'Primul val' national de indie/post-punk/brit/electro

27 Ianuarie 2009 Beat Factor BeatFactor

'Primul val' national de indie/post-punk/brit/electro
TAGS:
live  indie 
"Poti pune ceva indie? Te rog! Te rog! Te rog! Uite ce cravata frumoasa am! Hai te rog!" asta am auzit acu cateva zile intr-un pub din Cluj, persoana s-a pus in genunchi, apoi a cazut pe spate, era cam vesela. "Tot ce se canta s-a mai cantat!" Dar atunci ce sens are sa mai canti daca lumea din tara gandeste asa?

Si nu, nu iti trebuie o "cravata frumoasa" (poate cu dungi rosii si nerge) sa poti canta sau asculta genurile sau subgenurile respective. Promovarea miscarii underground / indie din Romania incepe timid sa isi "dea jos chilotii", cum spun unii, si cred ca de cel putin doi ani incoace se poate vorbi cu mandrie si respect despre un "prim val" national de indie. Nimeni nu ne cere sa reinventam roata, dar daca putem invata ceva de la: Kraftwerk, Joy Division, New Order, Sonic Youth, Franz Ferdinand, Interpol, Editors, Bauhaus, The Bravery, The Pixies, Placebo, Indochine, Smashing Pumpkins, She Wants Revenge, Gomm, The Jesus And Mary Chain, Siouxsie & The Banshees, The White Stripes, Oasis, Pulp, Verve, The Raconteurs si poate chiar M83 sau The Knife; de ce sa nu o facem?

Avem nevoie de propriile noastre formatii si de propria noasta scena, chiar daca pe plan international e suprasaturata piata. Publicul roman, si ma refer aici mai mult sau mai putin la "les connaisseurs", e din ce in ce mai flamand de acest trend catchy. Trend ce in mai toata Europa a devenit ceva mai mult, un adevarat stil de viata, in special in batranul UK.

Si pana la urma daca te intreaba cineva "ce e stilul indie?" tu ce ii raspunzi? Poate o sa spui:" Pai indie-ul e genul ala de muzica cantata de baieti draguti cu freza data intr-o parte, cu camasa si cravata." NU! E mult mai mult decat atat, cu sau fara atitudine punk. Din punct de vedere lingvistic indie e simpla abreviere a cuvantului "independent" si daca mergem putin mai departe, combinandu-l pe acesta cu acea atitudine de concept DIY ( Do-It-Yourself ), si le punem pe fundalul scenei britanice de punk si post-punk, incepand cu 76 incoace, incepem sa ne facem o idee despre cum stau lucrurile.

Pe acest principiu au aparut in UK primele case de discuri independente ce au exercitat o influenta minimala asupra trupelor ce semnau contract cu ele, dandu-le acestora libertatea, aproape totala, de a se focaliza pe producerea cat mai creativa a sound-ului dorit. Astfel incepand cu case de discuri precum Beggars Banquet (Londra, 1977), Rough Trade (Londra, 1978), 4 A.D.(Londra, 1978), Factory Records (Manchaster, 1978) si mai tarziu XL Records (1989); scena indie/post-punk/dar-wave/new-wave/goth a fost alimentata in permanenta si a evoluat exponential. Una dintre caracteristicile atitudinii indie este dorinta trupelor pentru live-acts in cluburi si locatii cat mai neconventionale, mai degraba, evitand salile mari de concerte.

Dar revenind cu picioarele pe pamant si acceptand faptul ca mai trebuie mult sa crestem, lipsa noastra cea mai mare in domeniu este in primul rand cea manageriala si de promovare. Promovare la nivel de locatii, si aici vorbesc de locatii inafara Bucurestiului sau a Timisoarei, unde lucrurile au inceput imbucurator sa se miste, iar asta nu atat de recent. Apoi promovare la nivel de presa, PR, myspace si inclusiv afisajul, care dupa experienta personala face minuni.

Poate in viitor se va naste un Tony Wilson sau un John Peel al fiecarui mare oras si vom avea si noi parte de un adevarat profesionalism in ceea ce priveste jurnalismul muzical ( ex. NME, Q Mag., Rock & Folk ). De altfel niciun Factory Pub (vezi filmul "24 Hour Party People", Regia: Michael Winterbottom) nu ar strica. Dar sa nu disperam caci suntem pe calea cea buna, spun eu. Pe langa Bucurestiul cu al sau UnderLondon, avem recent aparuta casa de discuri independenta Roadrunner Music ce promoveaza scena underground/indie/new-wave/post-punk/indietronic, de asemenea putem observa miscarea sezoniera de gig-uri punk DIY din Clubul Rolandgarros de la Cluj si bine cunoscutul Underground Timisoara Festival, a carei prime editii dateaza din 1997.
Asa ca a venit vremea sa ne bucuram mai mult de relativ noile trupe existente precum: Romantic Jurgen(TM), Mauser (CJ), The Amsterdams (B) si The Pixels (B), printre altele, ce pe buna dreptate au multe sa ne spuna si, de ce nu?, reprezinta "primul val" national de indie.

