ATB - matur, mainstream si controversat


ATB - matur, mainstream si controversat

Imi imaginez ca voi continua sa fac muzica toata viata, si voi incerca intotdeauna sa-mi reprezint muzica intr-un mod live. Singurul lucru care se va schimba este cat de des voi mixa si poate natura prestatiei mele.

Odata cu single-ul sau de debut - "9 PM (Till I Come)", lansat sub numele de ATB, Andre Tanneberger a facut un mare pas inainte, devenind unul dintre artistii de varf a scenei dance internationale.

Nascut in 1973 in Freiberg in RDG, a plecat impreuna cu parintii sai in RFG in 1984. La sfarsitul anilor 80 frecventa Tarm Center, unde astazi este rezident, pentru a asculta seturile lui Thomas Kukula. In 1992 ia decizia de a face muzica singur. Echipat cu un computer Amiga si un mic sintetizator, isi produce primele piese in propriul dormitor. Printr-un prieten il cunoaste pe Thomas Kukula a.k.a. General Base, iar acesta, impresionat de primele sale experimente, ii pune la dispozitie studioul sau pentru a-si finaliza proiectele. In acest studio, pe langa multe alte echipamente, Andre remarca un sintetizator Sequential Pro One, de unde si numele primului sau proiect - Sequential One.

ATB continua sa sustina concerte prin toata lumea si sa produca muzica. Fanii adevarati nu il vor parasi niciodata.

Cititi mai jos un interviu cu ATB despre noul sau album, crezul sau in muzica, locurile preferate ale DJ-ului, viata persoanala si multe alte lucruri.

Beat Factor: Nu prea am mai auzit multe despre Andr Tanneberger in ultima vreme. Ce ai mai facut in ultimii doi ani?

ATB: Pai, doi ani nu e o perioada prea mare de timp. Daca vei compara cu majoritatea trupelor de rock, cat timp le ia sa lanseze un nou album, atunci doi ani e o perioada chiar scurta de timp. Desi, daca ma gandesc la faptul ca am lansat cam in fiecare an un album, probabil ar trebui sa ma intreb si eu de ce nu s-a auzit nimic de mine in ultimii doi ani. Ultimele 24 de luni au fost intr-adevar agitate, nu doar in materie de muzica, ci si in viata mea personala. M-am casatorit, mi-am construit o casa noua si am mixat prin toata lumea. Asa ca nu prea am mai avut timp de stat in studio.

Beat Factor: Cat timp ai lucrat la Trilogy?

ATB: Spre deosebire de albumul precedent, am lucrat cu multi solisti vocali pe acest album. Cu siguranta asta face lucrurile mai interesante, insa totodata se pierde si mult mai mult timp. Eu pot lucra mult mai repede daca fac asta de unul singur. Nu prea imi setez timpul concret in care sa termin un album, asa ca nu pot sa spun precis cat timp mi-a luat acest album. Am un studio mic, la mansarda, in care imi petrec mult timp lucrand la piese mai chill out. Am nevoie de genul acela de atmosfera pentru asta. Poate trece asa o noapte intreaga fara sa-ti dai seama.

Beat Factor: Cum ti-ai descrie sound-ul astazi?

ATB: Niciodata nu mi-a fost usor sa-mi descriu propriul stil. Oricum, cat de important este asta? Sa descrii muzica. Cred ca iti poti raspunde la intrebare dupa ce asculti. Ce pot eu sa spun este ca muzica mea a devenit mult mai matura si mai putin electronica; o trecere de la rock la pop si muzica electronica destul de dificila de categorisit. Si asta e ceea ce caut eu! Orice altceva deja am facut. Urasc atunci cand muzica mea este categorisita ca techno, trance sau dance asta pur si simplu nu se potriveste.

Beat Factor: Cu cine ai lucrat pe acest album?

ATB: Cum am spus mai devreme, am lucrat cu multi artisti la acest album. Nu pot sa spun ca imi place o piesa de pe album in mod special, pentru ca mi-a facut placere sa lucrez cu fiecare artist. Sunt mandru ca am colaborat cu prieteni ca Rudi Dittmann si Jan Lchel. Am stat in studio ore in sir, si am compus piese intr-un mod clasic. Jan a fost si pe albumul precedent, are o voce foarte buna, incredibil de versatila.

