Maresh - lectie de DJ act tehnologic


Maresh - lectie de DJ act tehnologic

Ma bucur ca am trecut prin mai multe stiluri muzicale; cu cat mai multe cu atat mai bine, deoarece iti seteaza niste repere in felul in care privesti muzica

Maresh este DJ de aproximativ sase ani, cam de pe la 18 ani. De atunci si pana acum a avut ocazia sa mixeze in foarte multe cluburi din Romania si sa puna in deschiderea unor artisti ca Timo Maas, Miss Kittin sau Chris Liebing. Stilul sau definitoriu? Techno.

Alex Maresh provine din Brasov insa acum petrece mare parte din timp in Cluj, orasul in care a facut si primele petreceri sub propriul brand, intitulat Stereoevents. Pe langa DJ este programator si un fan inrait de-al lui Plastikman. De curand face parte din rosterul agentiei de booking Forward.

Beat Factor a discutat recent cu Maresh despre muzica, despre motivatia sa in legatura cu DJ-ing-ul, despre background-ul sau muzical. Sa il cunoastem mai bine.

Beat Factor: In caz ca mai exista persoane care nu prea stiu cine esti, te poti prezenta in cateva cuvinte?

Maresh: Salut, sunt Maresh, DJ de vreo 6 ani si producator de un an, fondator al brandului Stereoevents. Muzica pe care o promovez se incadreaza in genurile techno, minimal techno, dar chiar si deep house si experiemental. In rest pentru multi sunt djul ala monoton care mixeaza de pe calculator, si nu prea intelege lumea ce fac eu acolo. Pentru mai multe detalii accesati cu incredere myspace.com/alexmaresh.

Beat Factor: Ai intrat pe scena muzicii electronice ca DJ, insa de curand am observat cateva piese pe pagina ta de myspace.com. Despre ce este vorba?

Maresh: Sunt primele mele productii in colaborare cu Mihai Popoviciu. Am inceput un proiect cu Mihai acum jumatate de an care se va concretiza intr-un EP la un label din afara tarii care nu as dori sa il spun pana cand nu este totul sigur. Momentan pe pagina mea de myspace se afla 3 piese: Dont Talk, Crowded Place si un remix la Dont talk facut de Gurtz, un artist din ce in ce mai cunoscut din Argentina. In total vor fii 4 piese, ultima fiind gata in curand. Productia era urmatorul pas foarte firesc, iar aceste piese constituie primul si poate cel mai greu pas, in functie de feedbackul pe care o sa il primim, dar sunt foarte optimist.

Beat Factor: Ti-ai propus sa faci muzica electronica la nivel inalt (release-uri la case de discuri cunoscute) sau preferi sa ramai la net-label-uri?

Maresh: Momentan nu am nici un release nici la netlabeluri nici la labeluri, dar tinta sunt label-urile clar. Intr-adevar poti gasi o muzica extraordinar de bun pe netlabel-uri, dar in opinia mea, din pacate, nu conteaza foarte mult in cariera unui DJ / Producator acest gen de release-uri.

Primul release va fi constituit din piesele de care vorbeam mai sus, si sper cat de curand. Lucrez deja la alte bucati, care cu siguranta se vor concretiza in ceva calumea pe viitor dar inca mai este mult de lucru.

Beat Factor: Cu ce te mai ocupi in ultimul timp?

Maresh: Organizez niste evenimente, mai cumpar niste scule, mai intru in datorii, mai ies din altele, iar mai cumpar niste scule, si tot asa

Beat Factor: Sa discutam putin despre Stereoevents. Cine se afla, concret, in spatele proiectului? De ce ati ales acest nume? Cat anume din ceea ce v-ati propus pana acum s-a si realizat?