1.O premiera absoluta poate pe scena new-wave/indie/electro o constituie timisorenii de la Romantic Jurgen ce s-au format in primavara anului 2007 si care reprezinta prima trupa de indietronic din Romania. Lineup-ul trupei are deja in un nume cunoscut fanilor Vals Hedone: Alexandru Das chitara/chitara bass, apoi urmeaza Sandra voce/versuri si Dacian beat-uri/synth/clape. Proiectiile vizuale ce acompaniaza sound-ul merg ca o manusa cu acesta si sunt semnate de Anke. Preferand sa cante in locatii mai mici, concertele lor sunt adevarate explozii chimice in care beat-ul mai agreziv se muleaza perfect cu vocea cel putin stridenta si taioasa a Sandrei.

Sound-ul lor frizeaza mult cu EBM-ul (Electronic Body Music) si de ce nu? putem recunoaste si un Kraftwerk mai alert. Prezenta scenica este animata mult si de dansul Sandrei ce prefera sa se imbrace in rochia ei invadata de iepuri morti, amintindu-ne de titlul primului lor LP : Dead Bunny Invasion (2008, Roadrunner Music ). Alexandru a declarat ca exista material discografic pentru inca un album programat sa apara tot sub semnatura Roadrunner Music in cursul anului acesta: Revenge Of The Human Robots, asa ca va sugerez sa fiti cu ochii pe "standurile" de cd-uri (asa putine cum sunt ) doarece se poate ca tirajul sa fie limitat. Vor fi prezenti pe scena Underground Timisoara Fest de anul acesta iar pe de alta parte incercati pe cat posibil sa nu ratati niciun concert ce va sta in calesunt mari sanse sa slabiti de la "zbenguiala" si voie buna:)
www.myspace.com/romanticjurgen

2. Trecand dincolo de rezonanta letala a firmei germane de armament (cu predilectie de vanatoare): Mauser, trupa clujeana de indie cu acelasi nume s-a format din initiativa front man-ului Toma voce, prin toamna lui 2006. Lineup-ul actual mai e format din Dan chitara, Cosmin tobe si Adi chitara bass,definind astfel un cvartet al carui sound atrage publicul cu o energie mai rar intalnita pe scena clujeana. Autodeclarata de catre Toma ca fiind o exponenta a art-rock-ului, trupa doreste sa imbratiseze o imagine ce este foarte bine descrisa in propriul lor manifest: " NOU !!! Pistol MAUSER, semi-automat, model "C 96″, anul de fabricatie: 1896. Disponibil pe culorile patului negru sau maro. Elegant, discret, casual (daca vreti). Se poate purta si folosi la diferite ocazii: conflagratii mondiale, evenimente culturale, asasinate, vernisaje, revolutii, exhibitii, zile de nastere, parastase, botezuri, nunti, inmormantari, cumetrii, bla, blabla, blablablblablbalblabla. Acum si in varianta mitraliera M7 12 "Schnellfeuer" ".

Cochetand de asemena si cu latura dada-ista primul lor clip: Chanson Dada (2008) se doreste a fi un omagiu adus stilului, omagiu in care colajul abunda . Avand la activ un demo aparut in iulie 2007, fanii asteapta lansarea primului lor album de studio ce sa va numi : ARTileries Band, preconizata in vara acestui an. Prezenta scenica este electrizanta si e imposibil sa nu recunosti influenta scotienilor de la Franz Ferdinad dublata de agitatia frenetica a vocalului. Interactia constanta cu publicul creeaza o atmosfera relaxanta, ffffoarte relaxantaPe langa concerte la fest-uri si evenimente precum Stufstock 2007, Rosia Montana 2007, NOM Fest, Adrenaline Tour si Punk Aid, Mauser va concerta pe 16 Martie 2009 in Club Roland Garros (Cluj) impreuna cu Scream Loud Inn.(Germania). Asa ca viitorul suna promitator pentru cei patru, ale caror concerte sunt o invitatie calduroasa din partea mea.
www.myspace.com/mauserband

3. "Crestem odata cu tara!" Formandu-se in activul Bucuresti in primavara anului 2005, istoria celor de la The Amsterdams este una mai lunga pana cand sa ajunga la actualul lineup. Componenta actuala, cu exceptia tobarului ce a fost schimbat de 13 ori!, s-a conturat in 2006 si ii include actualmente pe: Andrei Hategan voce, Andrei Ungureanu chitara, Augustin chitara bass, Ovidiu chitara/voce, Vlad tobe. Putem spune ca sunt de departe cei mai de succes reprezentanti ai indie/brit ului romanesc. Sound-ul lor fiind unul foarte asemanator unor trupe precum newyorkezii de la Interpol, We Are Scientists, The Bravery si britanicii Franz Ferdinad sau Editors. Este de admirat disponibilitatea acestora de a canta in intreaga tara si dezinteresul pentru numarul audientei, fiind dispusi sa cante si cu 10 oameni la concert. Fapt ce de nota o atitudine matura, asumata si orintata clar inspre bucuria live act-urilor.

