Jay Bliss, expusul audio


Jay Bliss, expusul audio

Majoritatea considera ca e cool sa fii DJ. Nu realizeaza ca pentru asta e nevoie de multa pasiune, munca, munca si iar munca.

Jay Bliss s-a nascut in Sibiu in 1981. Este unul dintre DJ-ii romani intr-o continua ascensiune. Poate fi gasit atat in tara cat si in cluburile de profil din Bucuresti. Beat Factor l-a prins recent pe tanarul "expus audio" pentru a-l lua la intrebari.

Timp de 3 ani a castigat experienta si sustinatori pe plan local la rave-urile saptamanale organizate de el. A fost invitat sau a facut parte din organizarea tuturor evenimentelor din jurul scenei muzicii techno in aceea perioada.

Jay Bliss face acum parte din rosterul agentiei de booking Forward. In 2006 infiinteaza Exposed Audio, primul net label din Romania axat exclusiv pe promovarea muzicii techno, si odata cu acesta revine si in calitate de organizator si producator. Impreuna cu Chill Out incearca sa aduca muzica techno de calitate mai aproape de sufletele romanilor si sa lanseze noi talente prin intermediul petrecerilor Exposed Sessions. Si tot in 2006 a avut si primul gig in afara tarii la Tanzhaus West din Frankfurt unde a fost foarte apreciat.

Beat Factor: Lumea te stie ca DJ drept Jay Bliss. De la ce vine acest nume, mai exact "bliss"?

Jay Bliss: La "Bliss" am ajuns dupa o sedinta de brainstorming cu prietenii mei. Ne-am adunat intr-o seara, au scris toti cateva cuvinte care credeau ei ca ma reprezinta si suna bine si la final am ales.

O prietena a spus ca e tot timpul fericita cand mixez si a scris Bliss. Jay vine evident de la DJ. Vroiam doar sa fie ceva mai diferit.

Beat Factor: Mai diferit fata de ceea ce era deja sau..?

Jay Bliss: Pai initial doar faceam muzica. Abia dupa vreo 2 ani am inceput sa si mixez, si nu imi placea cum la momentul ala toata lumea era DJ x.

Beat Factor: Ce anume te-a determinat sa fondezi proiectul Exposed Audio? Si pentru cei mai putin familiari cu acest proiect, descrie in cateva minute care a fost conceptul / ideea de la care ai plecat.

Jay Bliss: Tot timpul mi-a placut sa pornsc anumite proiecte. Indiferent ca sunt legate de muzica sau nu. Cand m-am apucat de mixat, vreo cativa ani la rand organizam petreceri. Apoi am inceput sa visez la un label. Cand am aflat care sunt costurile necesare fondarii unui label cu care sa scoatem muzica pe suport de vinyl, mi-am dat seama ca nu prea aveam cum sa fac la momentul respectiv si am cautat o solutie. Am ales solutia cu un label digital, dar cum toti din gasca exposed suntem fani ai vinyl-ului, am decis ca daca tot e sa fie digital, atunci sa fie gratis. Inca nu am renuntat la visul de a avea un label la care sa scoatem pe vinyl, doar ca am alte prioritati in momentul de fata. Exposed Audio a fost si este o pista de antrenament.

Beat Factor: Ca tot veni vorba de productie muzicala, stiu ca lucrezi la niste piese. Ai ceva release-uri planificate, sau inca esti in faza de testare a propriilor productii?

Jay Bliss: Inca nu am trimis nimic la nici un label. Am ceva piese terminate cu Mihai Popoviciu si cu ToyGUN de la care am primit feedback foarte bun, si multe piese incepute de mine, care sper sa le termin curand. Inca mai sufar de sindromul loop-ului.



Beat Factor: Sindromul loop-ului?

Jay Bliss: Da ... lucrez la un loop pana consider ca suna bine si de cele mai multe ori ma opresc atunci cand trebuie sa ii fac aranjamentul. Oricum, pentru mine este mult mai important sa fiu un DJ bun, asa ca mai tot timpul il dedic pentru asta. Adica stau toata ziua si caut muzica si incerc sa gasesc placi mai vechi pe diferite site-uri. Asta imi consuma foarte mult timp. Sper ca pe viitor sa dedic mai mult timp producing-ului, pentru ca stiu ca este foarte important.

Beat Factor: Intre cele doua lucruri (productie muzicala si DJ-ing), care crezi ca este prioritar pentru tine?