A fost o onoare sa lucrez si cu Heather Nova din nou. Vocea ei aduce ceva magic albumului, unic. A fost de asemenea interesant sa lucrez cu minti creative ca Alexander Pearls din LA si Jeppe Riddervold din Copenhaga. Jeppe are si un talent innascut la scris versuri. Jennifer Karr si Karen Ires din New York sunt si ei prezenti pe album cu vocile lor remarcabile.

Totul este la nivel international acum, ceea ce mie mi se pare interesant. Cel mai important lucru la sfarsitul unei zile, si cel mai provocator, este sa fac ca totul sa aiba acel sound ATB, in ciuda a toate colaborarile. Daca reusesc sa creez acest sound unic, atunci o iau ca pe un compliment.

Beat Factor: Care a fost ideea cu cel de-al doilea CD al albumului care contine piese chill out?

ATB: Nu ma gandesc la ele ca la piese chill out; asta ar insemna ca nu mai gandesc deloc muzica, sunt doar chill, desi eu incerc sa spun ceva mai multe prin aceste cantece, ele sunt compuse intr-un mod clasic, traditional. Aceste piese arata o parte mai launtrica de-a mea, sunt multe din experientele si trairile mele prezente acolo. Momente fericite sau triste. Multe din aceste piese au fost compuse la chitara si apoi transpuse in sunete electronice. Nu au avut un tempo stabilit de la care au plecat, doar le-am cantat live, si asa au aparut elemente noi, personale. Piesele sunt mai linistite deoarece mie imi place acest gen de muzica. Cand asculti aceste piese te simti relaxat si calm, iar asta e important pentru mine sa am o balanta.

Beat Factor: Care este primul extras pe single de pe acest album?

ATB: Atunci cand am lucrat cu Heather Nova pentru prima oara, a fost un vis de-al meu sa lansez un single impreuna cu ea. Atunci, nicio piesa pe care o facusem cu ea nu prea suna ca single, insa acum sunt fericit sa spun ca am compus o piesa foarte puternica impreuna. Este cu siguranta un single masiv marca ATB, asa ca sunt fericit, visul meu s-a indeplinit! Numele piesei este Renegade, si sper ca fanilor le place la fel de mult ca si mie.

Beat Factor: Pentru prima data, albumul tau este lansat simultan in mai multe tari. Exista vreun motiv anume pentru care s-a intamplat asta?

ATB: Potrivit succesului piesei 9PM in Anglia si alte tari, de obicei Germania este tara in care se lanseaza la inceput muzica mea. In zilele noastre, odata cu internetul, fanii din toata lumea sunt la curent cu tot ceea ce se petrece, asa ca vor sa primeasca totul deodata, ceea ce si mie mi se pare destul de rezonabil. Daca avem timing-ul corect, fanii ATB din toata lumea pot cumpara albumul in acelasi timp.

Beat Factor: Nu ai mixat prea mult in Germania in ultimii ani. Cum vezi muzica ta in contextul scenei actuale din Germania?

ATB: Asta e o intrebare mai dificila si nu e niciun raspuns prea usor la ea fara sa se supere cineva. Pur si simplu trebuie sa mergi in cluburile si discotecile din Germania ca sa-ti faci o idee despre ceea ce se petrece. Nu prea mai ai nevoie de gheata in bautura ta, muzica este destul de racoroasa (n.r.: cool) incat sa-ti raceasca orice ai tu in pahar. Sau muzica suna ca si cum ar fi mixata cu un singur deget, si aceeasi piesa merge incontinuu. Se pare ca nu exista nicio cale de mijloc intre muzica mainstream, comerciala, si cea underground. Asa ca nu prea ma simt confortabil in niciunul din cele doua campuri.

Cluburile sunt mult mai interesate de profit decat de calitatea muzicala. DJ-ii au nevoie de timp pentru a-si face muzica cunoscuta publicului, insa nu prea primesc asta in cluburile din Germania. Ei trebuie sa mixeze la comanda. Si vezi singur unde duce asta; insa sunt sigur ca vor veni si vremuri mai bune. Exista o masa mare de oameni care doresc sa asculte si altceva decat ceea ce primesc in fiecare saptamana.

Plus ca atunci cand pun muzica live, muzica este orientata mai mult spre trance, ceea ce nu prea mai este gustat in Germania astazi. Insa nu voi baga capul in nisip, nu le pot face asta fanilor. Asa ca voi putea fi vazut in Germania foarte curand.