Astfel au avut pana acum ocazia sa fie prezenti la multe evenimente printre care cele mai importante fiind: Underlondon 2007, BESTFEST 2008 si Stufstock 6, 2008, Peninsula 2008 iar in ceea ce priveste cea mai mare realizare a acestora putem aminti participarea la Europa Vox Fest,ed. III, Franta 2008 si Dublin Castle din Camden Town, Londra, 3 iunie 2008. Din punct de vedere discografic acestia au lansat pe 28 mai 2008 primul lor EP : Automatic , cuprinzand 4 piese de exceptie. Este evident ca materialul creat in acest rastimp poate umple cu usurinta un intreg LP, ba chiar mai mult, iar dupa "destainuirile" lui Augustin, piesele pentru urmatorul album au fost deja inregistrate si de curand stabilizate ca versiune finala. Data aparitiei si titlul albumului sunt deocamdata "confidentiale", dar totul se va intampla anul acesta. Despre concertele lor nici nu mai are sens sa discut deoarece cred ca multi dintre noi au avut ocazia sa ii vada si sa isi faca o parere, sper extrem de placutaIar in ceea ce priveste catalogarea lor ca indie/brit/dance poate veti intelege mai bine sensul cand veti avea parte de un "Amster-dance".
www.myspace.com/theamsterdams

4. Ramanand tot in batranul Bucuresti, trebuie neaparat amintit de cei de la The Pixels care aduc odata cu sound-ul lor indie/electrorock/industrial o briza puternica de maturitate muzicala exprimata in cel mai graitor mod posibil: primul lor album de studio Fire Exit (2008, La Strada Music ). Sound-ul acestora este unul angajat ideologic mai mult decat bazat pe preferinte si influnte sonore majore, astfel fondata in 2007, lineup-ul actual este fromat din Catalin Rulea voce/chitara/electronix, Alex Catrina voce/chitara/electronix, Alexandru Buzea voce/toba/electronix. Unul dintre fostii membrii ai trupei este Dan Serbanescu sample-uri/chitara bass/voce fiind bine cunoscut fanilor Divine Muzak ( fondata in 1999 ) si a proiectului sau Tanz Ohne Musik. Acestia au avut ocazia sa cante pana acum la Delta Music Fest 2007, Coke Live 2007, Stufstock 2008 printre cele din tara si doua concerte la Munchen tot in 2008. Imaginea promovata de acestia este una foarte "clean", vecina cu sterilul si impregnata de pixeli, cat mai multinormal. Ca dovada site-ul oficial al acestora este extrem de atractiv. O experienta demna de incercat este fiecare concert in parte, asa ca nu ratati nimic "pixelat"
www.thepixels.ro
www.myspace.com/thepixelsofficial

Pe langa trupele prezentate mai sus imi este foarte greu sa nu amintesc de alti reprezentanti ai genericului asa numit "indie/post-punk/indietronic/brit national", precum cei de la fostul Hotel Fetish, cu albumul Tango (2006, Sysound ), talentatii de la Vaduva BOB si sound-ul lor post-punk, promovand o imagine vecina cu dark-cabarett-ul, entuziastii de la Go To Berlin, post-punk-arii electro de la Mes Quins, The Guillotines ce ne invita la un Sit Down and Dance pe garage/punk/psychobilly, cei de la Howling Saints cu a lor influenta Joy Division si tinerii de la The Moood.

Este evident ca avem de unde alege si atat timp cat promovarea la nivel national, nu doar in marile orase, se poate realiza cu maxim de interes din partea managerilor acestor trupe, acest trend va iesi dincolo de underground si va putea creea un nou curent muzical ce deocamdata e aproape absent din peisajul gri al muzici romanesti. Iar atitudinea de gen bani, faima si showbizz trebuie cu mult lasata in urma. Underground-ul trebuie promovat cu orice pret asa ca sugestia mea e sa se cante uriunde, oricum si cu oricat public

p.s. si totusi inante sa va duceti la un concert, oricare ar fi el, va sugerez cu caldura "utilizarea" myspace-ului

NOISE ON !

BestMusic.ro



Popup detector