Jay Bliss: Pai majoritatea producatorilor s-au facut DJ pentru ca pur si simplu nu se castiga destul de bine din facut muzica. In primii ani pana prind experienta, mare parte din ei chiar nu fac fata. Si invers, majoritatea DJ-ilor se apuca de produs ca sa aiba gig-uri mai multe si mai bune. Probabil trebuie gasit un echilibru undeva la mijloc. Deocamdata pentru mine e mai important DJ-ing-ul. Vreau sa fiu foarte bine pregatit cand pun muzica, cu toate ca stiu ca e mai anevoios drumul doar daca mixez. Si tot asa astept pana termin niste piese de care chiar sa fiu multumit pana sa le trimit undeva.

Beat Factor: De aproximativ 5 ani esti DJ rezident in clubul Chill Out din Sibiu. Ce inseamna aceasta rezidenta pentru tine?

Jay Bliss: Foarte mult. Inainte faceam doar petreceri underground si mixam doar muzica underground. A fost locul unde mi-am gasit echilibrul din punct de vedere muzical, unde am cunoscut majoritatea DJ-ilor si promoterilor si locul care mi-a oferit prima sansa sa fac ce vreau. Am "crescut" impreuna si acum chiar daca am saptamanal gig-uri prin tara, mi-am pastrat miercurea cand sunt niste petreceri absolut nebune, si cand mai am timp in week-end. In plus de asta, o sa reluam petrecerile lunare "Exposed Audio - label night". E si o legatura sufleteasca cu locul, staff-ul si oameni care il frecventeaza. Sunt unii care inca de la deschidere ies doar in Chill Out.

Beat Factor: Ai avut in ultimul an si cateva gig-uri in afara tarii. Cum ai reusit?

Jay Bliss: Am avut si in 2006. Cred ca a fost noroc si in Germania si in Spania. Niste promoteri au gasit seturile mele pe net, si au luat legatura cu mine. Mi-au mai cerut cateva seturi promo si live si au ramas impresionati. In Germania am mixat de 2 ori pana acum in Frankfurt cu Andy Lee, Esspapier, Zerchi, Tanya Aurel, ... si in Spania am mixat in Metro Dance Club din Alicante cu Paco Osuna, Guy Gerber, Victor Frances ...

Beat Factor: Iti este mai usor de cand faci parte dintr-o agentie de booking? Sau nu e mare diferenta?

Jay Bliss: Este mult mult mai usor daca faci parte dintr-o agentie de booking. De fapt e foarte aiurea daca nu esti intr-o agentie de booking Esti mult mai usor de gasit si nu te mai chinui tu sa iti cauti locatii. De cand am venit la Forward totul s-a simplificat foarte mult si dintr-o data am agenda ocupata cu cate 2 luni inainte.

Beat Factor: Asta e bine. Ai pregatit ceva special pentru setul din deschidere de la Derrick May?

Jay Bliss: O sa fie foarta multa muzica veche. De fapt tot timpul pun classics, doar ca acum trebuie sa fiu putin mai atent, deoarece am ascultat multe seturi recente ale lui Derrick May si pune foarte multe piese care le folosesc si eu destul de des. Sper sa fac un set cat mai corect.

Beat Factor: Ca veni vorba de piese considerate "clasice". In urma cu cativa ani mai nimeni nu isi permitea sa puna muzica veche in club, clubul fiind considerat un loc unde te duci sa asculti noutati muzicale. Consideri ca muzica electronica se intoarce la origini? Sau inca descoperi piese actuale, de astazi, care sa te uimeasca?

Jay Bliss: Revenind putin la Chill Out, muzica si petrecerile au fost atipice. Chiar daca inainte mai puneam ce e la moda, nu am renuntat niciodata la anumite piese clasice. Nu mi s-a impus niciodata ce muzica sa pun. Cu toate astea, nu am avut acces la muzica veche pna acum cativa ani, pentru ca noi nu am avut magazine de vinyl-uri sau alte surse pana acum cativa ani, asa ca inca ma bucur sa descopar zilnic piese, label-uri si artisti de care nu stiam pana acum. Tocmai de asta inca sunt fascinat de DJ-ing si nu reusesc sa dedic mai mult timp producing-ului.

Beat Factor: Ai putea sa anticipezi scena clubbing din Romania in urmatorii cinci ani?

Jay Bliss: 5 ani e cam mult, dar nu cred ca in Romania o sa fie ceva diferit. Probabil ca la fel ca in majoritatea tarilor, o sa creasca mult calitatatea evenimentelor, DJ-ii romani o sa fie tot mai cunoscuti si o sa puna in afara mai mult, facand loc celor tineri in cluburile si evenimentele autohtone si e posibil ca si entuziasmul publicului sa scada.

