Portretul unui brand - The Mission

20 Aprilie 2007 Beat Factor BeatFactor

Portretul unui brand - The Mission
Atunci cand se merge la o petrecere sunt foarte putini cei care isi pun problema cine a organizat asta, si mai ales, in ce scop? Beat Factor va prezinta o serie de interviuri pe bune cu personajele cheie de pe scena clubbing autohtona: promoteri, patroni de cluburi, publisheri de reviste, agenti de booking. Am inceput cu The Mission, companie reprezentata in cazul de fata de catre Razvan Opran.

Sunt foarte putine cazurile in care ii vezi la petreceri. De cele mai multe ori, daca ii vezi, nici nu stii cine sunt si ce cauta acolo, pentru ca ei nu arata ca ceilalti clubberi. Ei insa sunt cei care fac miscarea clubbing din Romania sa mearga mai departe, sunt cei care aduc artistii straini sa mixeze in diverse locuri in Romania, sunt cei de care depinde cariera unui DJ roman. Sunt, daca vreti, persoanele din umbra care fac totul.

Beat Factor a discutat recent cu unul din cele mai vechi branduri de evenimente din Romania, The Mission. Cine afirma ca are legatura cu scena de club si cu muzica electronica si sta in Romania, este imposibil sa nu fi auzit cel putin o data de The Mission. Biroul The Mission este impartit in mai multe camere in care isi desfasoara activitatea cei zece angajati. Peretii sunt impanziti de postere care prezinta evenimente mai vechi sau mai noi: Tiesto la Sala Polivalenta, Carl Cox la World Trade Plaza, Armin van Buuren la World Trade Plaza, Paul van Dyk la Polivalenta, Sasha si Digweed la Arenele Romane si multe altele. Printre mormanele de postere, invitatii, flyere, CD-uri promotionale, laptop-uri, telefoane mobile, pluteste un aer constant de euforie di agitatie pentru urmatorul eveniment. Poate nu toti stiu cum a inceput The Mission, cat de greu sau de usor le-a fost la inceput, ce viziune au ei asupra evenimentelor. In cei sapte ani de activitate sub acest nume, brandul de eveniment a adunat peste 50 de evenimente, unele mai reusite, altele mai putin reusite. Cand vrei sa faci evenimente trebuie sa te asociezi cu ceva; fie cu un stil de muzica anume, fie cu o locatie. Noi vrand sa abordam mai multe locatii si nu doar un stil de muzica, am ajuns la concluzia ca asta ne trebuie: un brand de evenimente. Ce reprezinta The Mission? multe evenimente, unele mai bune, unele mai putin bune, cert este ca dupa atata timp, cand vin oamenii la The Mission stiu cam la ce sa se astepte, marturiseste Razvan Opran, unul din fondatorii acestei companii.

Numele The Mission nu a fost ceva spontan, ci a fost propus de catre un copywriter. Dupa mai multe propuneri, The Mission a ramas cam cel mai reprezentativ nume. Imi aduc aminte ca una dintre propuneri se chema Seventh Heaven si noi radeam cum prezinti un DJ care mixeaza la Seventh Heaven?. Ce intelege consumatorul dintr-un spot radio cu numele acesta? Dupa ce am terminat de discutat fiecare dintre propuneri, am ramas la The Mission. La scurt timp dupa ce evenimentele au inceput sa curga, intr-un ritm din ce in ce mai vioi, a aparut si un slogan (Positive Education), care ulterior s-a pierdut. Intre timp, muzica nu mai este vazuta ca o unealta de educare, ci entertainment in totalitate; este asociata cu distractia. Eu dorm linistit noaptea pentru ca noi ne-am tinut de ceea ce inseamna positive education. Nu am facut prostitutie la evenimente, n-am avut artisti de genul ATB la The Mission si nu vom avea niciodata, am adus doar artisti care au ceva de spus, care inseamna ceva in muzica si care au dezvoltat mai multe genuri muzicale, marturiseste Razvan Opran.

