Tom Wilson, un englishman al Romaniei


Tom Wilson, un englishman al Romaniei

Habar n-am de ce stilul asta dance atrage atata lume; pentru mine un track de disco facut in 70 are suflet si e foarte dansabil. Mi se pare ca sunt un fel de outsider in lumea dance.

Poate va este cunoscut numele de la emisiunea pe care o avea la TVR cu Gianina Corondan, sau de la articolele din diverse reviste romanesti, sau de la party-urile organizate in Embryo, Web sau Amsterdam. Tom Wilson nu este roman, asa cum bine ati ghicit; s-a nascut in nordul Angliei prin 80. A calatorit si prin Japonia, prin Londra, si acum cativa ani s-a stabilit in Bucuresti.

A pus muzica alaturi de nume ca DJ Woody, Malcolm Catto (Mo Wax), First Rate (the Scratch Perverts), Roots Manuva, DJ Woody (World Vestax Scratch Champion), Dante Carfagna & Chase One, Huw & Cam (aka the Mr Bongos soundsystem), The 100% Dynamite Sound System (SoulJazz Records), The Table Gimps turntable super-crew (DJ Woody, Richie Ruftone, Bunty), Pedro (James Rutlidge, Melodic Records/Twisted Nerve), Adam Freeland, Bonobo (Tru Thoughts/Ninja Tune), Jazzman Gerald (Gerald Short, Jazzman Records). Tot el este cel care a intemeiat conceptul de DJ Democracy in Bucuresti, pentru doi ani de zile. A studiat la Oxford facultatea de politica, filosofie si economie (da, toate trei domeniile in aceeasi facultate).

Pe langa DJ, Tom Wilson este si jurnalist, scrie review-uri pentru revista Elle, articole pentru Ziarul Financiar si Business Magazine. Ca designer, a facut flyerele pentru cateva party-uri si concepte culturale.

Ne-am intalnit cu Tom la un soi de cafenea pe Calea Victoriei si am discutat despre muzica, despre DJ, despre Romania si multe altele. Ambianta sonora era foarte placuta, asa ca la o ciocolata calda l-am cunoscut mai bine pe cel de care doar auzisem de la TV sau din reviste.

Beat Factor: De cat timp esti in Romania?

Tom Wilson: Pai, cam de patru ani. In 99 am facut o calatorie in Europa de Est, era inainte de facultate si nu prea am avut bani. Am ajuns in Istanbul; am vrut sa calatoresc in Europe de Est in cel mai ieftin mod, si oamenii mi-au zis sa nu cumva sa te duci la Bucuresti, ca e prea salbatic. Auzisem de Romania si am vrut sa vin aici. M-am intalnit cu o echipa de rugby-isti in Istanbul si ziceau ca a fost atentat la o gara. Bine, am ajuns in Sinaia, am stat improvizat asa, la cort; am fost la Babele si m-am intalnit cu un tip, Vlad Nanca si prietena lui englezoaica, si am stat cat am stat, el m-a invitat aici, am pus muzica cu NSK in 2000 pe plaja la 2 Mai. Si cand am terminat facultatea, tot timpul m-am gandit sa ma mut aici. Chiar daca multi au fost surprinsi de intentia mea; oamenii au impresia ca Anglia e o tara unde curge lapte si miere, si nu este asa deloc. E mult mai frumoasa viata in Romania.

Beat Factor: In ce sens?

Tom Wilson: Mi se pare ca acum e o comunitate de oameni talentati; si artisti si DJ-i, si multi oameni care vor sa faca ceva, vor sa schimbe ceva. Cred ca este o comunitate pe care nu am descoperit-o nici in Manchester, nici in Londra. Acolo oamenii sunt foarte izolati. Chiar daca ai 50 de prieteni in oras, dureaza vreo ora si ceva sa ajungi la vreunul din ei.. Si mi se pare ca in Romania daca ai aspiratii sa faci ceva, sa fii scriitor, ziarist, pictor, DJ-i, muzician, macar ai o sansa sa realizezi asta. Un alt exemplu de oameni care s-au mutat aici este DJ Logan, el a fost DJ rezident in Londra; am un prieten pictor care e VJ, si el nu poate sa faca nimic in Londra sau altundeva, acolo el ar lucra 24 de ora doar sa isi plateasca chiria, aici macar are timp sa picteze si sa faca ce vrea el.

