Vali Barbulescu: Sunt, fara sa vreau, un trend-setter in DJ-ing


Vali Barbulescu: Sunt, fara sa vreau, un trend-setter in DJ-ing

Multi ani la rand, eu am fost si inca sunt cel mai scump DJ din tara. Am mers intotdeauna pe acest considerent si am plusat.

Povestea lui Vali Barbulescu incepe acum 31 de ani in Constanta, orasul in care s-a nascut. Este un nume cu rezonanta si cel mai scump DJ roman. Realizator de programe, DJ la radio, DJ in cluburi, fotograf, Vali Barbulescu este un personaj multilateral.

Despre Vali Barbulescu nu e usor sa scrii fara ca el sa aiba ceva de obiectat. Acesta nu e neaparat un lucru rau, tinand cont ca in mod normal el are multe idei, pareri si informatii despre aproape orice.

Ca DJ, poate fi gasit aproape in fiecare weekend intr-un club din tara sau din Bucuresti. In timpul saptamanii este realizatorul unei emisiuni de muzica electronica la un post de radio national. La inceput House Experience, apoi Addicted, show-ul radio inglobeaza atat productii internationale cat si autohtone, plus un mix al unui DJ invitat.

In viitorul apropiat, Vali Barbulescu va face parte din rosterul agentiei de booking Main Events, infiintata in urma cu numai cateva luni de catre Dan Ene.

Beat Factor a stat de vorba recent cu Vali Barbulescu despre scena de clubbing din Romania, despre cum se intelege cu colegii de breasla, despre ce inseamna sa fii unul din cei mai vechi DJ-i romani si ce presupune asta. Cititi toata povestea intr-un interviu exclusiv.

Beat Factor: Cu ce te mai ocupi in ultimul timp?

Vali Barbulescu: In ultimul timp ma ocup cu diverse activitati artistice. Asta inseamna in primul rand DJ-ala, in al doilea rand radio, televiziune (lucrez la un nou proiect pentru TVR 1, ceva similar cu ceea ce am facut acum ceva vreme) si ultima, dar nu cea din urma, este fotografia, care din fericire, sau din pacate, imi acopera foarte mult timp si tinde sa devina predominanta.

Beat Factor: Pari o persoana foarte ocupata. Mai ai timp liber?

Vali Barbulescu: Chiar nu ma consider un om ocupat; consider ca fac ceea ce imi place. Asa a fost si in activitatea de radio, si in televiziune, asa am inceput sa pun muzica. Sunt prin excelenta un hedonist, si atunci tin foarte mult sa fac lucruri care imi fac placere. Nu consider asta un job sau o obligatie.

Beat Factor: Ce gig-uri importante ai avut in ultima perioada?

Vali Barbulescu: Pentru mine este important si un gig de genul Freedome festival, dar si sa pun muzica la un after care incepe la 5 dimineata si dureaza pana inspre miezul zilei. Important este evenimentul in sine.

Beat Factor: Apropo de gig-uri, am vazut ca pui muzica mai mult prin tara decat in Bucuresti. De ce? Este mai important?

Vali Barbulescu: Nu, cred ca asta este specific DJ-ilor fruntasi in clasamentele acestea mai mult sau mai putin oficiale. Cererea de evenimente in tara este mult mai mare. Gandeste-te ca ai un oras, Bucuresti, si atatea orase in tara, care iti ofera aceasta oportunitate. Nu am neglijat nici gig-urile din Bucuresti, am obtinut recent o rezidenta in clubul Session miercurea, iar din toamna sper sa am mereu 200, 300 de oameni prezenti acolo. Plus ca de fiecare data cand pun muzica in tara, oamenii de acolo sunt mult mai atenti si mai primitori decat in Bucuresti. Managerii din Bucuresti au genul acesta de superioritate si de nonsalanta teribila.

Beat Factor: Crezi ca exista un monopol in Bucuresti?

Vali Barbulescu: Nu neaparat. In Bucuresti sunt cateva gasti si cativa DJ-i promovati la evenimentele lor. Sunt niste grupuri de interese si sunt aceiasi DJ-i care sunt rulati la evenimentele de aici. Este mai mult un pseudo-monopol. Oricum, pe mine asta nu prea ma intereseaza, sa pun muzica pe bani de nimic si pentru trei fraieri care il asteapta pe Gigel Popescu sa mixeze. Prefer sa pun muzica in tara, intr-un club, unde vin 30 de junkeri si stau si asculta fiecare piesa, stiu sa aprecieze un mix coerent si aptitudinile tehnice.

Am ajuns la o maturitate muzicala, am 31 de ani; vreau sa am un public care apreciaza muzica, un public care ma respecta si care nu are pareri preconcepute.