Daca dam timpul inapoi cu cativa ani buni, vom gasi patru asociati dornici sa introduca acest concept de evenimente cu DJ intr-o tara in care asa ceva nu exista pe atunci. Ne-a placut foarte mult ce am vazut, nu ni s-a parut extrem de greu si dificil de facut, si am zis ca asa ceva nu e in Romania, hai sa facem. Normal ca am visat si noi la inceput si pentru primul eveniment am fi vrut sa il luam pe Paul van Dyk, la fel am crezut si cand vom merge la sponsori si le vom cere 40.000 de euro si toata lumea zambind, ni-i va da, dar nu s-a intamplat asa. Ni s-a spus mai faceti voi circa 10 evenimente si dupa, va cautam noi. Si incet-incet, asa ne-am dezvoltat. Normal ca noi ne-am fi dorit din primul an ii aducem pe Chemical Brothers de exemplu, dar nu a fost posibil, pentru ca aceasta este o crestere normala a pietei. Dupa ce au inceput la Studio Martin si clubul Maxx cu cateva evenimente cu DJ-i romani, The Mission au continuat o serie de evenimente la World Trade Plaza, iar urmatorul pas a fost asocierea lor cu Hysteria, un alt brand romanesc de evenimente. Insa nu a fost sa fie. Contractul de asociere a functionat pana la un anume punct, cand au intervenit niste divergente si diferente de opinii, atat asupra artistilor cat si asupra viziunii pietei. Si la vremea respectiva, noi am hotarat ca nu este bine sa mai continuam colaborarea, conchide Razvan Opran.

Misiunea insa a mers mai departe, chiar daca la inceput au intampinat, ca orice companie aflata, o serie intreaga de neplaceri si greutati. Era greu atunci, din multe puncte de vedere. Uitandu-ma la un poster, pot sa spun ca era greu pentru ca artistii nu cunosteau scena, nu venisera indeajuns de multi artisti astfel incat sa aiba un ascendent in Romania si sa poti folosi numele lui. Si asta nu a fost tot. Ni s-a intamplat ca unii artisti doreasca anularea unui eveniment cu doua zile inaine, in perioada aceea cu atentatele de la 11 septembrie din Statele Unite; ei erau ferm convinsi ca noi suntem destul de aproape de Afganistan. Dar au avut norocul sa cunoasca o serie de agenti foarte buni, care au avut incredere in ei si care au garantat pentru eii si in fata altora, chiar daca nu erau implicati in niciun fel financiar sau altfel; si tot asa a inaintat si The Mission. Cu siguranta ca si sponsorii erau mai putin receptivi la inceput, pentru ca nu vedeau muzica electronica ca pe o platforma de evenimente. Sponsorii ne comparau tot timpul cu spotul TV, de genul cati oameni vin? Pentru ca noi daca dam acesti bani pentru un spot TV in prime time, afla mult mia multi oameni. Asta s-a intamplat la inceput. Dupa aceea au inceput sa apara partenerii mai dornici sa dezvolte nisa asta de evenimente, de muzica electronica si interesul a crescut. Odata cu cresterea interesului lor si noi ne-am permis sa facem mai multe lucruri; sa dezvoltam evenimentele, sa crestem profilul artistilor, sa crestem grupul de oameni carora ne adresam, povesteste Razvan.


Odata cu trecerea anilor, s-au schimbat multe lucruri in aceasta piata a organizarii de evenimente. La The Mission s-a schimbat obiceiul oamenilor de a-si cumpara bilete in avans pentru un evenment. Atunci noi vindeam cam 10-15 % bilete in avans si restul la locatie. Acum noi vindem 75-80 % din bilete in avans si diferenta la intrare. Asta a venit si datorita schimbarii comportamentului consumatorului, care stie din timp unde vrea sa mearga, isi cumpara biletul si totul este mai bine asa. Astfel stim si noi la ce numar de oameni sa ne asteptam pentru un eveniment si ce anume sa le oferim. Si nu numai atat, s-a mai schimbat si abordarea in privinta locurilor in care au loc evenimentele. Zambind, Razvan isi aduce aminte de primul eveniment organizat la World Trade Plaza, loc in care traiau liliecii pana la vremea aceea. Mergand mai departe, cine s-ar fi gandit ca un DJ poate umple Sala Polivalenta, loc in care incap 10.000 de oameni, poate si mai mult?

