Portret - Rokolectiv

12 Iunie 2008 Beat Factor BeatFactor

Portret - Rokolectiv
TAGS:
Rokolectiv  interviu 
Cel de-al treilea feature din seria Portretul unui brand continua cu unul din cele mai interesante colective dedicate muzicii electronice si artelor vizuale - Rokolectiv. Beat Factor a discutat recent cu unul dintre initiatorii acestui proiect, Cosmin Tapu.

Rokolectiv - inceputuri

Hard to imagine and hard to digest, Bucharest is the only place where such festivals dont happen. This is urgent! aparea scris in 2006 pe site-ul rokolectiv.ro. Frunzaresti site-ul si dai de nume precum Electronicat, My Robot Friend, Jason Forrest, Aoki Takamasa & Tujiko Noriko si multi altii; asta in timp ce Digweed umplea pana la refuz cluburi precum Kristal sau locatii ca Arenele Romane.

Am inceput un grup de cinci prieteni cu mult entuziasm, proaspat intorsi in Romania pe la sfarsitul lui 2005, isi aminteste Cosmin. Am ramas aceiasi: cinci oameni care lucreaza pe perioada festivalului, cu precizarea ca pe timpul anului full-time, Rokolectiv inseamna Mihaela Vasile si Cosmin Tapu.

In timp ce in orase precum Londra, Paris, Tokyo sau Berlin se intamplau lucruri mai mult decat interesante in ceea ce priveste scena muzicii electronice si clubbing-ul, in Bucuresti nu exista acest concept de festival dedicat muzicii electronice. Nu se punea nici accentul pe activitatea de VJ si rolul acestuia la un eveniment. Asa s-a nascut Rokolectiv, dintr-o nevoie. Nu prea aveai ce sa vezi in zona concertelor de muzica electronica prin Bucuresti, pe atunci, si se simtea nevoia unui festival de acest gen. Bucurestiul ducea lipsa de un festival, iar scena incepea sa infloreasca. Ne-am gandit sa-l facem noi si cred ca a fost o idee buna, spune Cosmin.

Festival de music in context

Rokolectiv este un festival eclectic; un festival de music in context, la limita dintre muzica contemporana (ca gen) si pop (in general). De aia cateodata e mai greu de inteles - unii spun ca e prea experimental, altii ca e prea pop, altii ne-au spus ca e prea underground, ceea ce ne-a facut sa zambim putin. Atitudinea si mentalitatea deschisa a crew-ului a facut posibil sa vezi in Romania artisti de care multi dintre noi nu prea auziseram decat de pe internet si care in Europa si in orasele cu o scena de club foarte dezvoltata, faceau furori. Ne place sa credem ca nu promovam niciun stil muzical anume, la fiecare editie incercam o programare cat mai eclectica; in functie de evolutiile de pe scena electronica si nu numai, incercam sa nu ne impunem limitari de gen.



Astfel, daca in 2007 publicul roman a facut cunostinta cu artisti precum Uffie, Noze, Thomas Brinkmann, Jimmy Edgar, Reactable sau Pierre Bastien, editia din 2008 a avut in program nume precum Underground Resistance, Daedelus, Dat Politics, Kalabrese impreuna cu Rumpelorchestra, si, poate cel mai important, legenda Jean Jacques Perrey. Cred ca festivalul evolueaza de la an la an, si speram noi ca e diferit la fiecare editie. Anul acesta, densitatea de artisti a fost mult mai mare fata de celelalte editii, am avut peste patruzeci de artisti straini, lucru mai dificil de tinut in mana. Concertele s-au pliat foarte bine pe tema festivalului, Playground, si au avut un anumit grad de imprevizibil, pe care, dupa cum spun si artistii, nu il mai gasesti la festivaluri mari, hyper-profesionalizate, spune Cosmin Tapu.

Nu vrem sa facem un festival cu rotirea acelorasi nume care participa la festivalurile de dimensiuni mai mari; ne place ca Rokolectiv sa aiba si un personal touch si sa fie fresh. De asemenea, incercam si abordari istorice ale diverselor genuri muzicale, care sa explice mai mult contextele aparitiei / disparirtiei lor si interdisciplinare (instalatii, prezentari, performance-uri; din pacate bugetul nu ne permite prea mult joc cu interdisciplinaritatea).

Bucuresti - hype justificat sau nu

In timp ce unii considera Romania urmatoarea Ibiza, altii vad Bucuresti-ul ca pe un oras care la ora actuala fierbe la foc mic. In ultimii ani s-a creat un adevarat hype in jurul capitalei Romaniei, fapt demonstrat si de catre aparitia numelui Rokolectiv in presa internationala de specialitate. Cred ca trebuie sa profitam din plin de hype-ul justificat sau nu, creat in jurul Bucurestiului in ultimii ani. Majoritatea artistilor sunt incantati dupa ce vin la Bucuresti, aproape toti - ajunsi aici pentru prima oara, mai ales cei de peste ocean care nu sunt obisnuiti ca cineva sa aiba grija de ei in permanenta.