Beat Factor: Deci publicul din Bucuresti este mult mai putin cultivat decat cel din tara.

Vali Barbulescu: Cati oameni crezi tu ca inteleg muzica lui Sven Vath, de exemplu? In Bucuresti exista spiritul asta de turma, de genul unde se merge? Eu am stat de cateva ori si m-am uitat la clubberii astia care vin la Kristal; ei, in primul rand, nu stiu sa se miste, nu simt muzica. Dau din cap, cu ochelari la ochi, si se prefac ca sunt pastilati si drogati. Este trist, stiu. Eu muncesc din greu la dezvoltarea muzicii electronice in Romania, dar e patetic si trist faptul ca, intr-adevar, acestia sunt clubberii nostri. Si asta este publicul lui Adrian Eftimie, de exemplu, care umple sala cu 800 de oameni cu genul acesta de oameni.

Beat Factor: O sa revenim si la Adrian Eftimie, insa pana atunci, spune-mi ce ii mai lipseste scenei de club de la noi, in afara de public?

Vali Barbulescu: Cred ca organizarea la nivelul cel mai basic posibil. Spre exemplu, eu cer un rider tehnic. Daca eu vin cu sculele mele, cer minim 1 metru lungime si 2 metri latime la pupitru. Si am fost nevoit de nenumarate ori sa pun muzica pe mese de discoteca sau pe bar, sau mai stiu eu ce. Ei nu au simtul acesta al organizarii. Cand vine un DJ are nevoie de un loc, e un lucru elementar. Asta arata clar ca nu exista implicare, nu exista organizare. Cred ca sunt 1 % sau 2 % din patronii de club care aduc un DJ pentru a multumi publicul fidel sau pentru a crea o seara frumoasa.

Beat Factor: Atunci cat la suta este calitate si cat la suta este o afacere un eveniment organizat la noi?

Vali Barbulescu: Hai sa fim optimisti si sa spunem 10 % calitate si 90 % comert. Asta se reflecta si in seturile DJ-ilor, de cele mai multe ori. Sunt putini DJ care au tinut si tin la stilul lor muzical. Eu recunosc cu mana pe inima ca nu am fost unul dintre acestia. Au fost ani la rand in care am pus foarte comercial, in ideea ca am gasit nisa aceasta de piata cu ajutorul careia am putut sa fac foarte multi bani.

Multi ani la rand, eu am fost si inca sunt cel mai scump DJ din tara. Si am mers intotdeauna pe acest considerent si am plusat; sunt la diferenta de cateva sute de euro de urmatorul clasat, ceea ce e foarte mult. Deci au fost ani la rand, pana acum aproape un an, cand am spus gata! Pana aici a fost cu muzica de distractie, de comert si muzica pe care o vreti voi. De acum inainte eu sunt cel mai scump DJ, sunt Vali Barbulescu, sunt cunoscut, am un box office, de acum inainte veniti la club si ascultati ce vreau eu, ce imi place mie, crezul meu artistic. Nu ce vreti voi, cu ce v-a obisnuit rezidentul, si asa mai departe.

Beat Factor: De unde venea aceasta orientare catre muzica de comert, pana acum un an?

Vali Barbulescu: Singurul considerent pentru care am pus acest gen de muzica este cel financiar; faptul ca am reusit sa fac foarte multi bani. Si mi-am dat seama ca acesta este nivelul publicului din Romania. Si daca 90 % din public cere comercial, am oferit exact ce s-a vrut. M-a ajutat numele pe care il aveam din faptul ca lucram in televiziune si in radio. Acum un an am pus punct; am zis hai sa va arat cum se mixeaza, hai sa va arat ce inseamna sa mixezi armonic, sau pe patru playere in acelasi timp cu loop si sampler pe deasupra, si asa mai departe. Eu ma consider un DJ foarte tehnic.

Beat Factor: Tehnic vorbind, cum iti construiesti seturile live?

Vali Barbulescu: Au fost multi ani cand am folosit doar vinyl, pentru ca acum 10 ani asa veneau maxi single-urile. Nu se foloseau CD-urile foarte mult, erau vinylurile, iar in cel mai trist caz banda. A urmat era CD-urilor, pentru ca era foarte comod, apoi am folosit Final Scratch. Insa am renuntat la Final Scratch din cauza setup-ului propriu zis. Trebuia sa car dupa mine o sursa de energie, pentru a avea tensiune constanta, plus un laptop pe care am dat 3000 de euro; si mi s-a intamplat o singura data sa imi verse cineva un pahar la cativa centimetri de el.

