Alex Under, sonido techno para bailar

12 Februarie 2007 Beat Factor BeatFactor

Alex Under, sonido techno para bailar
Vinerea trecuta, 9 februarie, Alex Under a mixat in premiera in Bucuresti, intr-unul din 'numeroasele' cluburi de profil de la noi, Studio Martin. In cateva cuvinte, s-a simtit pentru o noapte, o mireasma spaniola de techno proaspat, scos de undeva din strafundul unor combinatii acide de neuroni si sentimente.

Alex Under provine din Madrid. Acelor persoane familiarizate cu orasul nu le este prea greu sa constate cam de unde isi trage sevele muzica acestui DJ si producator. Sa fie de vina oare acele stradute mici si intortocheate, la coltul carora te lovesti ziua de record shop-uri iar noaptea de prostituate? Sau poate acele rave-uri ilegale din afara Madridului, cu un acces foarte restrans si cu un public extremist? Sau festivalurile de amploare din Spania, intre care Monegros, Klubbers Day si Creamfields Andalucia. Orice ar fi, am observat cu o oarecare stupoate ca Alex Under este un DJ foarte inalt. Ca termen de comparatie, primul care imi vine in minte acum este John Digweed. Poate nu cu totii stiti ca tanarul spaniol este unul din fondatorii platformei muzicale Net 28, taticul unei sumedenii de case de discuri, intre care si CMYK Music a lui Alex Under. Am mai aflat ca Alex a inceput sa produca muzica electronica de cativa ani, dupa ce si-a deschis un magazin de discuri; de altfel, daca veti merge prin record shop-urile din Madrid, veti constata ca vanzatorii de acolo sunt prieteni foarte buni cu artistul despre care vorbim aici.

Un live act marca Alex Under inseamna un set facut in totalitate in Ableton, plus cateva controllere si samplere. Fara casti, fara CD-uri, fara vinyluri. Asta s-a intamplat si in Studio Martin Alex Under a facut un live act, poate cea mai buna prestatie muzicala pe acest an a unui artist international. Cel insarcinat cu incalzirea atmosferei a fost vestitul Cezarel, semnat CZR, DJ roman aflat intr-o ascensiune impresionanta. Sau poate doar uimitoare, nu neaparat impresionanta. Stradania de a face o incalzire cuvenita este de admirat, insa CZR a avut cateva pasaje lipsite de personalitate si de noima. A avut in schimb si momente foarte bune, in care s-a descurcat admirabil. Mai precis unele productii house inserate in DJ set pe la ora 1 AM au facut sa mai aduca un iz proaspat clubului. Lipsit de originalitate s-a dovedit cand a bagat unele piese pe care probabil le auzi in mare parte doar la Luciano sau Villalobos, DJ-i faimosi pentru stilul lor muzical neconventional. Insa un sablon nu se aplica in mai multe cazuri, pentru ca miroase foarte mult a imitatie destul de ieftina. Una peste alta, CZR s-a descurcat, lumea dansa, sau mai bine zis astepta sa vina Alex Under, care a ajuns in club tocmai pe la 2 si jumatate AM.

Coada de la intrare de la Martin poate fi unul din indicatorii unei petreceri reusite, pentru ca fara public (chiar daca multi sustin ca este format in mare parte din cocalari sau tineri copii) nu poti face o petrecere; un club gol, indiferent de artistul invitat, arata ca o gravida vaduva pe la 35-40 de ani. Asa ca cei care nu vor sa aiba de-a face cu publicul, sunt invitati sa ramana outsideri. Nu te poti autoproclama trend-setter atunci cand ai niste argumente de cele mai multe ori lipsite de fundament. Dar sa revenim.

Montarea laptopului (procesor Machintosh fireste, pentru ca Mac-ul este cunoscut pentru simpatia pentru multimedia), a unui controller, a durat in jur de 15 minute. Asa ca totul era pregatit in jurul orei 2: 50 AM. Ora 3 AM avea sa schimbe complet atmosfera din club, din punct de vedere muzical. Alex Under a inceput act-ul in forta, deodata, fara sa stea prea mult pe ganduri; si fara niciun menajament pentru public, muzical vorbind. Timp de aproape trei ore, Studio Martin a rasunat de muzica unuia dintre cei mai buni artisti de techno din Europa. Pe alocuri agresiv, cam prea agresiv pentru publicul prezent in club, pe alocuri usor monoton, insa in cea mai mare parte un act surprinzator. Da, acesta este cuvantul. Alex Under a fost mereu imprevizibil, atunci cand asteptai kick-ul care sa te faca iarasi sa dansezi dupa un breakdown, Alex il ucidea pentru cateva secunde in plus si apoi ii dadea drumul. Multe din productii au fost familiare celor care cunosc muzica artistului. Albumul lui de debut de la Trapez, Dispositivos De Mi Granja sau productiile lui de la CMYK Records. De asemenea cateva alias-uri sub care Alex mai compune ; Friendly People, cu excelenta productie Music Is Improper. Nici Dolly la Parton nu ar trebui sa va fie un termen strain ; nu, nu este vorba despre Dolly Parton, celebra cantareata si actrita de pe vremea parintilor nostri.

In cateva cuvinte, atmosfera din club a fost halucinanta, plina de entuziasm, cel putin din partea celor care stateau in fata pupitrului, usor prea sufocanta din cauza imbrancelilor pe care trebuia sa ti le iei daca voiai sa te misti pana la toaleta sau la bar. Asa cum era de imaginat, Alex Under si-a facut treaba intr-un mod admirabil: un tanar serios, care zambeste foarte putin si care comunica destul de putin cu publicul; ducea foarte usor cu un Jeff Mills mai tinerel. Probabil nici nu mai este nevoie sa se agite pentru a impresiona, atata timp cat scoate din laptop o artilerie techno grea. Vorbim in termenii moderni de techno, 130-135 BPM maxim. Pentru ca s-a servit de Ableton, Alex Under a realizat un set impecabil, care in proportie de 90 % a curs cap coada, cu reverb-uri, delay-uri si alte efecte pentru a mai condimenta putin unele piese care deveneau usor plictisitoare pentru o parte din public.

Cu siguranta una din petrecerile de referinta pe anul 2007, muzica de vineri seara din Martin a intrecut cu mult orice petrecere din acest an; insa suntem abia la inceput, asa ca mai avem multe asteptari pentru sezonul ce urmeaza.


Popup detector