Maresh: Stereoevents este un brand de petreceri sub numele caruia organizam evenimente de muzica electronica, cu artisti straini si romani. Genurile abordate sunt experimental, minimal techno, techno. In spatele acestui proiect sunt eu si Vlad, un alt pasionat incurabil de muzica buna. De ce Stereoevents . ? Daca stau bine sa ma gandesc, eu am vrut mono ca imi placea cum suna si ideea acestui cuvant mi se parea ca merge perfect cu muzica pe care o promovam, dar din pacate mai exista un brand cu numele asta, asa ca stereo! Nu pot spune ca avem un target anume de atins cu acest brand. Ideea era ca nimeni nu facea acum 2 ani evenimente de genul acesta prin Cluj, in primul rand, dar si prin tara, si atunci ne-am gandit sa le facem noi. Adevarul este ca si acum suntem singurii in Cluj. Ma bucur ca am inceput si am si reusit sa aducem artisti straini dintr-o sfera muzicala cam straina urechilor noastre, artisti necomerciali, nu foarte cunoscuti, sau chiar deloc, dar foarte buni producatori si DJ-i. Toate aceste evenimente au fost un succes, si cu siguranta vor exista tot mai multe pe viitor.



Beat Factor: Ca tot suntem la capitolul Stereoevents, poveste-mi cum a fost weekendul trecut (6-7 iulie) in La Mania. Ati avut o petrecere acolo, cu Dilo si Jorge Savoretti.

Maresh: Da, asa este, per total a fost un weekend foarte reusit. Vineri nu foarte multa lume, dar s-a dansat pana dimineata, iar sambata clubul plin. Cel mai placut surprins a fost faptul ca absolut toata lumea din La Mania (si cu totii stim ca nu sunt cei mai inflacarati clubberi) au dansat non stop toata noaptea pe muzica celor doi. A fost super atmosfera sambata, iar baietii foarte in forma!

Beat Factor: Ca DJ, pui foarte mult accentul pe partea tehnica a unui set. Ce setup folosesti acum? Esti multumit sau daca s-ar ivi ocazia ai schimba setup-ul actual cu un altul?

Maresh: Momentan folosesc Traktor 3 (n.r.:software produs de catre Native Instruments) controlat de un mixer Allen & Heath Xone 3D si vinyl-uri. Mi se pare cel mai bun setup pentru ceea ce vreau eu sa fac, deci momentan nu l-as schimba. Ideea la care vreau sa ajung in stilul meu de a mixa este total diferita de ideea clasica de DJ. Eu merg pe ideea de a descompune fiecare piesa si de a o mixa cu alte parti din alte piese, totul live, adica sa incerci sa iti pui amprenta caracteristica in acel mix, chiar daca folosesti piese pre-inregistrate ale altor artisti. In felul asta tot mixul este mult mai dinamic, mult mai interesant. Exista atata tehnologie in momentul de fata, care iti ofera o infinitate de posibilitati in a manipula aceasta cantitate uriasa de muzica, si care iti da posibilitatea sa scoti numai partile care ti se par interesante din fiecare piesa muzicala. Asta mi se pare clar urmatorul pas in ceea ce inseamna a fi DJ, lucru foarte bine demonstrat de multi artisti mari de afara. Nu ii putem spune Live act, nu ii putem spune nici DJ set, poate cel mai bine i-am spune DJ act.

Beat Factor: Ai pus muzica si in Bucuresti la cateva petreceri mari. Cum vezi scena de club din capitala, in comparatie cu cea din celelalte orase ale tarii?

Maresh: In mare, lumea in afara Bucurestiului e mai sincera, mult mai pusa pe petrecere, si unerori chiar mult mai documentata. Bineinteles, nu generalizez chestia asta. Normal ca in Bucuresti publicul este mult mai mare pe o suprafata mult mai mica, deci e normal sa fie mult mai multa lume la genul acesta de evenimente. Dar din pacate foarte multa lume este debusolata. Este oarecum efectul normal al unei promovari foarte agresive a anumitor genuri de muzica, imbracaminte, stil de a dansa etc, toate venite dintr-un singur punct vezi experimentul lui Pavlov. Cu siguranta o sa se schimbe acest lucru, si ma bucur ca tot mai multi artisti noi si de referinta incep sa apara la noi. In Romania totul s-a facut mai tarziu si in hopuri foarte mari, sarind multe etape, si asta se intampla in toate domeniile, inclusiv muzica. O sa mai dureze un pic pana o sa se aseze toate aceste lucruri, si nu o sa mai avem lume debusolata pe ringurile de dans.