Exista vreun secret pentru a aduna mii de oameni laolalta, la un eveniment? Poate ca este, cum spune Razvan, ca in fotbal, insa mult mai simplu. In fotbal este atat la suta munca, atat la suta transpiratie, atat la suta talent. La noi e mult mai simplu: atat la suta valoare artistica, atat la suta comunicarea, atat la suta raportul vazut de consumator intre pretul biletului la eveniment si ceea ce primesc pentru banii respectivi. Si mai sunt procente, de genul timpul corect, locatia corecta, etc. Toate acestea, fiecare cu mici particele, conduc la un succes, sau nu. Insa, asa cum este norma, nu tot timpul un evenimente este reusit in proportie de 100%. La o analiza la rece, noi am fost capabili sa punem mana pe greseli. Avantajul nostru, spre deosebire de oricine altcineva din piata asta, este ca am facut cateva zeci de evenimente si nu prea mai repetam greselile, pentru ca asta inseamna progres. Stiu ca in continuare anumite lucruri se pot face mai bine si asta se vede de la eveniment la eveniment.

The Mission nu sunt singurul brand de pe piata la ora actuala. Intr-o tara democratica, este normal sa existe concurenta. Este bine sa fie concurenta pentru The Mission? Daca este constructiva, cu siguranta ca da. Din punctul de vedere al muncii cu concurenta, noi am ajuns la o intelegere cu La Mania, astfel incat este mult mai bine pentru toata lumea implicata: si pentru noi, si pentru ei, si pentru artisti. In sensul ca ne respectam, ne punem fortele cap la cap, pentru a face evenimente cat mai bune. Am trecut de faza conceptuala de a-ti fura artistul; sunt anumiti artisti pe care daca ei si-l doresc in clubul lor, ne contacteaza pe noi, sunt anumiti artisti pe care noi, daca dorim sa ii avem la The Mission sau in Studio Martin, ii contactam pe ei. Cu ceilalti promoteri din Romania, noi nu putem face asta, desi am propus-o in nenumarate randuri. De ce nu am reusit? Pentru ca ei nu pot trece peste o linie.

Razvan merge mai departe si povesteste despre evenimentul cu Alex Under din Studio Martin. Luni, imediat dupa eveniment, am primit un mail de la managerul lui cu totul a fost ok, dar ce zici de evenimentul asta Bucharest Open Air Festival? O tampenie care nu exista. Un promoter din Romania a vrut sa-i ofere artistului un potential eveniment mult mai mare decat o noapte in club, etc; o poveste elaborata. Si concluzia? De aceea se ajunge ca anumiti DJ-i sa fie book-uiti la misto, mai putin de catre noi si mai mult de catre concurenta noastra, pentru ca noua nu ni se poate impune niciun artist pe care sa-l aducem pentru a ajunge la un alt artist din agentie. Insa lor li se poate impune. Pentru ca sunt un pic in urma cu booking-urile, si acesta e stilul. Poate fi considerat The Mission un monopol pe piata romaneasca de acest gen? Nu, nici vorba. The Mission are atu-ul ca este singura platforma de evenimente. Concurenta noastra nu este in stare sa faca evenimente, nu e in stare nu pentru ca nu pot fizic, ci nu au ca obiectiv asta. Ei au ca obiectiv sa umple clubul, si nu vreau sa sune rau, dar la atata se rezuma dorinta lor.

Povestea cu clubul Studio Martin este mai simpla, insa le mananca celor de la The Mission mult mia mult timp; cel putin lui Razvan. Noi am facut acolo niste evenimente, unde ne-am simtit foarte bine. Artistii s-au simtit foarte bine, la fel si consumatorii, cu toate ca locul era un dezastru, din multe puncte de vedere. Noi intentionam de ceva timp sa ne deschidem un club, pentru ca platforma aceasta de evenimente este variata, si trebuie sa ai o platforma pentru un anumit tip de artisti, si o platforma pentru alt tip. Pentru ca nu poti sa il duci pe Tiesto in club, la fel cum nu poti sa faci The Mission cu Guido Schneider. Am facut in Martin evenimente doi ani, dupa care doi ani a durat procedura de retrocedare a cladirii, si inca doi ani am negociat cu proprietarii clubului, pentru a prelua spatiul. Ne-am asociat cu doi baieti, am dat drumul la santier si l-am deschis.