Intr-un fel ma gandesc ca asta ar fi viitorul pentru Bucuresti; un loc ca Berlin, unde nu este asa de scump, si unde exista o comunitate de oameni. Dar din pacate, este un oras scump, acum a devenit destul de scumpa chiria, intretinerea, mancarea, e destul de scump..

Beat Factor: Crezi ca artistii straini care vin in Romania si care incep sa isi puna bazele a ceva aici, sunt oarecum privilegiati, favorizati fata de romanii care incearca sa faca ceva in domeniul asta?

Tom Wilson: Intr-un fel da; adica, pentru mine e o mare rusine intr-un fel ca eu pot sa lucrez la un ziar si sa cer mai multi bani doar prin faptul ca sunt strain. Daca eu lucrez pentru, sa zicem, Bucharest Business Week sau ceva de genul asta, o sa primesc mai multi bani decat un roman, doar pentru ca sunt obisnuit cu nivelul de viata in Occident. Nu e corect, nu e drept, nu imi place, dar asa functioneaza sistemul.

Pe de alta parte, daca esti DJ strain si vii in Romania, nu cred ca e un mare avantaj asta. Adica, publicul de aici (clubberii) este obisnuit cu nume ca Sasha sau Lawler, asa ca nu cred ca daca vine, stiu eu, DJ Bogdan de la Londra, oamenii vor fi toti, uau, vine DJ Bogdan de la Londra. Poate cand a inceput era prejudecata asta ca esti strain, acum 5, 10 ani; acum nu cred ca e chiar un mare avantaj sa fii strain.

Beat Factor: Tu te-ai adaptat in Romania?

Tom Wilson: Da, adica in loc sa imi fie dor de Anglia cand sunt aici, imi este dor de Bucuresti cand sunt acasa la mine. Nu mi-a fost dor de Anglia deloc; evident de prieteni si familie. Cand ma intorc acasa sa stau cu familia, imi dau seama ce exista aici, in Bucuresti, cat de special este si ce oportunitati am aici. Intr-o piata mai libera, o piata care nu este asa de saturata ca in Londra.

Beat Factor: Din perspectiva unui strain, se simt ramasitele regimului comunist?

Tom Wilson: Este sigur ca daca te duci la un notariat sau la un functionar, ceva, o sa vezi comunismul clar, 100 %. Te duci si ceri o hartie sau un formular si te simti ca inainte de revolutie. Din fericire, n-am avut experiente de felul asta. Chiar daca romanii sunt criticati ca sunt lenesi, ca nu muncersc, ca sunt comunisti, trebuie doar sa te uiti cati romani muncesc in strainatate; plus ca oamenii lucreaza la greu aici. Asta e mai mult un mit, o prejudecata, si in plus, asa functioneaza capitalismul. Oamenii vor sa creada ca daca lucrezi din greu, castigi bani; dar capitalismul nu functioneaza asa, adica uita-te la oameni ca Becali, care e acum pe locul 3 in cei mai bogati romani.

Beat Factor: Vorbesti romaneste acceptabil. Cat timp ti-a luat sa inveti?

Tom Wilson: Sincer mi-e rusine sa vorbesc asa de prost dupa 4 ani de zile; daca voi va duceti in Anglia, stati 4 ani de zile si vorbiti asa de prost ca mine, oamenii ar spune, ce e cu tine?

Beat Factor: Dar ma indoiesc ca tu ai invatat la scoala limba romana

Tom Wilson: Da. Insa oricum, mi se pare ca e respect asta; adica eu sunt intr-o tara straina, asa ca trebuie sa vorbesc limba de acolo.



Beat Factor: Ti-a fost greu sa te acomodezi cu accentul, pronuntia?