Beat Factor: Cu siguranta sunt multe lucruri care lipsesc scenei clubbing din Romania. Intr-o ordine aleatorie, poti numi cateva?

Maresh: Pentru organizatori, diversitate in muzica si artistii pe care ii aduc la noi. Trebuie sa avem cat mai multe, dar bune, sa auda omul tot ce e de auzit si dupa aceea sa isi dea seama ce ii place de fapt. Pentru cei care merg in cluburi:..relax and enjoy! Sa stea mai mult sa digere o muzica sa isi dea seama cate chestii super misto sunt, chiar daca nu e minimal sau progressive, sau alte inventii de genuri muzicale Mai ales in Bucuresti, dupa cum spuneam mai sus, lumea este obisnuita agresiv cu un tipar, din care foarte greu ii scoti; cu greu poti sa experimentezi ceva un pic mai diferit, majoritatea nu o sa inteleaga, pentru ca nu sunt obisnuiti. Sunt de parere ca in Romania lumea inca nu stie sa se distreze cu adevarat. Foarte multi merg in club doar ca sa analizeze tot felul de aspecte ale artistului, cum pune, daca a gresit sau nu, daca are piesa aia, daca nu, cum se numeste sa o ia repede de pe internet. Ar trebui sa fie mult mai relaxata lumea si mai prietenoasa, sa se simta bine, sa guste muzica, sa danseze daca le place, iar daca nu sa mearga la alta petrecere.

Beat Factor: In linii mari, muzica abordata de tine poate fi descrisa ca fiind mai introvertita, deep, plina de elemente minimaliste. Ce anume te motiveaza sa mergi pe acest stil total non-mainstream?

Maresh: Stilul de muzica pe care il abordez mi se pare ca este cel mai indirect posibil fata de ascultator. Adica fiecare intelege ce vrea din muzica asta, nu are un mesaj direct. Toti asculta acelasi lucru dar fiecare poate sa simta altceva, iar asta mi se pare extraordinar. Pana la urma asta mi se pare ca este ideea in muzica electronica din vremurile noastre. La prima vedere, totul tinde spre o tenta minimalista in compozitie, pentru a putea scoate in evidenta fiecare sunet care poate sa iti trezeasca un anumit feeling atunci cand esti pe ringul de dans. Am zis la prima vedere, deoarece in practica sunt extraordinar de multe sunete, dar foarte subtile si bine gandite. Pana la urma, acesta e rolul muzicii, sa te faca sa simti ceva, placut sau nu, dar sa simti ceva, iar genul asta de muzica amplifica acest lucru.

Beat Factor: Mai poate fi vorba la ora actuala in muzica electronica despre conceptele mainstream versus underground? (multi DJ-i romani afirma ca sunt underground, in ciuda faptului ca au pretentii de mainstream).

Maresh: Cu siguranta ca mai exista cele doua concepte si tot timpul vor exista. Este diferenta intre muzica ce poate aduna mii de oameni la un event si petrecerile restranse, care aduna o comunitate mica, ce vrea altceva fata de mase. Asa exista si label-uri mainstream si label-uri underground. Dupa parerea mea, la noi sunt foarte putini DJ / producatori underground, iar din acestia, poate doi sau trei cunoscuti, dar cei care vor sa asculte asa ceva, ii stiu cu siguranta. E normal ca daca vrei faima, gig-uri foarte multe etc, trebuie sa fii mainstream, pentru ca altfel nu ai cum! Cel mai bun exemplu este Plastikman si petrecerile din anii Plastikman foarte underground, unde se asculta o muzica ce pe vremea aceea era total pioniera si acum Richie Hawtin, omul care poate sa umple si un stadion. Ca sa va dati seama de acest lucru trebuie neaparat sa ascultati muzica produsa sub numele de Plastikman, si o sa intelegeti ce vreau sa spun.

Beat Factor: Daca ar fi sa descrii muzica ta in culori, care ar fi acestea? Argumenteaza putin alegerile.