Beat Factor: Esti unul din cei mai cautati DJ-i din lume, iar pozitia 13 din DJ Mag Top 100 dovedeste asta. Ce gig-uri te incita cel mai mult? Ce altceva o sa faci pana la sfarsitul anului?

ATB: In primul rand, vreau sa-mi prezint albumul in cat mai multe tari posibil. Nu pot fi pretutindeni, bineinteles, si cum prefer caldura in locul frigului, as vrea sa imi petrec mai mult timp in locuri cu clima mai calda. Este greu de spus ce gig-uri astept cu nerabdare. Am mixat in cluburi cu 100 de oameni si totodata in locuri ca Rock in Rio, cu o capacitate de peste 100.000. Am pus muzica pentru atatea genuri de oameni, incat un public de 100 de oameni poate fi la fel de palpitant ca un public extrem de numeros. Cel mai important este ca sunt oamei care inteleg muzica mea, e ca si cum am calatori impreuna trei ore. Nu e ceva planificat, am invatat sa ma astept la surprize de fiecare data.

Beat Factor: Este importanta pentru tine pozitia pe care o ai in topul 100 DJ Mag?

ATB: As minti daca as spune ca nu ma intereseaza. Cred ca este un merit in genul acesta de topuri, insa fiecare DJ trebuie judecat in felul sau. Adica sunt atatia DJ-i buni, desi topurile acestea selecteaza doar cativa. Depinde cat de cunoscut esti. Din punctul meu de vedere, numele din primele pozitii trebuie sa faca bine ceea ce fac, altfel nu ar fi ajuns acolo. Iti faci singur norocul, cum se spune. Iar daca muncesti mult si iti iubesti cu adevarat muzica, doar asa, poti ajunge in fruntea clasamentului in DJ Mag. Sunt fericit ca am ajuns in fata in acest clasament, fapt ce a surprins sau enervat unii oameni.

Beat Factor: Download-ul si MP3-urile incep sa domine piata, deja reprezinta 50 % in termeni de topuri. Ce parere ai, ca DJ si producator, despre internetul folosit ca si canal de distributie? Ai fost unul din primii artisti care au lansat un single doar in format digital.

ATB: Asta e o lama cu doua taisuri. Pe de o parte, sunt total deschis noilor tehnologii, insa pe de alta parte recunosc probleme care apar odata cu asta. Un lucru pe care il regret este trendul download-ului de single-uri, in favoarea albumelor. Atunci cand cumperi un album pe CD, descoperi deseori piese despre care nu stiai multe lucruri, iar aceste piese pot deveni chiar favorite, dupa o perioada de timp. Iar muzicienii asta cauta. Piesele dintr-un album nu sunt atat de usoare la inceput, insa ele cresc odata cu LP-ul. Faptul ca descarci piese individuale este oarecum impotriva albumelor, insa sper ca iubitorii de muzica sa revina la ideea de albume. Eu imi compun albumele ca pe niste entitati, fiecare are o poveste a lui.

Beat Factor: Te-ai casatorit anul trecut. A avut asta vreo influenta asupra muzicii tale?

ATB: Nimic de care sa nu fiu constient. Insa o relatie are cu siguranta un impact pozitiv asupra persoanlitatii tale. Esti mult mai matur, fapt ce se reflecta asupra muzicii pe care o faci. Este probabil partea din viata mea cu cea mai mare influenta, ceea ce este foarte bine.

Beat Factor: De peste zece ani, faci muzica dance la nivel international. Te vezi facand asta toata viata?

ATB: Cred ca ar fi o greseala sa ma gandesc la cat o sa mai fac ceea ce fac, pentru ca imi place atat de mult. Imi imaginez ca voi continua sa fac muzica toata viata, si voi incerca intotdeauna sa-mi reprezint muzica intr-un mod live. Singurul lucru care se va schimba este cat de des voi mixa si poate natura prestatiei mele.

Beat Factor: Cat de important crezi ca este Love Parade-ul?

ATB: Am fost foarte nervos cand s-a anuntat ca s-a anulat Love Parade-ul in Berlin. Este o parte importanta a muzicii dance nu doar din Germania, ci din toata lumea.

credits: Dance Field





Comenteaza
Popup detector