Intre Dub si Step cu TRG


Intre Dub si Step cu TRG

In Romania suntem gata sa discriminam intre genuri judecand dupa un singur DJ, o singura piesa auzita in treacat, dupa barfe si forumuri

TRG (sau Trigga) este prezent pe scena muzicii electronice romanesti de pe vremea primelor editii de TM Base si a anilor de glorie a clubului Web. Dedicat in ultimii ani curentului muzical dubstep si garage, TRG povesteste ce implica acest stil muzical, cum s-a propagat in Romania si multe alte lucruri interesante, intr-un interviu exclusiv pentru Beat Factor.

Cunoscut de multi sub aliasul Trigga, Cosmin Nicolae pe numele sau real, are un palmares cel putin impresionant in spate, fiind unul dintre promoterii miscarii drum&bass in Romania.

Pe langa drum&bass, in anul 2005 un alt gen a ajuns pe primul loc in preferintele sale si anume dubstep-ul. Nu a trecut mult timp si acest gen a inceput sa ii patrunda din ce in ce mai mult in seturi si sa ii influenteze foarte mult cariera de producer.

TRG avea deja release-uri anuntate la label-uri majore de drum&bass printre care Citrus si Strictly Digital la sfarsitul lui 2006 cand a atins un milestone si anume primul release dubstep, la label-ul lui John Bushby, Digital Distortions. Cu o avalansa de productii in ultimul an, ce acopera un spectru variat, a reusit sa isi cucereasca locul pe listele de semnaturi ale unor label-uri prolifice in materie de dubstep.

Beat Factor: Cine este TRG si cum s-a format acest alias?

TRG: The artist formerly known as Trigga... Mi-am ales numele asta prin 2002 fara sa-mi dau seama ca mai erau vreo 20 de artisti cu acest nume. Cand a venit vorba de release-uri mi s-a parut cel mai indicat sa folosesc un acronim, desi cele 3 initiale nu inseamna practic nimic. E o metoda reductionista, si asta defineste cateodata muzica pe care o fac.

Beat Factor: Esti cunoscut datorita background-ului tau in materie de drum and bass. Mai este de actualitate acest stil pentru tine, astazi, sau te axezi doar pe dubstep / garage?

TRG: Nu mai urmaresc drum and bass de ceva vreme, pe de-o parte pentru ca acum ma identific mult mai bine cu dubstep / garage / techno / bass music, iar pe de alta parte productia actuala din drumandbass mi se pare destul de neinspirata. Sunt mult mai aproape de sound-ul anilor 95-2000, cand era vorba despre altceva, alt ethos muzical, alte referinte, alt vibe. Imi lipseste, dar trebuie sa mergem mai departe, nu?

Beat Factor: In Romania, dubstep-ul este un curent muzical care a patruns recent, si probabil tu esti unul dintre cei mai buni exponenti ai acestui stil. Asadar, esti si cel mai in masura sa vorbesti despre scena dubstep. Cum se caracterizeaza si cum a patruns la noi acest curent muzical?

TRG: Nu stiu daca exista o scena dubstep propriu-zisa, e o faza incipienta in care exista cativa cunoscatori si multi curiosi. E foarte mult hype in jurul acestui curent, datorat internetului si vitezei ireale de propagare a sound-ului de la centru catre periferii (din Londra catre toata lumea). Se spune ca dubstep-ul este o muzica la 140 BPM si cu linii de bass foarte pregnante, mai ales sub-bass. Sunt foarte putine locatii in Romania care sa ofere un astfel de sunet, foarte pretentios. Deja lumea e mai atenta la dubstep, pentru ca e o experienta noua, provenind dintr-o cultura diferita. Este dance music cu radacini in dub, concentrata pe fizicalitatea frecventelor. Dar dincolo de filosofia la minut, este o muzica foarte vie, interactiva, in care se practica rewind-ul, mc-ii, uneori arata ca un show de hiphop in care DJ-ii pierd controlul.

Atu-ul dubstep-ului este ca se raporteaza la referinte muzicale atat de variate, incat este imposibil sa nu gasesti ceva care sa-ti placa: dub, reggae, jungle, minimal, electro, west-coast hiphop, breakbeat, soca, tribal, detroit, etc.

Beat Factor: Pentru cei mai putin familiarizati cu dubstep-ul, ce artisti internationali (sau chiar si romani) consideri ca sunt relevanti pentru a fi mentionati ca deschizatori de drumuri?

TRG: Skream, Benga, Mala, Coki, Distance, Kode9, Burial sunt doar cativa dintre ei care au facut din dubstep un sound foarte popular prin 2006-2007, dar inainte de mediatizarea agresiva a genului, au existat cei care au pus fundatia: El-B, Zed Bias, Oris Jay. Mary Anne hobbs de la BBC Radio 1 este in mare masura responsabila pentru amploarea pe care a luat-o fenomenul, sustinand acest gen care a ajuns de la 100 de oameni in cluburile din Soho, la 8000 in cadrul festivalului Sonar. DMZ si FWD sunt doua dintre primele club-nights, care au promovat si format in proportie de 100% sound-ul actual al dubstep-ului. Faptul ca artisti ca Laurent Garnier, Villallobos sau Ellen Allien incorporeaza dubstep in productii si seturi atesta influenta majora pe care dubstep-ul o exercita asupra muzicii electronice de dans.

Beat Factor: In ultimii ani ai patruns si pe scena internationala, prin mai multe EP-uri de succes. In linii mari, cum ti-ai caracteriza muzica?

