Despre viitorul scenei romanesti

26 August 2008 Beat Factor BeatFactor

Despre viitorul scenei romanesti
TAGS:
clubbing 
O analiza a prezentului ca prefata la ceea ce va urma pe scena muzicii electronice autohtone. Vom vorbi despre sunete, practici, promovare, personaje-model si vom prezenta viziunile unor artisti romani pentru a descifra secretele unui clubbing romanesc controversat, vazut drept "bolnav" de unii si inovator de altii.

"Cea mai obscura epoca este azi". Daca am face o "disectie" a anului 2008 in ceea ce priveste scena romaneasca, am observa doua tendinte certe - romanul a produs in 2008 mai multa muzica decat ne-am fi inchipuit si treptat, petrecerile sale au fost mai atent calculate, mai lipsite de risc si de cele mai multe ori, avand nume vechi si cunoscute in line-up. Derivat, Maresh, Snejl, Hermannstadt Collective, OK Corral, Lektronikumuz sunt doar cateva nume noi care s-au vandut in acest an, iar majoritatea cluburilor si promoterilor care au intrat in atentia plebei promoveaza si in prezent artisti deja familiarizati cu ospitalitatea noastra. Audiofly sunt rezidenti MIDI, Bill Patrick e expresia lipsei de inspiratie a romanului, iar Lee Burridge inca mai influenteaza incasarile unor cluburi provinciale.

Pentru a crea o viziune unitara asupra a ceea ce va urma am apelat la experienta unor persoane care au legaturi cu scena autohtona, fie ca sunt dj, producatori, manageri de club sau simpli ascultatori. Bogdan, producator de techno si personaj emblematic al minusculei scene underground romanesti a luat sperantele proprii ca referinta in ceea ce crede ca va urma. "Mi-e greu sa fac pronosticuri, dar sper sa se dezvolte in asa fel incat sa avem de unde alege. Sper ca pe viitor sa avem productii si petreceri facute cu cap, care sa plece de la un concept, nu sau doar ca sa fie facute."

Alex Jijian, alt artist sub-apreciat, vede ca iminenta disparitia curentului minimalist, datorita uzurii "morale" a genului si abordarii organice a artistilor de referinta. Si daca luam in calcul anul 2008 din prisma petrecerilor, ne putem astepta la o continuitate a sunetelor housy care ii caracterizeaza in prezent pe cei mai multi artisti emergenti. "Underground-ul va deveni mainstream" spune el, iar afirmatia ne duce cu gandul si la o posibila revitalizare a acelui elektro cool, chic, ce abia acum incepe sa fie promovat constant in locatii mai mari.

Mihai Popoviciu este deja un artist care, din "penumbra" provinciei a reusit sa impresioneze. Parerea lui nu putea fi trecuta cu vederea. El crede ca tendintele generice vor ramane dictate de vest, dar scena va avea de castigat in diversitate - "Tot mai multe evenimente si tot mai multi dj si producatori", lucru ce ne da de gandit relativ la speranta lucrului bine facut exprimata de Bogdan.

Am cerut si parerea unui reprezentant al presei de profil legat de ceea ce va urma in urmatorii ani in Romania. El vede o schimbare majora in bine abia peste cinci ani, pentru ca, in prezent, majoritatea celor implicati organizarea de petreceri sunt pervertiti de mirajul banilor. Cum era de asteptat si jurnalistul nostru vede situatia in aceeasi maniera - prea multe cluburi au o politica similara. "Cei in masura sa organizeze petreceri cu atitudine si sa mentina piata diversificata nu sunt interesati de acest lucru. Se merge numai pe trend." Aici vede el cauza inchiderii unor cluburi ca Pasha sau Session, schimbarile majore din "repertoriul" Kado etc. si vede ca solutie aparitia cat mai multor locatii noi.

In general, e sesizabila frustrarea multor romani ce au legatura cu EDM, atunci cand sunt intrebati cum vad viitorul. Eu voi aminti punctual cateva premise de la care plecam spre un viitor mai bun. Ultimii ani ne-au adus noi cluburi si promoteri fara "vertebre", fara o ideologie, destinate strict ca modalitati de a inregistra profit. Activitatea de PR, un factor determinant in fidelizarea clientului a revenit la specificul functionarului public post-decembrist.

Agentii romani inca mai reusesc sa incheie contracte pentru artisti fara orizonturi si mai mult, inregistreaza profituri mai mari decat multe agentii cu traditie din Germania. In conditiile in care cluburile, chiar si putine la numar, continua sa fie conduse de patroni iar acestia, la randul lor, sa fie indrumati de interesele unor terti incompetenti, piata va ramane la acelasi nivel, o admirabila enclava dictata de superficiali. Ramane sa speram ca pe viitor vor exista mai multe remixuri la piesele unor artisti si nu ale unor produse de marketing, iar diversitatea si noul sa existe in esenta, nu doar in comunicate.


Popup detector