca. Si mai multe feluri de muzica romaneasca, pentru ca deocamdata piata de la noi nu ar rezista doar cu o muzica exclusivista. Dar de la anul vor fi multe surprize cu label-uri super puternice si DJ-i de la noi. Si toata lumea va putea cumpara muzica in format digital, mp3.

Beat Factor: Va ganditi la un Beatport al Romaniei?

Dan Ene: Da, da. Si nu va fi doar muzica house, pentru ca nu putem face doar asta. Dar o sa poti gasi muzica house de foarte buna calitate si foarte noua. Atat eu cat si Raoul (el este proprietarul site-ului), mai ales el, stie exact despre ce este vorba, fiind de atatia ani pe piata romaneasca. Si credem noi ca stim ce am avea de facut. O sa fie si un marketing serios, cu publicitate multa si cu evenimente. De la anul ,multe evenimente serioase Music Arena in toata tara, nu doar in Bucuresti.

Beat Factor: De ce ar cumpara cineva de la voi si nu din alta parte?

Dan Ene: De ce ar cumpara de acolo si n uar cumpara de la noi? Probabil preturile vor fi macar aceleasi; cu siguranta nu vor fi mai mari decat la ceilalti. Si este un avantaj la noi poti cumpara cu toate cardurile din Romania. La noi problema cu anumite carduri respinse pe alte magazine online va fi eliminata.

Am stat de vorba cu multi oameni si sunt foarte entuziasmati de treaba asta. Si asta pentru ca ultimele controale la muzica DJ-ilor nu au fost si nu sunt putine. Orice DJ vrea sa puna muzica originala. Pentru ca ai garantia ca suna foarte bine. Si elimini niste probleme de genul fuge pitch control-ul, ca suna prost.

Beat Factor: Numele Dan Ene s-a impus si prin noutatile muzicale pe care le include in seturi. Crezi ca muzica noua este atu-ul pe care oricine ar trebui sa il aiba in vedere?

Dan Ene: Da, cred ca e important sa pun muzica noua. Pentru asta vine lumea la club, pentru un sound nou, diferit de ce au auzit pana atunci. Hit-uri poti sa asculti la discoteca, in club te duci sa asculti muzica noua. Asta nu inseamna ca nu pun si ceva care are deja jumatate de an, daca suna excelent. Dar piesa respectiva n-am auzit-o la un alt DJ, si imi place mie foarte tare. Nu trebuie sa fie numai piese in prima auditie, asta imi place sa fac eu, dar unei piese ii dai valoare daca o pui atunci cand trebuie. Asta conteaza si asta trebuie sa faca DJ-ul; sa puna piese la momentul care trebuie. Degeba apui super piese daca nu au continuitate. Eu intr-o seara in care pot sa ma desfasor liber, nu cred ca pun mai mult de doua piese cunoscute. Orice piesa poate fi suplinita. Nu o piesa sau doua fac o seara, ci programul.

Beat Factor: Care este diferenta dintre muzica DJ-ilor care locuiesc in Bucuresti si a celor din provincie? DJ-ii din Bucuresti ii influenteaza pe cei din celelalte centre clubbing din Romania?

Dan Ene: Problema este ca muzica si toata treaba trebuie sa o simti in club. DJ-ii din provincie, in marea lor majoritate, nu toti, n-au posibilitatea sa puna ce simt ei si cum vor ei. Asta pentru ca nu au unde. Publicul e restrans, daca e un eveniment mai mare s-a cam terminat cu toate celelalte petreceri, si DJ-ii romani ajung s afaca cate un warm up. La noi s-a facut ceva normals a fie tot timpul DJ-i straini. Si asta din nefericire, a inceput sa se intample si in tara, nu doar in Bucuresti. Si nu e bine; pentru ca se aduc DJ-i care nu ai nicio treaba, foarte multi.

Beat Factor: Si a cui e vina?