Iar in clipa de fata folosesc CD-ul cu mp3-uri, am in jur de 50 de piese pe un CD, este foarte comod. Ma duc cu zece CD-uri intr-o mapa si pot canta o noapte intreaga fara sa repet nicio piesa. Iar ca mixer folosesc Ecler Nuo 5, unul din cele mai bune mixere existente pe piata la ora actuala, dupa parerea mea.

Beat Factor: Esti DJ, realizator de programe radio si TV, fotograf. Care ar fi prioritatea la toate aceste activitati?

Vali Barbulescu: Asta ma intreaba majoritatea jurnalistilor si am o gluma celebra pe care o folosesc: muzica si fotografia sunt ca amanta si nevasta si uneori schimb rolurile intre ele. Adica ma reinventez de fiecare data in alt domeniu decat cel in care sa spunem ca m-am plafonat.

Nu vreau sa aleg, sunt lucruri inrudite, am gasit foarte multe similitudini intre muzica si fotografie. Chiar mi-a spus un fotograf mai in varsta ca sunt incepator, insa am un talent sa cant cu lumina, sa folosesc lumina ca si cum ar fi un instrument muzical; ceea ce m-a flatat efectiv, mai ales venind din gura unui fotograf care face poze de 35 de ani. De aici mi-am dat seama ca exista aceasta legatura intre muzica si fotografie. Si daca mai devreme sau mai tarziu voi reusi sa gasesc echilibrul si puntea, astfel incat sa fie ok, cred ca as fi cel mai implinit.

Beat Factor: Crezi ca este important pentru un DJ sa aiba un look propriu, o imagine a lui?

Vali Barbulescu: Aici deja intram intr-o chestiune de branding, de marketing. Problema DJ-ilor romani e si problema pustanilor, dac avrei. Un lucru care ma scoate din sarite si ma deprima teribil sa vad clubberi, de 16, 17, 18 ani cu tricouri fake de genul D & G, genti din Obor pe care dau 200-300 de mii si originalele sunt genti de cateva mii de euro. E foarte trist sa vad genul acesta de fashion de turma. Si asta s-a extins din pacate si la DJ-i.

Parerea mea este ca un DJ nu trebuie sa fie un fashion icon, nu trebuie sa fie un metrosexual, in niciun caz; cel mai bine este sa porti hainele in care tu te simti bine, sa fii curat, ingrijit, sa ai o igiena proprie. Mi s-a intamplat sa vad colegi de breasla care mixau cu unghiile murdare, crede-ma! Asa vad eu lucrurile si cred eu ca asa ar vedea si majoritatea oamenilor cu un pic de bun simt estetic. Faptul ca tu te simti bine in hainele tale transpare foarte usor in atitudine si in modul in care te prezinti tu in fata oamenilor. In 80 % din cazuri, eu mixez in tricou sau camasa alba.

Imi aduc aminte ca am avut prima pereche de casti Seinheiser HD 25 din tara iar acum sunt cel putin opt DJ-i care folosesc aceasta marca de casti. Eu, fara sa vreau, am devenit un trend-setter de genul acesta. Si permanent am incercat sa fiu un pic in avangarda; ca imagine, ca gear pe care il folosesc. La fel s-a intamplat si cu Final Scratch, cand am venit prima oara si se uitau toti la mine chioras.

Beat Factor: Revenind la muzica, am citit intr-o biografie ca acum cativa ani ti-ai inaugurat propriul label, Valio Records. Ce se mai aude despre asta?

Vali Barbulescu: Povestea este foarte simpla. Eu sunt printre primii DJ-i romani care au participat la evenimentul anual Winter Music Conference din Miami. Am plecat impreuna cu John, proprietarul clubului Kristal, am stat zece zile acolo si am invatat extraordinar de multe lucruri. Valio Records l-am infiintat ca pe un sub-label care sa apartina unei case de discuri mai mari. La momentul actual s-au mai schimbat putin legile si acest proiect este intr-un proces de a deveni un label oficial, independent. Insa acum cativa ani, trebuia sa fii sub acoperisul unei case de discuri mai mari, de genul Roton, Cat Music sau altele.

La ora actuala nu as putea spune ca acest label mai functioneaza, asta si pentru ca nu prea am mai lucrat in ultima vreme pe partea aceasta de remixuri si productie.

In vara aceasta voi lansa un videoclip la celebra piesa Addicted, care are cateva edituri noi si care prind extraordinar de bine in cluburi. Si cu aceasta ocazie, acest label va fi un fel de promotor al acestui single, pe care, cu label-ul respectiv, il voi vinde unei case de discuri mari.

