Burial - Untrue

Burial - Untrue

Am avut multe retineri inainte de a scrie despre acest album. In primul rand pentru ca spre sfarsitul anului trecut s-a creat un hype exagerat in jurul uneia sau doua piese, care nici macar nu sunt cele mai bune de pe acest al doilea album al misteriosului Burial, prezentat pe site-urile de specialitate drept Bevan William.
Acum, la cateva luni bune dupa ce toata tara l-a descoperit pe Burial, sa purcedem la discutarea albumului Untrue, cel de-al doilea LP al carierei sale muzicale.

Dupa nenumarate ascultari, verdictul final asupra acestui album este 10/10. Cu siguranta mult mai bine slefuit decat albumul de debut, Untrue apare pe scena muzicii electronice ca o raza de soare intr-un intuneric infinit. Este genul de muzica pe care o asculti si spui asta e o muzica cu totul altfel decat ceea ce ascultam pana acum.

Cu o tehnica excelenta de marketing, Burial devine astfel un deschizator de drumuri pentru un curent muzical fantomatic, nascut undeva in suburbiile Londrei la inceputul anilor 2000: dubstep.

L-am descoperit prima oara pe Burial in 2006, pe compilatia Sci Fi Hi Fi a unuia dintre cei mai talentati producatori de muzica electronica de la Soma, Alex Smoke. Desi Gutted nu a creat furori in mod particular, compilatia a fost vazuta atunci ca un mix excelent; ramane in favoritele mele si acum, dupa alte zeci de mix CD-uri aparute.

Daca pe primul album, abstract-ul este la ordinea zilei, sa asculti Untrue este o experienta noua, unica, in primul rand datorita vocilor prezente pe aproape toate cele 13 piese. Pasaje intortochetae, voci pline de efecte, contorsionate si schimbate, ritmuri sparte de dubstep, linii melodice profunde, tulburatoare pe alocuri, obsesia omniprezenta pe toate piesele a unui romantism deprimant, interludii pline de mister, delay-uri si ecouri care sa dea o rezonanta diferita fata de ceea ce exista pana acum in materie de dubstep, garage si muzica abstract-ambientala.

Dupa o introducere numita sec Untitled, isi face aparitia Archangel, una din cele mai cunoscute piese de pe acest album (de departe nu cea mai buna de pe LP). Asa cum spune si in putinele interviuri aparute pe internet, Burial a scos in evidenta pe toate piesele vocea. A pus accentul pe vocal, pentru ca ritmul sa treaca astfel in planul al doilea. Rezultatul este de-a dreptul briliant, reprezentand una din cele mai bune piese de dragoste contemporane, daca ne referim strict la aria muzicii electronice. Fiecare piesa are o poveste a ei, care trebuie sa curga de la cap la coada, asa ca orice incercare de a sari pasaje, este sortita esecului daca nu ai ascultat LP-ul cap coada, nu vorbi.

Near Dark si Etched Headplate se inscriu in lista mea personala pentru cele mai bune piese auzite vreodata in ultima vreme. Vocile repetitive, pe alocuri haotice, trezesc pe de o parte o tristete ciudata, aparuta de nicaieri, iar pe de alta parte, o euforie romantica de-a dreptul tembela. (Daca vrei sa-ti surprinzi iubita, cumpara-i acest album).

Vocal-urile difera de la o piesa la alta, sunt alterate, pline de efecte, de layere si delay-uri; ba auzi un barbat, ba o femeie, ba un copil. Toate acestea intr-o mare nesfarsita de ecouri si de sentimente care te izbesc violent, cu fiecare noua linie melodica ce se iveste. Endorphin si In Mc Donalds sunt doua piese ambientale, care coc la foc mic si te mistuie cate putin.
Untrue te mai trezeste la realitate, insa doar atat cat sa-ti demontreze ca si dubstep-ul merita un loc aparte pe scena muzicii electronice. O piesa excelenta, desprinsa dintr-un manual care te invata cum sa excelezi in domeniul muzical. Shell Of Light aduce o umbra de veselie si buna dispozitie, si mai mult ritm decat piesele precedente, care te invaluie intr-o amorteala completa. Dog Shelter este o noua experienta ambientala, in vreme ce Raver incheie albumul cu un aer optimist, lasand in urma speranta.

Fiecare piesa de pe acest album este deosebita; nu exista nimic slab, nimic de umplutura, totul este minutios calculat, chiar daca la prima vedere, muzica curge intr-un mod haotic. Cel mai des intalnit element este pattern-ul de ritm folosit de Burial: kick-uri seci si aranjamente sparte, dar calculate cu atentie.

S-a vorbit mult despre acest album; a fost anticipat ca unul din cele mai bune LP-uri ale anului 2007, alaturi de alte cateva revelatii in muzica electronica, precum Matthew Dear, LCD Soundsystem, Justice etc. Este cert faptul ca Untrue este un material despre dragoste, viata, o meditatie muzicala privind generatia care exista acum si care se cladeste, pas cu pas. Burial nu este o descoperire radical noua, multe elemente din muzica lui existand in muzica de cand lumea; insa modul extraordinar in care artistul foloseste aceste elemente, asamblandu-le la propriul sistem de valori, este unic si admirabil.

Tracklist:1 Untitled (0:45)
2 Archangel (3:59)
3 Near Dark (3:53)