Kraftwerk, alchimistii sunetului

27 August 2007 Beat Factor BeatFactor

Kraftwerk, alchimistii sunetului
La sfarsitul anilor 60, trupa germana Kraftwerk a abandonat instrumentatia rock clasica in favoarea sintetizatoarelor si tehnologiei electronice, a schimbat complet perspectiva muzicii moderne si a pus bazele soundului electronic. In 1968, in Dusseldorf, un oras in vestul Germaniei, cei doi studenti la conservator, Ralf Hutter si Florian Schneider si-au pus in practica pasiunea pentru muzica experimentala si free jazz cu magnetofoane vechi si masini de efecte.

Ceea ce a guvernat mereu soundul Kraftwerk este dialogul dintre om si masina, dintre masina si masina, prin tehnologie, intr-un stil unic, natural, care combina legile muzicii si ale sunetului cu idei si concepte artistice.

Sintetizatorul, elementul cheie

Primul lor album, in 1971, s-a remarcat prin sunetul futurist, dat de instrumente clasice modificate, precum vioara, flaut si tobe. Artistii mai foloseau niste masinarii extrem de mari, facute de compania americana Bell Electronics, similare cu cele folosite in radio. In scurt timp, acestea au facut loc sintetizatoarelor - cele mai influente elemente asupra soundului lor. Primele astfel de instrumente le-au permis sa faca muzica inovativa, ale carei sunete nu au mai fost auzite pana atunci. Primul sintetizator cumparat costa cat un Wolkswagen. Ca si automobilul, le-a oferit multa libertate de miscare, dar mai ales de exprimare. Toata muzica lor este produsa analog. Cei doi nu au folosit niciodata sunete preprogramate, pentru ca astfel, ajungi mereu la acelasi rezultat, la aceleasi sound, explica Hutter. Nu a fost usor, pentru ca echipamentele hardware folosite atunci aveau doar trei, patru pagini de instructiuni, in care se explicau numai functiile de baza.

Cercetarea sunetului

Prioritatea lor insa, a fost mereu cercetarea sunetului De aceea, si-au construit propriile sintetizatoare si instrumente prin care modelau pattern-uri muzicale (sequencere). Au lucrat foarte mult cu ingineri de sunet si electricieni, au adus modificari la echipamentele deja existente si au reusit sa le transforme in masinarii aproape perfecte, care sa poata fi sincronizate intre ele. Acesta este pasul definitoriu in dialogul dintre masini. Mereu am fost pasionati de tehnologie, de aparate si de electronica, spune Hutter. Acest lucru s-a observat foarte bine in ritmurile ciudate si funky, in liniile melodice simple si versurile minimaliste, care formau muzica folk industriala.

Evolutia tehnologiei evolutia Kraftwerk

Prima piesa electronica Kraftwerk, care a ajuns la urechile tuturor si cu care au spart tiparele internationale din acea vreme a fost Autobahn. Tehnologia s-a dezvoltat pe aceasi directie creativa cu a noastra, confirma Hutter. Pentru o percepere a istoriei electronice cum se cuvine, ascultati si alte albume de referinta din acea perioada, precum: "Radio-Activity," "Trans-Europe Express," "The Man-Machine" si Computer World (celebru in 1981), care anticipa cumva evolutia masiva a tehnologiei din prezent.

Show-uri live

In anii 80, echipamentele pentru show-urile live se compuneau din instrumente hardware foarte voluminoase, complicat de montat si cu o greutate considerabila. Numarul acestora a devenit din ce in ce mai mare, ceea ce i-a determinat sa opreasca turneele live pe care le aveau si sa se concentreze mai mult pe latura de studio. Peste aproximativ un deceniu, Kraftwerk a mai avut cateva show-uri ocazionale, insa echipamentul era inca foarte greu. In prezent suntem foarte mobili si foarte minimali, datorita evolutiei computerelor (laptopurile). Am putuea performa fara probleme in temperaturi exterioare foarte ridicate, in Australia sau in Tokyo, iarna, intr-un parc, cu manusi spune Hutter.
Recunoasterea

Muzica trupei a fost ascultata de cei trei moguli care au inventat stilul techno - Juan Atkins, Kevin Saunderson si Derrick May la WJLB Detroit Radio, intr-o emisiune produsa de legendarul Charles Johnson aka The Electrifying Mojo (primul om de radio care nu a tinut cont de tiparele comerciale din muzica). Pentru Derrick May, Kraftwerk este trupa care ne-a motivat pe noi sa facem muzica.

Influenta artistilor

Cand vine vorba insa despre aportul adus de Kraftwerk muzicii electronice, cei doi membri evita cu modestie sa dea un raspuns concret, desi au influentat aparitia si evolutia multor stiluri de muzica, precum techno, house, trance, trip-hop, synthpop si hip-hop. Am avut mereu reactii favorabile mai ales din partea publicului de culoare din Statele Unite, chiar inainte de aparitia genurilor techno si house, spune Ralf. Artistii s-au autodenumit atunci, chimisti ai sunetului, dar astazi sunt cu siguranta alchimisti.

Kraftwerk si Romania comunista

In timp ce Germania lua foc de experimental, Romania de abia simtea palpairile focului electronic. Restrans si pe ascuns. Am intalnit un cuplu de bucuresteni, ajunsi la varsta a treia, care au descoperit Kraftwerk in 1975. Ascultau in grupuri restranse muzica in transa, la magnetofon, pe benzi procurate din Germania de romani fugiti din tara, in Serbia. Sesiunile de Kraftwerk erau aproape un ritual: se strangeau toti in jurul sursei de muzica, lumina era difuza si nimeni nu scotea un cuvant. Era doar muzica, care nu semana cu nimic din ce mai ascultasera pana atunci. Terorizati ca securitatea i-ar lua la intrebari despre provenienta benzilor, discutau despre acest gen de muzica numai cu prieteni apropiati si se influentau reciproc. Unora li se parea ciudat sa asculte asa ceva si sa accepte ideea de sunet produs in intregime electronic, dar pe parcurs prindeau gustul.

Astazi vorbesc cu gratie, respect si pe un ton calm despre grupul german. Am fost profund marcati de aceasta muzica, mai ales ca veneam dintr-o zona muzicala destul de cuminte. Daca nu era Deep Purple sau Pink Floyd erau chitari sau folk, spune ea..




Popup detector