Interviu cu Dorroo


Interviu cu Dorroo
TAGS:
interviu  dorroo 


Scena romaneasca de muzica electronica nu a avut niciodata o adevarata coloana vertebrala.

Dorroo este Doru Craciun, producator up & coming din Romania si un DJ instruit. S-a nascut intr-un oras de provincie, iar de cativa ani locuieste in Bucuresti, unde face muzica electronica. Beat Factor l-a luat la intrebari despre traiectoria lui artistica, parerea lui despre scena de club din Romania si cum a ajuns producatorul roman preferat al lui Carl Cox. Ramaneti aici.

Dorroo s-a nascut in 1980 in Braila, un oras de provincie in care a simtit mereu ca timpul a stat in loc. Acest lucru l-a determinat sa se indrepte spre muzica electronica (un teren putin explorat pe atunci la noi) inca de la varsta de 13-14 ani cu artisti ca J.M.Jarre si Vangelis dupa care i-a descoperit pe cei de la Kraftwerk. Albumele lor l-au influentat mult si i-au condus pasii catre muzica electronica uptempo, underground. In aceeasi perioada urmarea cu dedicatie cateva emisiuni ale postului VIVA cum ar fi Berlin House sau Club Rotation emisuni care prezentau viata de noapte si scena muzicii electronice underground (in principal din Germania si Ibiza).

Cand reusea sa puna mana pe casete audio inregistrate cu seturi de la posturi de radio din afara tarii era un adevarat festin. Atunci a fost atras pentru prima data de ideea de a mixa iar fascinatia pentru butoane s-a amplificat in timp cu atat mai mult cu cat si fratele sau mai mare era pasionat si el de aceeasi muzica.

Beat Factor: Lumea te stie in primul rand ca producator de muzica electronica. Ce background muzical ai?

Dorroo: Am inceput pe la 13-14 ani ascultand multe genuri, de la muzica neagra (blues, soul, funk) la pop si de la Jean Michel Jarre si Kraftwerk la rock si dance, asta datorita fratelui meu mai mare, un mare pasionat de muzica. Si acum ascult multe alte lucruri afara de muzica electronica (in masura timpului disponibil); jazz in cam toate formele lui, chill-out, downtempo, trip-hop, pop, ritmurile cubaneze, braziliene, etc....iubesc muzica in general.

Beat Factor: Citesc in biografia ta ca pasiunea pentru muzica electronica a venit din exterior (in cazul tau Anglia), si nu din interior. Crezi ca astazi este mai usor sa te "indragostesti" de aceasta sub-cultura clubbing in Romania, fata de acum cativa ani?

Dorroo: Pasiunea exista inainte, deja de ceva ani nu pierdusem nici o editie de Love Parade sau Mayday sau orice altceva cu muzica electronica transmitea postul VIVA. Anglia doar mi-a inradacinat mai bine pasiunea luand contact pe viu cu scena de acolo, cu petreceri, cluburi, reviste ce se ocupau de acest fenomen deja de multi ani, pana sa ajunga si pe la noi si in acelsi timp mi-a dat ocazia ca odata intors in tara sa ma pot apuca si eu de dj-ing. Astazi nu stiu daca este mai usor, depinde de fiecare; dar din punctul meu de vedere, as spune ca in continuare, nu. Chiar daca fata de acum cativa ani, numarul invitatilor straini a crescut, s-a diversificat un pic (in sensul ca in ultimii doi ani au fost cativa artisti grei in premiera), ca organizare, numar de evenimente, deschidere fata de muzica electronica in general, suntem inca departe de ceea ce se intampla in exterior. Numarul de oameni pentru care aceasta muzica a devenit un mod de viata (cu toate aspectele pe care aceasta le implica), este inca destul de mic. Cu exceptia Bucurestiului si altor 2-3 orase poate, nu exista in rest o scena adevarata de "clubbing", lumea se duce in cele mai multe cluburi de profil pentru ca asa se poarta. Pe de alta parte, nici managerii acestor cluburi nu-s tocmai interesati sa-si educe cat de cat publicul.

Beat Factor: Cum ai ajuns in atentia lui Carl Cox? Stiu ca ti-a sustinut si iti sustine in continuare o parte din piese.

Dorroo: Il ascult si il urmaresc de multi ani, intotdeauna a fost un model de urmat pentru mine, atat muzical dar si ca personalitate, deci nu intamplator, vara trecuta cand a fost invitat la Kristal Summer Club din Mamaia, i-am inmanat un cd cu cateva dintre piesele mele facute pana atunci. Chiar nu credeam ca o sa se intample ceva si am fost absolut uimit cand m-a sunat un prieten sa-mi spuna ca sunt pe primul loc in topul lui Carl Cox din luna septembrie. De fapt, chiar am crezut ca e vreo greseala ceva, pana nu am ajuns acasa si am cautat un set recent de-al lui din Space Ibiza in care sa-mi aud piesa. Apoi la cateva zile dupa, am ascultat-o si live tot in Space iar sentimentul pe care l-am incercat vazand cum mai multe mii de oameni danseaza si sar pe o piesa creeata de mine si cantata de dj-ul meu favorit, a fost fantastic. Asta mi se pare cea mai mare rasplata pentru un producator de EDM, sa vezi cum un club intreg se misca datorita muncii tale. De atunci ma bucur de sustinerea lui constanta (foarte importanta si incurajatoare pentru mine), concretizata si prin aparitiile pe ultimele lui 2 compilatii : Dance Valley 2008 si Space Ibiza Compilation 2008. Acum cand ma gandesc, cred ca am avut si mult noroc, deoarece "Rapture" era prima pe un cd cu alte cinci piese, cel mai probabil daca ar fi fost pe la mijloc sau la sfarsit, toate astea nu s-ar mai fi intamplat.