Tom Wilson: Gramatica cred ca e cel mai dificil lucru. Oamenii zic ca am un accent din Ardeal, ca folosesc regionalisme ca fain. (n.e.: rade)

Beat Factor: Hai sa vorbim despre muzica. Tu esti si DJ. De cand ai inceput?

Tom Wilson: N-am avut bani sa imi iau toate sculele deodata, asa ca am cumparat platane, si dupa aia mixer. Am inceput sa pun muzica pe la 16 ani, dar am cules discurile de pe la 10 ani.


Beat Factor: La ce muzica sa se astepte cei care au auzit mai putin de tine?

Tom Wilson: Probabil ca cei care sunt clubberi nu vor fi fani, pentru ca nu sunt un DJ de muzica dance. Adica nu este 130 PBM. Cea mai mare parte din muzica pe care o pun este muzica facuta acum 10 ani sau mai mult, chiar anii 70, in special muzica electronica dar de la inceputul miscarii, cand au experimentat foarte multi si nu a fost un gen muzical foarte fixat. Muzica asta de la inceput, italo disco, cosmic disc. Cand am venit in Romania era foarte dificil sa pun muzica pentru ca oamenii nu erau foarte familiarizati. Nu a fost asa de rau modul in care am fost perceput la inceput, am pus mai mult hip hop atunci. Prin 2000 era mai hip hop, mai funk, mai jazz. In fiecare an se schimba muzica si intereseul cate un pic, si ar fi foarte plictisitor daca doi ani de zile as pune acelasi gen de muzica. Acum 3 ani nu am pus disco, l-am descoperit in ultima vreme.

Beat Factor: Ai avut niste gig-uri si prin Japonia

Tom Wilson: Da, am stiut doi japonezi si am ajuns cu o cutie de discuri; era un fel de vacanta, dar vacanta cu munca. M-am intalnit cu multi oameni si am reusit sa pun in cluburile in care am vrut eu. Am lansat o piesa cu un tip din Japonia, un fel de Justin Timberlake al Japoniei, si este extrem de faimos in Coreea de Sud. Acum fac niste remixuri pentru un prieten care o sa lanseze la DC Recordings, una dintre casele mele de discuri preferate.

Beat Factor: In ce artisti romani te regasesti?

Tom Wilson: Trebuie sa il laud pe Rock DJ, nu este super cunoscut. De la inceput am pus cu el tot timpul si imi place foarte mult. Sunt mare fan The Model, suntem prieteni de cativa ani de acum, eu am organziat evenimente pentru el, el a organizat evenimente pentru mine. Ar mai fi de mentionat Mihai Popoviciu, Boru (este o femeie foarte talentata in ceea ce face). Suntem din zone muzicale oarecum diferite, insa sunt inspirat din ce face The Model, si am mult respect, in special pentru dedicarea lui pentru muzica. The model este un tip care traieste pentru muzica, e obsedat de muzica si imi place asta. Mai este Vasile, evident, bunicul miscarii electronice in Romania, Dj Sleak, evident Rusu si Flore (Kidja Clouds Society), Brazda lui Novac, si pe partea mai comerciala Zdob si Zdub sunt excelenti. Sunt mare fan Partizan si Timpuri Noi. Poate incet incet, oamenii o sa faca si bani din muzica, ma refer la cei gen Mihai Popoviciu. Ar fi bine ca in cativa ani ei sa lucreze la modul profesionist, sa faca bani din asta.

Beat Factor: Dupa ce ai castigat o oarecare experienta in Romania, daca te-ai intoarce in Anglia pentru a pune bazele a ceva in domeniul muzical, ai avea mai multa deschidere?

Tom Wilson: Problema este ca in Londra, daca mergi cu autobuzul, tipul de langa tine e foarte posibil sa fie DJ. Fiecare barbat intre 15 si 30 de ani e DJ si e oarecum dificil. Daca te duci la un club, e saturat de DJ-i. De aceea in Romania este o mai mare deschidere, in Anglia esti si foarte prost platit. Aici multi prieteni de-ai mei chiar traiesc din banii pe care ii primesc ca DJ, si in Anglia nu stiu pe nimeni care sa traiasca din asta. Daca pui muzica intr-un bar, esti platit la ore, in general intre 10 si 15 lire pe ora. Care nu e mult, adica sunt bani pentru discuri. Am niste prieteni acolo care sunt DJ-i extrem de buni si au un show la radio, au lansat discuri, au loc in piata, si pun muzica practic gratis.

