Techno, intre oameni si masini

19 Septembrie 2007 Beat Factor BeatFactor

Techno, intre oameni si masini
Armonia dintre om si masina este ideea care sta in spatele muzicii techno.
Este un sound futurist, subliminal, inspirat din tehnologie si din sunetele industriale. Este un paradox de posibilitati care, in multiplele ei forme, demonstreaza ca: in tehnologie exista emotie, in accesul la informatie este supraincarcare, in ordine exista si entropie, dincolo de progres poate fi si distrugere, iar mai departe de aspectul material al lucrurilor este si spiritualitate.


Intotdeauna a existat un anumit tip de reticenta fata de noile tehnologii, insa fenomenul techno reaminteste de fiecare data ca oamenii controleaza masinile si folosesc tehnologia pentru a exprima trairi si sentimente. Techno este mai mult o filosofie, decat un gen de muzica. Techno umple spatiul liber dintre oameni si masini, computere, tehnologie si industrie.

Juan Atkins, The Originator

In anii `80, Juan Atkins incepea sa produca unul dintre cele mai influente sound-uri din lumea techno. Avea o viziune futurista asupra sunetelor, pe care o explora inspirat de latura cosmica a trupei Parliament-Funkadelic, din Detroit si de rigiditatea si eficienta synth-popului nemtesc Kraftwerk.

Juan este cel care a denumit acest stil de muzica, techno si a pus bazele curentului, in Detroit, in 1981, pe cand colabora cu Richard Davis, la proiectul muzical Cybotron. Primul disc lansat sub acest nume a fost Alleys of Your Mind, vandut local in 15.000 de exemplare, un numar exorbitant pentru noutatea stilului.

Pasiune pentru futurism

Denumirea futurista Cybotron a fost inspirata din cartea lui Alvin Toffler The Third Wave, care facea referire la societatea post-industriala, la era tehnologiei si a informatiei. Am fost intotdeauna pasionati de futurism. Am avut un intreg arsenal de concepte futuriste, ca un dictionar de techno, ca intr-un joc video unde treci prin diferite niveluri. spune Juan Atkins.
La mijlocul anilor 80 au lansat piese definitorii pentru acest gen, precum Clear, R-9, dar in primul rand Techno City piesa care practic a lansat genul.

Precum Kraftwerk, Cybotron exprima prin instrumente si sunete electronice, conexiunea cu tehnologia si viteza.

Lupta pentru originalitate

Piesele create de Derrick May la sfarsitul anilor `80 - Nude Photo, Strings of Life si Icon - au sfidat testul timpului. Aceasta muzica este emblematica pentru o perioada de aproape 20 de ani, alaturi de Kraftwerk, Jean Michel Jarre si Giorgio Moroder. May incearca sa salveze lumea de muzica proasta, dupa cum scrie pe pagina sa de Myspace. Artistul este intr-o lupta continua pentru a pastra muzica la un nivel de puritate si originalitate cat mai ridicat.

The Elevator

Kevin Sauderson s-a nascut in Brooklyn, New York, dar a copilarit in Detroit. Are 43 de ani. S-a cunoscut cu Atkins si May la facultate, cand si-a inceput si cariera ca DJ. Si-a dezvoltat ingeniozitatea si a ajuns un jucator important in dezvoltarea muzicii techno. A facut muzica sub multe pseudonime (E-Dancer, Kreem, Reese, Reese & Santonio), dar cea mai mare ascensiune a avut-o sub numele de Inner City, cel mai cunoscut proiect al sau. Piesele Big Fun si Good Life sunt emblematice pentru scena Dance, chiar si in prezent.

Colaborarea dintre cei trei artisti a inceput in 1985, cand erau considerati initiatorii soundului Techno si cele mai importante figuri ale scenei Detroit, alaturi de Charles Johnson, dj de radio (sub numele de The Electrifying Mojo).

In anii 90, muzica techno nu are un impact prea mare asupra scenei din Statele Unite, insa se transforma intr-un fenomen urias in Europa si mai ales in Marea Britanie. Explozia a fost declansata de compilatia lansata la casa de discuri Virgin Music, Techno! The New Dance Sound of Detroit. In acea perioada totul se raporta la termenul house, insa Juan, Derrick si Kevin au continuat sa foloseasca cuvantul techno. Il aveau bine intiparit in minte. Ii stiau posibilitatile, dar inca nu stiau ce impact major avea sa aibe.




Prima piesa techno facuta vreodata este Shari Vari, semnata de cei doi americani de la A Number Of Names. A fost lansata cu cateva saptamani inaintea compozitiilor Cybotron.



Popup detector