Beat Factor: Urmeaza sa lansezi un EP oficial la label-ul lui, Intec?

Dorroo: Deocamdata Intec se afla intr-o pauza, sa-i spunem. Oricum, din lipsa de timp, de vreo 2 ani, de label se ocupa Jon Rundell, un tanar dj/producator/remixer din Anglia, apropiat al lui Carl si puternic promovat de catre acesta. Dar faptul ca am semnat cu Teggno Records din Statele Unite reprezinta un alt lucru care m-a ajutat pana acum; este label-ul preferat al lui Cox si practic nu exista set al lui care sa nu contina cateva piese scoase la Teggno.

Beat Factor: In ce masura stilul muzical al lui Carl Cox se reflecta in muzica ta?

Dorroo: Pai se reflecta cred destul de mult. Cum am spus a fost si este in continuare principala mea influenta si mereu mi-a placut energia degajata de seturile lui, faptul ca piesele pe care le alege te fac sa dansezi oriunde si oricum, indiferent ca sunt funky techno, tech-house, minimal techno sau vocal house. Asta incerc si eu sa fac - sa dansez oamenii care vin la petrecerile mele cu muzica pe care eu o consider a fi buna. In fond, lucrurile ar trebui sa fie foarte simple in lumea clubbingului: vii la o petrecere nu ca sa-ti arati ultimele achizitii (de oricare fel ar fi ele), nu sa te droghezi sau sa agati fete, ci sa te dansezi si sa te simti bine alaturi de cei din jur.

Beat Factor: Apropo de dans, ca tot s-a dezbatut chestiunea asta acum ceva timp. Esti pro sintagmei never trust a DJ who cant dance?

Dorroo: Hahan-as spune ca sunt pro dar cu siguranta nu i-am inteles niciodata pe cei care stau aproape nemiscati la pupitru. Se presupune ca nu s-au nascut dj, ca si-au petrecut ani pe diverse ringuri de dans, dansand si bucurandu-se nopti intregi pe aceasta muzica, atunci de ce s-ar schimba asta odata cu trecerea de partea cealalta a pupitrului ? Oricat de concentrat ai fi, nu se poate ca 100 sau 1000 de oameni care se bucura de muzica pe care o pui, sa nu te miste. Nu spune nimeni sa te comporti ca un dj din reclamele romanesti la bauturi energizante, dar poti arata ca esti uman si ca te bucuri de ceea ce faci indiferent de cat de tanar sau batran esti in bransa asta.

Beat Factor: Sustii ca esti un adept al diversitatii. Ce limite muzicale exista totusi, in seturile tale? Ce gen de muzica nu ai mixa niciodata?



Dorroo: Ma axez in general pe house si techno iar acestea doua cuprind destule sub-genuri cat sa asigure varietatea in set si lumea sa nu se plictiseasca si chiar la un moment dat mi-ar placea sa arunc si ceva cu influente latin sau hip-hop sau drumnbass, insa e nevoie de ani sa-ti obisnuiesti publicul cu asta, mai ales la noi, dar probabil n-as pune niciodata psy-trance, goa, hard dance, hard house, lucruri de felul asta; n-am nimic cu aceste genuri sau cu cei care le fac sau asculta, doar ca nu sunt pentru mine, nu ma exprima si nu ma danseaza, eu sunt mai groovy de fel.

Beat Factor: Care este functia unui DJ in Romania?

Dorroo: Asta o sa sune cam trist. Din pacate, functia pe care o au multi dj de la noi, rezidenti si nu numai, este, intr-o anumita masura, de ai multumi pe patroni. Este un fel de cerc vicios ; multi isi deschid cluburi cu profil de muzica electronica pentru ca asa vad ei ca se poarta sau au impresia ca vor face o adevarata avere. Nu au experienta in aceasta zona si nu stiu ca lucrurile se cladesc in timp, cu o buna organizare si cu daruire pentru ceea ce inseamna clubbing, de aceea vor sa-si recupereze investitia in 6 luni daca se poate. In felul acesta pun accentul pe consumatie si pe incasari cat mai mari pe seara, nefiind interesati sa atraga pe cei care fac cu adevarat petrecere si care sunt deschisi spre aceasta muzica dar care nu beau minim o sticla de whysky pe seara, ci din contra, pe cei care isi petrec cea mai mare parte a serii la masa sau la bar si consuma si despre care se stie ca nu prea au o cultura muzicala in acest sens. Astfel dj-ii rezidenti sunt nevoiti sa faca multe compromisuri iar in cazul celor invitati, uneori acestia n-apuca sa-si duca setul la sfarsit.

