Incubus - Light Grenades

Incubus - Light Grenades

Iata una din putinele formatii pe care timpul a ajutat-o sa evolueze si nu sa dea inapoi. Incubus ajunge, cu acest al cincelea album, la maturitatea muzicala pe care alte trupe, din acelasi val, au vanat-o de la debut.
Oricum, cvintetul californian da senzatia ca totul s-a petrecut natural, ca proaspata maturitate era destinata acestui album si nu altuia, ca drumul parcurs pana aici a fost o calatorie frumoasa in care nici unul dintre membrii trupei nu s-a grabit. O caracteristica generala a albumelor-varfuri, a materialelor ce sunt unanim recunoscute ca cele mai bune din cariera de pana la acel moment a unei trupe, e aceea ca ele sunt, in acelasi timp, o sinteza a lucrarilor anterioare si ceva in plus fata de ele.

E si cazul lui Light Grenades unde plusul e dat de asezarea inteligenta a partii executate de DJ in intregul compozitiei, de modulatiile superbe si de liniile de voce extrem de interesante.

Albumul se deschide cu Quicksand, un fel de intro psihedelic, continuat cu A kiss to send us off o piesa a carei constructie este marca de baza a stilului Incubus, un stil ce amesteca elemente alternative, grunge, softcore, hardcore si electro. Pe tot acest material se simte influenta muzicii Faith No More, o trupa ce a facut pionierat la vremea ei. Dig se indreapta spre zone mai onirice, oarecum in traditia Porcupine Tree, insa aici totul se desfasoara mai simplu si mai direct. Anna Molly imbina genial teme de chitara si bass, intr-un joc de un puternic dinamism. O alta caracteristica a stilului Incubus e ca reuseste sa fie o muzica puternica fara a fi, neaparat, agresiva. Love hurts e, poate, o balada daca o piesa mai asezata poate fi numita astfel; in rest, pastreaza groove-ul bine determinat cu care sectia ritmica a trupei ne-a obisnuit.

Light grenades e un punk-hardcore condimentat cu solo-uri schizoide ce aduc aminte de Killswitch Engage o piesa energica, in spatele altor compozitii, insa. Earth to Bella (part I) incepe, surprinzator, cu acorduri de acordeon, pentru a cadea, si mai surprinzator, in scurte pasaje de distors dement si apoi intr-o desfasurare haotica de elemente hardcore ce se termina brusc, fara explicatie. Oil and water e un cantec de dragoste, destul de pretentios poate si de aceea nu pare a reusi sa-si faca loc in memoria ascultatorului. Diamonds and Coal pare a fi sora piesei anterioare, atat ca titlu cat si ca mesaj. Insa e mai relaxata, mai inspirata, mai usor de digerat.

Incubus e o trupa ce mixeaza multe elemente, de aceea, uneori, sunt binevenite piese mai simple din partea lor. Rogues e o demonstratie de ritm si dinamica, o lectie de compozitie alternative, in care muzicalitatea se imbina eficient cu energia degajata de sectia ritmica dar si de o chitara ce nu se sfieste sa atace formule aproape funk. Paper shoes e, fara indoiala, cea mai frumoasa piesa a acestui album constructia ei este perfecta, fara nimic in plus sau in minus, iar modulatia ce face trecerea spre refren e unul din acele momente de genialitatea cu care muzica moderna se poate mandri.

Nu mai putin important, versurile se ridica la inaltimea muzicii. Pendulous threads confirma ceea ce spuneam mai sus, undeva: Faith No More si-a lasat amprenta asupra formarii muzicale a celor cinci membri Incubus; piesa e compusa, parca, de Mike Patton. Solo-ul de chitara rupe balansul, si asa fragmentat, totusi, nebunia californienilor nu merge pana acolo unde merge cea a lui Patton lipseste acea latura de freak, si poate ca e mai bine asa.

Albumul se inchide cu Earth to Bella (part II), mai linistita, gradata, un crescendo de doua minute si jumatate ce ne lasa, in final, suspendati intre ritmul tobelor si efectele DJ-ului.

Incubus ne vor vizita, in aceasta vara, pe 24 iunie, la Bucuresti. Mergeti sa-i vedeti muzica lor e o experienta valoroasa in sine, dincolo de show si elemente de decor scenic. Multe formatii isi propun abordarea unui melanj muzical, realizarea unui fusion intre stiluri; insa putine reusesc. Incubus e una din ele...

Tracklist:1 Quicksand (2:13)
2 A Kiss To Send Us Off (4:16)
3 Dig (4:17)