Dan Ene: A managerilor. Eu nu zic sa nu fie DJ-i straini, dar sa fie eveniment, o data la doua-trei luni. Nu sa fie in fiecare saptamana. Oricum clientii de acolo in marea lor majoritate, habar n-au de el. Crezi ca un necunoscut pe care sa scrie UK sau Ungaria sau orice alta tara, aduce mai mult public decat Optick, decat Raoul, decat Rhadoo, Raresh? Nu cred.

Beat Factor: Cand ai inceput sa vezi DJ-ing-ul ca pe o profesie?

Dan Ene: Acum cinci-sase ani. Erau niste petreceri care acum nu mai sunt, deosebit de frumoase. Cu mult respect pentru DJ, cu aplauze, iar acum nu mai e deloc la fel. Si de asta m-am, apucat, incepusem sa am acces la muzica. Pana am ajuns in Bucuresti, cam acum 9 ani, nu ma tenta atat de tare sa fiu in locul DJ-ului. Ma duceam, ma simteam bine, ascultam muzica, dar atat. Cand am venit in Bucuresti am vazut alta clasa, alt respect, alta muzica, si mi-am dorit si eu sa fac asta. Am crezut ca stiu destul de multa muzica, ca am cultura muzicala, si pot sa fac o petrecere. Nu pentru altceva.

Pentru ca am ajuns la cativa DJ-i care nu mi-au dat nicio sansa, nici nu au vrut s astea de vorba cu mine, a trebuit sa imi cumpar scule, sa muncesc acasa. Si cand ma duceam la petreceri incercam sa stau cat mai aproape de DJ sa vad ce face el acolo exact. Pentru ca nu avea cine sa imi explice si incercam sa vad la fiecare miscare a lui ce reactie este pe sala. Si ce tot face el in casti, ce urmareste. Daca atunci era multa munca din punct de vedere tehnic, acum este multa munca din punct de vedere muzical. Si munca DJ-ului e in proportie de 75 % sau chiar mai mult, munca de acasa. Sa asculti muzica, sa selectezi piese care au personalitate, acesta e si criteriul principal pe care imi selectez muzica.


Beat Factor: Ca DJ, unde stai tu bine si unde nu? Ce crezi ca ar mai trebui imbunatatit?

Dan Ene: De multe ori cred ca, ascultand atat de multa muzica si incercand sa pun atat de nou, gresesc. Pentru ca multi nu ma inteleg, ajung sa nu inteleaga ce fac eu acolo. Si cred ca echilibrul in aceasta problema vine odata cu experienta. Incontinuu ai de invatat, de fiecare data se putea mai bine. Daca zici ca a fost expectional si sunt cel mai tare, nu cred ca e atat de bine. Eu cred ca mereu mai e de munca; si asta ma face sa muncesc in continuare. Faptul ca niciodata nu am fost intr-un club in care sa nu ma mai cheme, zic eu ca mi-am atins scopul pana acum; inseamna ca am putut si sa pun muzica mea, si sa multumesc lumea de acolo.

Beat Factor: Ce aspiratii ai avut cand erai mic?

Dan Ene: Imi doream sa fiu dansator. Asa am inceput, asta imi placea foarte mult. Dar mi-a trecut, De cantat nu am avut niciodata nicio sansa deoarece cantam prost, si noroc cu DJ-iala.

Beat Factor: Vreo pasiune in afara de muzica?

Dan Ene: Cand am timp liber imi place tare mult sa vad filme. Si asta faceam inainte de a ma duce prin cluburi, vedeam filme. Tot ce prindeam. Nu exista film la cinematograf sa nu il vad, decat daca citeam o cronica extrem de proasta.

Beat Factor: E important pentru un DJ sa aiba o imagine a lui?

Dan Ene: Da. Mai importanta decat ma asteptam la inceput. Pana deschizi sa vezi ce e in cutie, vezi ambalajul. Conteaza totul, cum vorbesti, cum te imbraci..La pupitru conteaza mai mult cum reactionezi cu lumea din fata ta; daca stai doar cu capul in butoane, sunt sanse mari sa pierzi totul. Trebuie sa fii prea bun si prea cunoscut ca sa iti permiti sa faci asta.





Comenteaza
Popup detector