Plastikman - Sheet One

Plastikman - Sheet One

Nu este suficient sa fii la curent cu tot ceea ce lanseaza M_Nus acum, ca sa intelegi natura artistica controversata a lui Richie Hawtin. Albumul Sheet One lansat in 1993 la casa de discuri NovaMute este poate unul din cele mai reprezentative LP-uri din era legendara Plastikman.
Odata cu aparitia conceptului plastic in muzica electronica, oamenii au inceput sa guste din ce in ce mai mult acest fenomen minimalist, introdus intr-un mod genial de catre Richie Hawtin. Intoarcerea la muzica electronica din trecut este singura modalitate prin care se poate face diferenta intre productiile de astazi, singura modalitate in care poti atribui calitati sau defecte muzicii de astazi.

Albumul Sheet One reprezinta o incursiune in lumea fictiva a lui Hawtin, o lume ciudata, fascinanta, plina de sunete si de culori inchise; o lume in care primeaza natura si anumite parti ascunse ale personalitatii umane. Descrisa ca minimal si techno, lumea lui Richie Hawtin cel tuns scurt si cu ochelari (Plaskman) era privita de catre multi drept ceva foarte introvertit si ascuns de mainstream. Paradoxal, Plastikman a devenit un simbol al muzicii techno, o legenda vie care mai traieste si astazi, in ciuda aparitiei nenumaratelor proiecte muzicale similare.

La fel ca in orice arta, fie ea pictura, muzica, literatura, sculptura, conceptul de originalitate primeaza. Plastikman este original si s-a impus cu asta, devenind ceea ce este astazi. Revenind la albumul Sheet One, exista cateva piese pe care daca le asculti astazi iti dau senzatia unui sound atat de actual incat iti este aproape imposibil sa crezi ca aceasta muzica a fost compusa pe niste masinarii vechi, antice, timide, intr-o era in care tehnologia abia incepea sa se dezmorteasca si sa se dezvolte. Exemple de piese sunt Plasticity, un episod halucinant de minimal si acid techno de 11 minute. Sa asculti piesa Gak intr-o padure este cu siguranta o revelatie muzicala; compune atat de multe imagini, incat la un moment dat devine o piesa coplesitor de trista si de bizara in acelasi timp. Helikopter este momentul techno al albumului, o piesa dificila insa buna pentru ringul de dans. Un lucru similar se intampla si cu piesa urmatoare, Glob. Liniile melodice repetitive sunt compuse cam cu aceleasi instrumente si sunt modificate, in functie de ritm. Plasticine aduce un nou episod halucinant de minimal si acid techno, dulce si in acelasi timp greu de digerat. Smak este energia dusa la paroxism de pe acest album: techno greoi, plin de reverb-uri si efecte.

S-ar putea preciza faptul ca motivele acestui album sunt elicopterul, natura, starea de incoerenta sau starea de coma. Este cu siguranta un album controversat, alaturi de care s-ar alinia foarte usor Musik (lansat in 94) si Artifakts BK (in 97). Plastikman este unic in muzica electronica si imi este aproape imposibil sa cred ca va putea fi imitat de catre cineva atat de bine incat sa isi piarda valoarea artistica.

Tracklist:1 Drp (1:45)
2 Plasticity (11:00)
3 Gak (5:38)