Cred ca 99 % din DJ-ii care exista acum pe piata sunt DJ de doi lei, si asta nu numai in Romania. Sunt DJ-i penibili dupa parerea mea, iar cei din DJ Mag ar trebui impuscati (n.e.: zambeste, deci e o gluma mai mult). Muzica dance a devenit o miscare extrem de conservatoare si extrem de plictisitoare. Cand a inceput era ceva revolutionar, nu ce e acum, asa zisa miscare. Rave-urile erau miscari, nu sa platesti 5 lire pe o bere si inca vreo 20 de lire pentru intrare, si sa porti adidasi frumosi, si din pacate mentalitatea clubberului din Romania este de genul asta. Un loc de fitze unde te duci sa fii vazut, esti imbracat in acelasi stil si ai aceleasi aspiratii. Habar n-am de ce stilul asta dance atrage atata lume; pentru mine un track de disco facut in 70 are suflet si e foarte dansabil. Mi se pare ca sunt un fel de outsider in lumea dance, e un fenomen pe care pur si simplu nu il inteleg. Nu inteleg de ce lumea merge la Sasha si Digweed si plateste asa de mult la intrare ca sa asculte muzica aceea atat de plictisitoare.

Beat Factor: Poveste-mi cate ceva despre emisiunea cu Gianina Corondan de la TVR.

Tom Wilson: Am facut o serie, o sa facem inca o serie din ianuarie, si acum discutam cu British Council sa facem si in Anglia. Deci o sa calatoresc in Anglia, o sa ma intalnesc cu oameni si o sa prezint in limba romana. Am niste prieteni care au casa de productie, si ei au venit la mine si au zis hai la casting si am mers la casting si am fost ales. E distractie, sincer nu iau prea in serios, n-am vrut niciodata sa apar la televizor, pentru ca eu cred ca oamenii care apar la TV trebuie sa fie un pic mai teatrali. Dar, daca pot sa calatoresc prin tara, sa intalnesc oameni si sa fiu platit. Gianina a fost foarte draguta cu mine, nu ma asteptam sa fie asa, aveam impresia ca vedetele din Romania sunt mai increzute asa.

Beat Factor: Pentru final, o sa te rog sa iti pui singur o intrebare si sa si raspunzi la ea.

Tom Wilson: Am facut un interviu pentru un post TV si m-a intrebat ce vrei sa le zici clubber-ilor romani, ce mesaj ai. SI raspunsul meu ar fi sa asculti mai multa muzica veche. Imi place ca aici oamenii sunt pasionati, chiar cei care merg la Sasha coboara mixuri, asculta, se informeaza, citesc pe internet. Dar, din pacate, lipseste baza. As dori sa vad mai multi oameni care daca sunt fani de house si minimal, sa asculte si chicago house sau detroit techno mai vechi, clasic. Pentru un englez e foarte usor sa fii pasionat si educat intr-un fel despre muzica, pentru ca avem langa noi tot timpul muzica, avem colectii de muzica din anii 60-70, si cred ca doar pentru faptul ca traiesti in Anglia, intr-un fel primesti o educatie muzicala. Insa cand ma intalnesc cu oameni ca Rusu si Flore si Rock DJ, care au o asa colectie de discuri si muzica si cunosc atatea despre muzica, asta e impresionant. Asta inseamna mult mai mult pentru mine decat un tip din Anglia care o colectie de discuri si e un DJ bun. Mi se pare fantastic sa faci ceva de genul asta in Romania, unde nu gasesti niciun disc, niciun magazin de discuri, si sunt niste DJ-i aici care merita sa fie cunoscuti si in afara tarii, nu doar aici.






Comenteaza
Popup detector