Recenzie la BT - This Binary Universe

08 Martie 2007 Beat Factor BeatFactor

Recenzie la BT - This Binary Universe
This Binary Universe este cel mai recent si de asemenea, cu siguranta, cel mai bun album al lui BT. Criticii muzicali au caracterizat acest album ca fiind o simfonie electronica si primul material major al noului mileniu. Asa ca din aceste descrieri ale specialistilor ne asteptam la ceva chiar de foarte buna calitate.

Si totusi cine este acest BT? Pe numele lui adevarat Brian Transeau, BT este un producator binecunoscut si foarte talentat de muzica electronica. Face muzica de mult timp, nici nu se mai stie de cand cu exactitate. Acum mai bine de zece ani lucra cu Tori Amos la Blue Ski si compunea muzica pentru NSync. A facut muzica pentru filme ca Fast and Furious, Under Suspicion, The Underclassman, Stealth, ba chiar a fost nominalizat la Oscar pentru muzica din Monster. Mai nou si-a deschis o companie de software, Sonik Architects, unde e pe punctul de a lansa doua noi soft-uri pentru productia de muzica, Break Tweaker si Stutter Edit.

Cat despre acest nou album sunt multe de zis. Albumul are sapte piese si a fost lansat in 2006 si pe langa CD-ul audio, pachetul vine si cu un DVD care contine cate un videoclip pentru fiecare piesa. Nu este primul album al artistului. Inaintea acestuia au mai fost IMA, ESCM si Movement In Still Life.

Daca il asculti pentru prima oara o sa-ti dai seama ca sound-ul se apropie foarte mult de clasic. Nu e acel gen de muzica electronica frenetica, cu bass puternic si linii melodice rasunatoare. Cel mai bine s-ar caracteriza prin downtempo. Un album care cu siguranta nu se poate asculta in club. Mai degraba un album care se asculta acasa, in liniste, cu volumul nu neaparat la maxim. Un album care te calmeaza, iti elibereaza mintea, te detaseaza pentru putin de cotidian. Muzica este fara indoiala minimalista, dar in acelasi timp plina de complexitate. In spatele fiecarui sunet se simte inteligenta omului care l-a creat.

Prima piesa All That Makes Us Human Continues este o piesa foarte lenta, cu o linie melodica linistita. Foarte downtempo si minimalista, gasesti doar cateva sunete care se repeta pe parcursul intregii piese. Ritmul devine mai alert in unele momente, mai ales spre sfarsit, dar nu in asemenea masura incat sa aglomereze prea tare piesa. Visuals-urile din videoclip merg perfect cu ritmul. Niste linii incrucisate, care isi schimba din cand in cand directia si culoarea. Urmataorea piesa Dinamic Symmetry pastreaza acelasi stil calm, iar videoclipul infatiseaza cerul si marea intr-o noapte senina. Totul e linistit, nu se aude decat din cand in cand glasul cate unui pescarus. Te duce cu gandul la vara, la noptile petrecute pe malul marii, la lumina lunii. Cea de-a treia piesa The Internal Locus aduce in prim plan simplitatea omului si a vietii pe care o traieste. Munca zilnica, somnul din fiecare noapte, gandirea, sentimentele. Toate sunt redate atat in melodie, care deja incepe sa aiba un ritm un pic mai alert decat primele doua, dar si in videoclip. Piesa de la mijlocul albumului, 1.618 iti da o senzatie de singuratate si de frig. Sunetele sunt reci si cateodata cutremuratoare, la fel si peisajele din videoclip. Munti plini de zapada, piscuri goale fara viata, tuneluri interminabile. Pare ca mergi singur pe un drum care nu se mai termina. See You On The Other Side suna ca un cantec de pian, cu acorduri fine , care iti trezesc amintiri din trecut. Nimic concret, nimic sigur, doar secvente din viata trecuta. Straluciri, scantei, asta e ceea ce ilustreaza videoclipul celei de-a cincea piesa. Penultima piesa a albumului, The Antikythera Mechanism infatiseaza o persoana imbracata in alb, care se plimba singura printre stancile muntilor, alearga, cauta in permanenta ceva. Ritmul melodiei creste si descreste in unele momente, dar stilul ramane acelasi ca si la piesele precedente. Ultima piesa e probabil cea care pentru BT a insemnat cel mai mult. O oda dedicata celei mai mari minuni din viata lui, un imn pentru fetita lui. Piesa Good Morning Kaia e o declaratie de iubire si de afectiune pentru primul lui copil si pentru bucuria de a avea o familie fericita. Videoclipul e facut din secvente de familie, in momentele cele mai importante din prima zi.

Asadar, This Binary Universe e un album care te detaseaza, care te rupe de realitate. Parca ar fi un lung cantec de adormit copii, cu sunetele care cateodata abia se disting si cu imaginile care te fac sa-ti imaginezi povesti in fiecare clipa.

Site-ul oficial al albumului: thisbinaryuniverse.com