In a doua jumatate a anului trecut, o parte din evenimentele de la Studio Martin organizate de catre The Mission au fost un fiasco, din cauza neprezentarii unor artisti. Razvan marturiseste ca aceasta problema nu a stiu cum sa le-o explice oamenilor. Sa spunem ca daca am castigat un capital de imagine pentru ca am facut un eveniment frumos, unde oamenii s-au simtit bine, ca la Fatboy Slim, l-am pierdut o luna mai tarziu, cand Luciano s-a certat cu managerul chiar in seara evenimentului. Eu am fost la aeroport sa il astept, la 10 si jumatate, in seara aceea. Normal ca in saptamana de dupa, au aparut tot felul de zvonuri de la diversi oameni; promoteri concurenti care stiau ei cu 3 luni inainte ca Luciano nu mai vine. Nu exista asa ceva. Apoi, noi am avut mai multe ghinioane, daca le pot numi asa. Steve Bug a fost primul artist; la el au fost conditiile meteo, lucru care poate fi verificat de oricine.

Sapam mai adanc, si mai gasim trei nume: Mathew Jonson, Alex Under si Dave Seaman, pentru fiecare in parte existand insa o explicatie. Mathew Jonson, la evenimentul Nights.ro, un om foarte dragut, a recunoscut ca a pus muzica cu o seara inainte sa vina in Romania la festivalul Sonar, s-a dus la hotel sa atipeasca 5 minute inainte de a se urca in avion si acele 5 minute s-au transformat in 5 ore. Si nu a mai gasit conexiune sa ajunga. Si cand a venit, a fost unul din putinii artisti intelegatori, in sensul ca fee-ul a fost mai mic si si-a platit singur biletul de avion. A urmat Alex Under, care a avut incidentul pe autostrada in Madrid, in drum spre aeroport. Si Dave Seaman, pe care noi il consideram pe el vinovat ca nu a venit. Pentru ca a fost acea greva la British Airwaves in decembrie, si desi avionul a zburat, el s-a uitat la stiri cu o zi inainte si a vazut cozile si haosul, si cu toate ca am luptat din greu a doua zi, nu am reusit sa il convingem sa se urce in avion. Chiar daca o parte din public i-a criticat uneori cam prea aspru, The Mission sustine ca a manageriat aceste probleme cat de bine s-a putut. E constructiva critica asta, insa e o tampenie sa spui ca nu a mai venit un artist pentru a ne opri noua banii. Cand un artist nu vine, se pierd niste bani; avansul artistului daca este cazul, bilete de avion si alte costuri. Daca cineva crede ca noi ne-am dorit vreodata sa promovam un artist si totodata ne-am dorit ca el sa nu vina, se inseala amarnic. Daca imi doresc sa nu vina un artist, il anulez.

Ne-am rezervat ultima parte a intalnirii pentru a discuta despre profilul consumatorului care vine la evenimentele The Mission. Chiar daca sunt si destui oameni care nu prea au ce cauta la evenimente de acest gen, exista si acea categorie de clubberi care spun e The Mission, eu merg!. . In general sunt oameni interesati de muzica, cu anumite venituri, cultura si educatie. Pana acum credeam ca sunt foarte multi din Bucuresti dar se pare ca si din tara vin destui. In general profilul consumatorului difera de la un artist la altul. Si asta se va putea vedea, facand comparatie intre Chemical Brothers si Tiesto, de exemplu..

The Mission este si brandul care a crescut o parte din DJ-ii romani care au astazi un cuvant de spus. Insa, dupa o intamplare recenta, razvan marturiseste cu vehementa ca nu mai vor sa creasca niciun DJ. Totusi, daca ar fi sa analizam ce calitati trebuie sa aiba un DJ pentru a lucra cu acest brand, este destul de simplu. Un DJ bun, din punctul meu de vedere, trebuie sa fie profesionist, in sensul ca isi face temele pentru petrecerea la care urmeaza sa mixeze si reactioneaza atat cu consumatorul, cat si cu organizatorul, pentru ca degeaba esti tu implinit ca artist, daca cel din fata ta se uita si nu danseaza. La fel si noi, cu aceasta categorie de DJ, am vrea sa nu lucram. Job-ul unui DJ este de entertainer; daca tu nu esti entertainerul petrecerii, oamenii de pe ring ce fac? Totodata, trebuie sa fie loial si sa nu amestece business-ul cu personalul, datele de evenimente intre ele. Si nu in ultimul rand, un DJ trebuie sa incerce cat mai putin sa se lase influentat; adica sa faca ce crede el, nu sa urmeze pe cineva anume.


Foto credits: Barburo


Popup detector