TRG: Voluntar sau nu, am incercat sa-mi formez propriul sound, intorcandu-ma la pattern-urile de 2step sau broken beats, cu influente din Detroit, garage, dancehall, wonky electro. Cumva mai departe de celebrul London Sound, dar radiind de acolo.Am semnat exclusiv cu Tempa, cel mai mare label de dubstep, si asta spune multe despre cat de deschisa este aceasta scena catre noi sound-uri.

Beat Factor: Ce te influenteaza cand produci muzica?

TRG: Produc foarte organic, adica nu incep o piesa cu o intentie declarata. Pornesc de la sample-uri, surse, sound-uri foarte diferite: tobe de techno, breakbeats de disco-funk, linii de bass din jungle, voci din chicago house sau r'n'b, etc. Influentele pot veni de oriunde, nu ma limitez niciodata, nu sunt un purist si ma entuziasmeaza in egala masura genuri muzicale complet diferite. Vad surse de sampling sau idei in Basic Channel, Vector Lovers, Buju Banton, Flying Lotus, minimal, world music...


Beat Factor: Ce parere ai despre scena muzicala electronica din Romania de la ora actuala? Strainii vad clubbing-ul de la noi ca pe o a doua Ibiza

TRG: Mergand mai mult prin Europa tind sa le dau dreptate! La noi exista inca multa libertate, mult entuziasm, opiniile muzicale nu sunt atat de bine formate, ceea ce da nastere la o scena foarte eclectrica. Partea proasta este ca nu avem o cultura electronica propriu-zisa, publicul este hranit cu produse de calitate medie si descopera mai greu sound-uri noi. Ca experienta, clubbing-ul de la noi este la fel de bun ca oriunde altundeva, insa muzical vorbind, nu prea beneficiem de o varietate sanatoasa. Suntem gata sa discriminam intre genuri judecand dupa un singur DJ, o singura piesa auzita in treacat, dupa barfe si forumuri, iar asta cred ca ar terbui sa se schimbe pentru ca vad mult potential pentru o scena muzicala diversa si ofertanta.

Beat Factor: Cred ca esti mai cunoscut in afara tarii decat in Romania, mai ales de cand productiile tale au intrat in case-urile unor artisti foarte mari. Exista la noi public pentru dubstep / grime / garage?

TRG: Cred ca am raspuns si mai sus, dar se mai impun explicatii:) La noi fenomenul garage a treut neobservat, 2step-ul a venit sub forme dizgratioase, mainstream, nu s-a putut forma o scena. Asa cum peste tot in lume dubstep-ul a castigat public de tehno, reggae, dnb, hiphop, asa se intampla si la noi. E suficienta o singura noapte intr-un club cu un sistem serios ca sa-ti dai seama ca e o muzica fantastica, de dans, participativa si foarte intensa. Faptul ca sunt mai cunoscut afara decat la noi e de inteles, e o muzica pretentioasa, care cere un sound-system pe care putine cluburi de la noi il pot oferi.

Beat Factor: O sa participi la Sonar, conform paginii tale de myspace? Ce alte date importante mai ai de mentionat?

TRG: Da, voi pune muzica intr-una dintre cele 4 zile ale festivalului, la Red Bull Music Academy Lounge. Inca nu am data exacta, dar voi sta acolo pe toate perioada festivalului si ma bucur ca voi prinde niste act-uri extraordinare. Pe 6 iunie particip la Wilsonic in Bratislava, iar pe vara am mai multe date inca neconfirmate la Plastic People, The End, Herbal, Fabric in Londra, Brighton, Dublin, Helsinki, Milano.

Beat Factor: Ce alte activitati mai ai in timpul liber?

TRG: Stiu ca e un cliseu, dar nu prea am timp liber. Cand imi iau vacante de la computer, prefer un lifestyle de detox, cu mult stat degeaba. Citesc, vad filme, scriu, ca tot omul :)

Beat Factor: Ne poti recomanda cativa artisti locali care sa te fi impresionat in ultimul timp?

TRG: Felicit a:rpia:r pentru expunerea pe care au primit-o dupa proiectele de anul trecut, e foarte reconfortant si patriotic sa vorbesti cu promoteri sau artisti de afara care stiu de Rhadoo sau Raresh. Pe langa ei, Rezistenta Materialelor mi se par interesanti si cred ca soundul li se va maturiza rapid. Rannou, nu stiu multe despre ea dar pe myspace are niste soundscape-uri in cheie IDM care rivalizeaza cu orice alt artist de gen. Fiyah Burn Sound este un reggae / dancehall soundsystem care face ravagii live, summer vibes, de vazut neaparat!

Beat Factor: Povesteste-ne ce reprezinta pe plan local proiectul Infamous (impreuna cu Seb)?

TRG: E un proiect inceput prin 2002 care a cunoscut multe reinventari, iar cea mai fresh se bazeaza pe sonoritatile bassline house, ghettotech, electro, funky (atentie, nu e funky house:). Party vibes! De la Sinden, Switch, Santogold, la Crookers, Drop the Lime si dance classics.

Beat Factor: Pentru a ne descreti putin fruntile, spune-le cititorilor un banc tare pe care sa-l fi auzit recent.

TRG: N-am un banc, dar recomand Fonejacker: http://youtube.com/watch?v=Oym9Cb-TNdk. Si niste link-uri despre dubstep:
dupsteforum.com
blackdowndoundboy.blogspot.com
http://www.bbc.co.uk/radio1/maryannehobbs/
myspace.com/skreamuk
myspace.com/bengabeats
http://youtube.com/watch?v=QZ5yF8zmgcc
http://youtube.com/watch?v=hGQskAamkIg
http://youtube.com/watch?v=V-giielWLHQ
rinse.fm
http://youtube.com/watch?v=eUp6M007h5g






Comenteaza
Popup detector