Beat Factor: Acum cateva luni, presa a incercat sa se bage cu forta in viata ta personala, aducand in discutie divortul tau si relatia cu actuala prietena. Fara a intra in niciun amanunt, ce impact au avut aceste pseudo-scandaluri asupra imaginii tale de DJ?

Vali Barbulescu: Nu cred ca a fost niciun scandal; am divortat discret, amiabil, iar dupa mai multe luni, intamplarea a fost ca noua mea prietena sa fie Delia, bebelusa de la Cronica Carcotasilor. Oamenii din presa au incercat sa creeze un scandal pe tema asta, cum ca eu am divortat pentru Delia, insa neavand niciun raspuns nici din partea mea, nici din partea fostei mele sotii si nici din partea Deliei, evident ca au renuntat. Dar asta nu mi-a influentat absolut deloc imaginea.

Ca o gluma, s-a intamplat de cateva ori sa o iau pe Delia cu mine pe la gig-urile prin orase mai putin capitale de judet, si ea sa dea mai multe autografe decat mine. Au fost momente in care, mai mult sau mai putin, ma eclipsa intr-un fel, insa asta nu conta absolut deloc pentru mine, intrucat nu sunt o persoana avida de imagine. E comic, pentru ca uneori ma intrebau unii promoteri daca pot mentiona pe afis ca vine si bebelusa Delia alaturi de Vali Barbulescu.

Beat Factor: Ce muzica mixezi acum?

Vali Barbulescu: Dupa ce acum cativa ani am lansat acest brand numit House Experience (acum se numeste Addicted), si cam acum un an am hotarat sa las un pic deoparte comertul pentru ca nu mai era ce trebuie. In emisiunea mea de la radio, Addicted, nu vei auzi hituri care se cante in discoteci sau la radio. Si asta pun in general si in club, cu mici exceptii. Ceea ce fac si ceea ce pun acum este genul acesta de muzica underground. Intre timp au mai aparut si alte emisiune radio de profil ale colegilor mei, intre care si Adrian Eftimie.

Beat Factor: Ai tu ce ai cu Adrian Eftimie

Vali Barbulescu: Nu neaparat; la ora actuala pentru mine Adrian Eftimie este un nimic. Il cunosc de peste zece ani, si am realizat ca el are o problema patologica; este exact genul de om care face tot ceea ce fac eu. Si sa dau cateva exemple: in momentul in care eu m-am apucat sa fac emisiune la radio, el si-a dorit din adancul sufletului sa faca si el o emisiune la radio; mi-am cumparat o masina negra, si-a cumparat si el, aceeasi marca, acelasi motor, aceeasi culoare; mi-am luat conversi galbeni, si-a luat si el; prietena mea a mers la un coafor anume, el m-a intrebat la ce coafor, ca sa o trimita si pe prietena lui tot acolo si exista multe exemple similare. La prima vedere pare comic: ce face omul, face si maimuta. Dar dupa ce am studiat asta cu un psiholog, mi-a spus ca el are o deviatie de personalitate. Si m-a oripilat teribil cand am citit pe Beat Factor un interviu cu el in care spune ca mai nou, s-a apucat de fotografie.



Pentru mine Eftimie este un fake, asta e cuvantul; un parvenit muzical si un om sustinut din mai multe parti. Exact asa cum copiii vin la club in fata pupitrului si poarta tricouri D & G, la fel Adrian Eftimie este un fake in muzica si in DJ-iala. Este foarte trist ca pustanii astia de 13, 14 ani ajung la expresii de genul Adrian Eftimie este cel mai bun DJ roman!. Acum doi ani punea muzica la nunti, anul acesta a iesit pe locul 2 la Nights.ro Awards; care este evolutia lui Adrian Eftimie?

Si toata mentalitatea asta cu DJ-ul respectiv care este nu stiu pe ce loc, ma enerveaza teribil. Si ca tot veni vorba de clasamente, exista un top despre care ma bucur ca sunt pe locul 1; se numeste DJ List. Sunt pe locul 300 si ceva mondial, din aproximativ 15 000 de DJ-i, ceea ce este iarasi un lucru bun dar nesemnificativ.

Beat Factor: Pentru tine sunt importante clasamentele?

Vali Barbulescu: Nu, absolut deloc. Eu pun muzica din placere si pentru public nu pentru niste clasamente care oricum nu sunt corecte. Sunt prieten bun cu proprietarul celei mai mari retele de internet providing din Romania. Daca as vrea as putea vota de pe sute de mii de ip-uri diferite si nonconsecutive. Dar, repet eu pun muzica pentru oameni, nu pentru topuri.





Comenteaza
Popup detector