Beat Factor: De ce sa scada entuziasmul publicului? E mereu setea aceea de "nou"?

Jay Bliss: Nu e la fel ca in Asia, dar in principiu da, plus ca si numarul promoterilor, evenimentelor, cluburilor a crescut foarte mult. Daca pana acum cativa ani erau cate unul-doua cluburi care promovau muzica electronica in fiecare oras (in rest termenul era "cocktail muzical" a.k.a. ghiveci), majoritatea promoveaza acum aceasta muzica. Asa s-a intamplat cam in fiecare tara din Europa si la un moment dat a inceput sa scada entuziasmul si au crescut alte curente muzicale (pop, rock, hip-hop, ...) La noi cred ca o sa mai dureze ceva totusi.

Beat Factor: Cu ce iti umpli timpul liber?

Jay Bliss: Cam toata ziua stau si caut muzica, si din cand in cand produc. Seara ies cu prietenii si cand ajung acasa, iar caut muzica. Avand in vedere ca pun de 3 ori pe saptamana muzica, nu prea am timp de excursii, TV, radio, ...

Beat Factor: Stii vreun banc misto pe care sa-l fi auzit in ultima vreme?

Jay Bliss: Un banc. Dar o sa il las in engleza ca altfel nu are sens.
An arab at the aeroport: - Name? - Abdul al-Rhazib. - Sex? - Three to five times a week. - No, no I mean male or female? - Male, female, sometimes camel. - Holy cow! - Yes, cow, sheep, animals in general. - But isn't that hostile? - Horse style, doggy style, any style! - Oh dear! - No, no! Deer run too fast.

Beat Factor: Ce piese nu lipsesc niciodata din case-ul tau?

Jay Bliss: DJ Rolando - Jaguar - pe asta cred ca o stie toata lumea. Rolando a fost in Underground Resistance si o reusit sa faca o piesa care a fost pusa de la Richie Hawtin la Danny Tenaglia sau cred ca si Tiesto.
Fuse Presents Joris Voorn (2 x Vinyl, LP): E un sampler de pe un mix facut de Joris Voorn. Este unul dintre producatorii mei preferati, si m-am bucurat enorm cand a aparut placa asta, deocarece multe din piesele respective erau de negasit pe vinyl.

Ar mai fi: Green Velvet - Flash (Carl Craig's Paperclip People Mix), Marco Carola - 10th Question, Laurent Garnier - The Man With The Red Face, Octave One - Blackwater, toate release-urile de la Rejected (labelul lui Joris Voorn).

Beat Factor: Ce parere ai despre DJ-ii din Romania de astazi?

Jay Bliss: Destul de buna. Multi sunt foarte pasionati si isi doresc cu adevarat sa faca asta. Singura problema e ca nu de fiecare data e promovat cine trebuie. Sunt foarte multi Dji care sunt promovati mult prea mult si nu au inca experienta necesara, si cunosc multi DJi care sunt foarte talentati si pasionati si nu ajung nicicum sa aiba un gig. Totusi e un lucru bun ca foarte multi s-au apucat de produs muzica si multi deja pun prin alte tari. Cu toate ca si la noi s-a diversificat foarte mult muzica in ultimii 2-3 ani, tot au ramas 2-3 grupuri din care poti sa alegi pe cine vrei ca o sa mixeze in mare cam aceeasi muzica. Se copiaza prea mult formulele altora de succes.

Beat Factor: De ce crezi ca mai toti tinerii de astazi vor sa se faca DJ-i? Este acesta un lucru bun pentru scena de club de la noi?

Jay Bliss: Pentru ca majoritatea considera ca e cool sa fii DJ. Nu realizeaza ca pentru asta e nevoie de multa pasiune, munca, munca si iar munca. Totusi, e un lucru benefic pentru public, deoarece e concurenta mai mare intre DJ-i. Doar promoterii trebuie sa fie atenti sa separe graul de neghina.

Beat Factor: Care este cel mai stupid lucru pe care l-ai auzit in ultima vreme?

Jay Bliss: Intr-un anume club dintr-un anumit oras : "Voi stati aici la masa sa va vada lumea".

Beat Factor: Descrie-te in cinci cuvinte.

Jay Bliss: Comod, ambitios, cateodata suparacios, prietenos, vorbaret.






Comenteaza
Popup detector