Cu toate acestea, clubbing-ul din Bucuresti inca sufera de lipsa spontaneitatii si de imaginatie. Clubbingul se face si in locuri mai mici, nu numai la Martin sau Kristal. Problema in Bucuresti e ca multe cluburi au fixatii pe un anumit gen muzical si multora le lipseste imaginatia in domeniul decoratiilor interioare, in umanizarea spatiului sau in extinderea publicului. Astfel, este placut cand vezi un fost magazin de haine transformat intr-o galerie de arta unde de ziua copilului s-a tinut un party foarte colorat, sau cand cluburi precum Embryo devin raiul decadentei sociale transformate in arta, sau cand intr-o facultate precum cea de Arhitectura are loc un bal complet iesit din tiparele unui astfel de eveniment. In Bucuresti totul se impodobeste si devine foarte clean si artificial, o data cu capitalismul feroce si agresiunea brandurilor. Din pacate ducem o lipsa acuta de locuri mai trashy, unde sa mai poti avea surprize.

Artistii romani si festivalurile de afara

Daca ai auzit de nume precum Minus, Tom Wilson, Sillyconductor, Vali Chincisan si nu stii de unde, poti sa-i asociezi cu usurinta cu Rokolectiv. Incercam sa nu-i promovam pe aceeasi artisti romani si incercam sa-i impingem sa produca si sa experimenteze.. Din pacate in zona de live nu sunt prea multe proiecte interesante. Sau cel putin nu de care am auzit, spune Cosmin. De la prima editie a festivalului si pana acum, Rokolectiv au pus pret si pe conceptul de VJ, pe artele vizuale sau pe scurt proiectiile video. La prima editie au participat ca artisti vizuali MiKa, Dilmana si Underconstruct. La cea de-a doua editie, in 2007, proiectiile video au fost oferite de catre Dreamrec, SKVJS si Vali Chincisan, aceiasi artisti fiind prezenti si in programul din acest an al festivalului.

As putea vorbi despre noul proiect Minus si Ion, care s-a nascut oarecum ad-hoc. Cei doi au facut acum cateva luni o improvizatie la o petrecere privata. Totul a fost absolut spontan - Minus cu game-boy-ul, Ion cu bass-ul. A iesit foarte bine si au inceput sa lucreze in studio, iar acum e un fel de combinatie 8bittronica cu kraut rock si house. Recomand live-ul de la Ruse al celor doi. Sillyconductor e si el un nou venit pe scena, desi face muzica de cativa ani buni, are un sound care nu se subsumeaza vreunui gen - experimenteaza cu sample-uri din orchestre si field recordings. De altfel, Sillyconductorva pleca pe Rin cu unul din vapoarele European Sound Delta. (n.a proiect de sound art si performance care se desfasoara pe Dunare si Rin).

Pentru o mare parte din publicul roman, Rokolectiv este un eveniment facut ca afara, din mai multe puncte de vedere - abordare muzicala, artistii prezenti, accentul pus pe partea de live, atitudinea anti mainstream. Noi am intretinut tot timpul relatii bune cu multe festivaluri, mai ales Club Transmediale, Todays Arts, Numusic sau Mutek; In general festivaluri care au si o componenta artistica pe langa concerte. E o comunitatea destul de mica, dar care s-a constituit intr-o retea puternica. Nu prea ne incanta festivalurile care incearca sa copieze Sonar cu multi bani si putina imaginatie.



Rokolectiv incearca sa pastreze o mica distanta fata de festivalurile mainstream, sa nu promoveze aceiasi artisti la infinit si sa aduca descoperiri in Romania. Fraza cu muzica pe care o sa o auziti la anul a fost un inceput, o gluma care nu e neaparat neadevaratadoar daca te gandesti de concertul Hot Chip de acum trei ani de la Bucuresti din piata de flori din Rahova, care acum ar parea imposibil, tinand cont de gradul de popularitate la care au ajuns, adauga Cosmin. Echipa Rokolectiv continua sa mearga head hunting pe la alte festivaluri; in aceasta vara au fost invitati la mai multe festivaluri in Franta si la C/O Pop Koln, pentru a prezenta festivalul; C/O pop este pe langa festival, unul dintre cele mai mari targuri din zona muzicii electronice si de dans.

Ce urmeaza

Pentru aceasta vara, Rokolectiv planuieste un festival de doua zile la Ruse, eveniment ce face parte din European Sound Delta, un proiect european axat pe sound art si field recording initiat de colectivul Mu din Paris si care se desfasoara in aproximativ zece tari europene. Doua vapoare pleaca - unul pe Dunare altul pe Rin cu artisti aflati in rezidente la bord care creaza, performeaza in locurile de oprire. Unul dintre vapoare va pleca de la Sulina peste trei saptamani (printre artistii de la bord se afla si Phill Niblock).

Evenimentul principal al proiectului va fi The Bridge Festival, care va avea loc la Ruse si partial la Giurgiu. Un festival de doua zile, aproape gratis, cu transport inclus, locatii foarte intesante (mai ales fortul roman de langa Dunare) intr-un oras surprinzator de frumos si ieftin. Stiu ca suna cam ciudat dar chiar asa e multumita U.E. :) . Pe langa concerte, instalatii, audio-walks, vor fi probabil si niste mini petreceri pe vapor.

Echipa Rokolectiv mai are si alte proiecte, printre care eventualitatea deschiderii unui spatiu nou in Bucuresti spre sfarsitul anului.



Popup detector