Beat Factor: Exista producatori pentru care fiecare piesa are o poveste a ei, este o calatorie personala. Cum stau lucrurile in cazul tau?

Dorroo: Pentru ca fac muzica de club, in general ma inspir tot din ea, pur si simplu ma gandesc ce m-ar dansa pe mine, daca as fi pe ring. Sigur, depinde de starea pe care o am in momentul acela si de ce am chef sa fac, poate ceva mai housy sau ceva mai dur, dar in mare, cam la asta se reduce. Am facut insa si vreo 2-3 piese gandindu-ma la o experienta sau o stare traita. Un astfel de caz este, de exemplu, The Pressure , piesa pe care am inceput-o dupa ce m-am intors din Ibiza vara trecuta si avand in minte petrecerea de inchidere Carl Cox & Friends din Space, unde acesta a mixat alaturi de Laurent Garnier. A fost o adevarata experienta, clar cea mai buna petrecere la care am asistat vreodata ; muzica de vis, o atmosfera incredibila si un club absolut fantastic (de fapt Space Ibiza a devenit clubul meu preferat de atunci). Cine vrea sa vada la ce ma refer mai exact, poate accesa acest LINK ( a doua piesa este chiar The Pressure).

Beat Factor: Cu ce iti umpli timpul liber?

Dorroo: Cand nu sunt la serviciu sau nu fac/caut muzica mai vorbesc cu unii prieteni sau amici, cu care nu prea apuc sa ma vad din diverse motive, cu altii mai ies prin oras sau ma mai uit la televizor sau la filme, imi plac mult filmele. Mai nou incerc sa ma apuc si de fotografie, dat fiind faptul ca lucrez de vreo 3 ani in domeniu.

Beat Factor: In afara de techno-house-ul Coxy, se regasesc si multe influente Chicago sau Detroit house in seturile tale. Iar in ultimul timp a inceput sa se resimta o resurectie discreta dar constanta a house-ului si in Romania. De ce atat de tarziu si datorita cui?

Dorroo: Scena romaneasca de muzica electronica nu a avut niciodata o adevarata coloana vertebrala. Acum cativa ani cand progressive-ul britanic era la putere, aceeasi muzica predomina si in cluburile noastre. Mai apoi cand multi dj si producatori s-au mutat in Berlin si minimal techno-ul si-a intrat in drepturi, aproape numai asta ascultai si la noi. De ceva timp insa, nemtii (culmea !!!) s-au cam saturat de aceleasi sunete mecanice, robotizate si sacadate si au inceput sa-si indrepte atentia spre ritmuri si parti melodice mai usoare si prietenoase din zona deep, minimal house si nu numai. Si pentru ca soundul berlinez si cel german in general isi exercita o puternica influenta in continuare, este foarte mult adoptat si pe scena noastra. Ascult Chicago House de multi ani de exemplu dar abia in ultimul timp a inceput sa aiba mai multa cautare si la noi. De asemenea dj extrem de populari la noi precum Luciano, Ricardo Vilallobos, Richie Hawtin si toti cei de la Circoloco au contribuit foarte mult la aceasta resurectie.

Beat Factor: In putinele gig-uri din Bucuresti ai avut ocazia sa faci cunostinta in mod direct cu publicul din fata ta. Cum ai descrie acest public, vazut de catre multi drept unul din cele mai energice, fresh si instruite publicuri din Romania?

Dorroo: Imi este inca greu sa-mi dau o parere, ca si dj, in aceasta privinta deoarece am pus de foarte putine ori in Bucuresti. Daca tin cont de cel mai important gig al meu de pana acum, cel din deschiderea lui Carl Cox, unde am pus o muzica un pic diferita fata de ceea ce se asculta in mod obisnuit iar reactia primita a fost una neasteptat de buna, pot spune ca, intr-adevar, este energic, petrecaret si destul de deschis. Pe de alta parte este si foarte dificil si selectiv, nu o data nume importante din domeniu nu au avut parte de atmosfera meritata sau s-a intamplat ca din doua petreceri mari in aceeasi seara, una sa fie arhiplina si cealalta cu prezenta scazuta.

Beat Factor: La ce sa se astepte lumea de la Dorroo pe viitor?

Dorroo: Pai la petreceri cu muzici bune si la care sa nu-si doreasca sa stea jos, la o expunere sper si mai mare in afara, la alte releasuri si chiar si la un album la un moment dat, mi-ar placea sa fac ceva si dincolo de sfera muzicii de electronice de dans, dar asta dupa ce voi acumula mai multa experienta, mai am foarte multe lucruri de invatat in ce priveste productia si muzica in general.






Comenteaza
Popup detector