Documentarul Bassline Baseline

05 Aprilie 2007 Beat Factor BeatFactor

Documentarul Bassline Baseline
Filmul documentar Bassline Baseline a fost facut in anul 2005 in Statele Unite de catre regizorul Nate Harrison. Cei care au participat la festivalul Rokolectiv de la Preoteasa, din 23 si 24 martie, l-au putut viziona in camera special amenajata. Daca l-ati pierdut, va spunem noi despre ce este vorba.

Filmul are 21 de minute si poate deveni foarte plictisitor pentru cei care nu sunt pasionati de muzica electronica si de modalitatea in care se poate face muzica electronica. Bassline Baseline este un fel de eseu video care investigheaza inventarea, prabusirea si rezurectia ulterioara a hardware-ului pentru linii de bass, Roland TB-303 (masinaria din imagine) in ultimele doua decenii ale secolului 20. Naratorul (o voce de barbat) incepe prin prezentarea unei carti scrise de Ikutaro Kakehashi acum 5 ani, cand s-au sarbatorit 30 de ani de la infiintarea companiei Roland. Roland este astazi una din cele mai mari companii producatoare de instrumente muzicale, de la sintetizator la orga si pian electronic. Kakehashi a fondat compania Roland in 1972, insa pasiunea pentru tehnica vine din anii 50, cand acesta repara ceasuri. In timp, directorul companiei Roland s-a gandit sa isi extinda produsele in instrumente pentru compus muzica electronica. In 1982, Roland a inventat produsul Roland TB 303, plecand de la un pret de aproximativ 400 de dolari americani. Comparativ cu o chitara electrica pentru bass, pare ca masinaria inventata de Roland nu avea mostenitori, pentru ca nu mai aparuse nimic asemanator inaintea modelului Roland TB-303.

Filmul imbina partea tehnica foarte bine cu un istoric, oferind exemple si argumentand pozitia instrumentului Roland TB-303, masinaria-minune care produce linii de bass intr-un mod mult mai sofisticat decat o chitara electrica. Pentru ca orice muzica, fie ea hip-hop, pop, muzica dance electronica mai mult sau mai putin underground are nevoie de o linie de bass, aparitia masinariei TB-303 a reprezentat pentru multi producatori un fel de mana cereasca. Mai multe stiluri muzicale au intrat intr-un proces de inovatie: pop, breaks si hip hop (single-ul Jam on it produs de Newcleus lansat in 1984, dar cu siguranta stilul care a explodat la cativa ani dupa lansarea modelului de bass line TB-303 a fost muzica acid house, reprezentata in anii 80 de artisti ca Phuture, 808 State. De aici au inceput sa prinda viata si alte stiluri adiacente, precum minimal techno, reprezentat cu succes de catre plastikman (cunoscut astazi drept Richie Hawtin), lounge abstract jazz si hip hop, reprezentat de catre cei de la Massive Attack, Inteligent Dance Music sau IDM (The Black Dog) si electro-ul din Detroit (Aux 88).

In 1996, Roland a lansat o versiune upgradata a TB-303, nascandu-se astfel modelul MC-303, o masinarie un pic mai mare decat modelul precedent. Single-ul Smack My Bitch Up, produs de catre cei de la The Prodigy a utilizat acest nou model, la fel ca si piesa Ray of Light a Madonnei, lansata in 1998. Povestea modelului TB-303 a continuat cu lansarea software-ului pentru compus muzica electronica, Rebirth, al companiei Propellerheads; software-ul a folosit aceiasi algoritmi, la un pret de 200 de dolari, mult mai ieftin decat Roland-ul. Ulterior, modelului TB-303 i-a succedat un rhythm machine, Roland TR-808.

Documentarul video incearca sa exploreze cum si de ce instrumente precum Roland TB-303 au ajuns sa esueze in final, fiind inlocuite cu software, care paradoxal, au in compozitia lor aceiasi parametri de compozitie. Intregul film este o mediere tehnologica intre inovarea unui produs si expresivitatea celui care il foloseste.


Popup detector