Maresh: Negru: toate partile dark din muzica pe care o pun, care nu cred ca dispar niciodata. Gri: tot felul de sunete subtile; Alb: pentru un moment, ceva mai calm; Rosu: techno!!

Beat Factor: Ce artisti iti mai bantuie laptopul in ultima vreme?

Maresh: Rhytm & Sound, Kim Rapatti, Sleeparchive, Jason Emsley

Beat Factor: Ce anume te inspira, fie atunci cand iti alegi piesele, fie atunci cand produci muzica?

Maresh: In primul rand publicul pe care il vad in cluburi. De multe ori stau si ma uit la ei cum reactioneaza la tot felul de artificii pe care le face djul, sau la tot felul de modulatii ale piesei etc, si imi dau seama ce l-a facut pe ala sa urle, pe celalalt sa plece acasa. Deocamdata tot ceea ce incerc sa produc are clar ca target ringul de dans.

Beat Factor: Ce background muzical ai?

Maresh: Foarte diversificat as putea spune. Am inceput cu house, progressive house, trance, poate un pic de breaks, adica muzica la care aveai acces acum vreo 7 ani la noi si acum techno si clar va ramane techno, cel putin pentru mult timp. Ma bucur ca am trecut prin mai multe; cu cat mai multe cu atat mai bine, deoarece iti seteaza niste repere in felul in care privesti muzica, si iti deschide mai mult latura muzicala din tine. Mi se pare mult mai important sa poti sa apreciezi o piesa, orice gen ar fi ea, decat sa stii pe dinafara tot site-ul discogs.com. Exista atat de multi artisti, si apar altii in fiecare zi, incat e imposibil sa ii stii pe toti.

Prima data am pus pe Virtual DJ, un software foarte rudimentar, pentru ca nu aveam bani sa imi iau placi, dupa care am inceput sa lucrez intr-un magazin de placi unde eram platit in discuri. Acolo am avut acces la multa muzica foarte diversificata si am invatat sa mixez. Cu timpul am inceput sa am acces la tot felul de softuri specializate si tot mai multa aparatura hardware, fata de care sunt un mare impatimit. Am folosit Traktor DJ Studio de cand a aparut prima versiune, Final Scratch 2 de care am fost foarte multumit, tot felul de improvizatii de controlere midi (azi e mult mai usor sa gasesti diverse controllere). Viitorul este foarte clar in tot ceea ce inseamna a fi DJ: o lume digitala controlata analogic.

Beat Factor: Crezi ca astazi castile atrag mai usor fetele decat marcile de masini scumpe?

Maresh: Nu prea cred, dar cand o sa imi cumpar un BMW o sa iti spun concluzia :)

Beat Factor: Ai auzit vreun banc foarte tare in ultima vreme?

Maresh: Da: cica Ceausescu traieste in Cuba cu Elena, si de fapt executia lor a fost trucata. (Cam negru bancul asta, care de fapt nici nu stiu daca e banc)

Beat Factor: Consideri ca facand parte din rosterul agentiei de booking Forward este un avantaj pentru tine sau este doar ceva formal?

Maresh: Teoretic, clar este un avantaj. O agentie de impresariat, daca se ocupa de atributiile ei cat se poate de serios, este un lucru foarte benefic pentru toata lumea, si asta o spun atat din punct de vedere al DJ-ului, cat si al organizatorului de petreceri. Deocamdata e foarte la inceput, nicio luna de la lansare, asa ca de partea practica o sa va spun ceva mai tarziu.

Beat Factor: Cu ce te ocupi atunci cand nu esti DJ?

Maresh: Programez, imi fac abonamente la sala si nu merg niciodata, conduc foarte mult, beau bere in orele in care ar trebui sa fiu la sala etc

Beat Factor: Ne faci si noua un top 5 al pieselor care nu te lasa sa dormi noaptea?

Maresh: Underworld - 8 Ball (The Beach - Soundtrack); Skoozbot - Lost (Next To Monchhichi); JPLS - Twilite 1; Kim Rapatti - Mainio; Richie Hawtin - Pk.





Comenteaza
Popup detector