VJ in Romania - cultivator de vise versus manipulator al luminii

12 Noiembrie 2008 Beat Factor BeatFactor

VJ in Romania - cultivator de vise versus manipulator al luminii
TAGS:
VJ 
Ultimii ani au vazut o dezvoltare constanta si impresionanta a scenei clubbing in Romania. Clubbing-ul nu mai inseamna astazi doar muzica, ci este un intreg proces social destul de sofisticat si care atrage din ce in ce mai multa lume, precum un magnet. Un rol extrem de important (poate chiar definitoriu in stabilirea nivelului calitativ al clubbing-ului de la noi) il reprezinta conceptul de VJ.

Ce este un VJ? Ce face el? Cu ce se ocupa? Care este rostul proiectiilor video care apar in spatele DJ-ului? Care este rostul proiectiilor video in general, la o petrecere? Cu ce ajuta un VJ o petrecere? In ce masura un VJ reuseste sa creeze conexiuni intre muzica si public? Cat de important este un VJ?

Nu suntem VJ-i, insa vom incerca sa raspundem la o parte din aceste intrebari, ajutati de catre oamenii care activeaza in acest camp artistic.

De la evenimente de club la evenimente in hale, sau chiar adevarate concerte, proiectiile video apar constant. Unii le acorda o mai mica importanta, altii le considera de-a dreptul fascinante.





In Romania, conceptul de VJ s-a impamantenit treptat si discret. Branduri precum AvMotional si Rokolectiv au ajutat la promovarea acestui tip de activitate artistica. In zona de club propriu-zisa, Sunrise este brandul care a acordat cel mai mare interes acestui concept de VJ.

Am incercat sa elucidam aceasta pseudo-enigma chiar de la artistii care se ocupa cu proiectiile video.

Cote defineste VJ-ul ca pe cineva care manipuleaza lumina. Dupa mai multe evenimente (atat de club cat si conexe) la care a participat ca VJ, Cote este de parere acum ca un VJ bun poate sa faca un set tare cu un sistem si cu un material random.

Nu cred ca background-ul muzical ajuta VJ-ul, ci abilitatea observarii in timp real a contactului intre muzica, loc si oameni. Din legatura celor trei se nasc seturi vizuale mai pe muzica, mai spatiale sau mai sociale. Imbinarea celor trei directii da calitatea setului, ne povesteste Cote. Cat priveste spatialitatea proiectiilor, artistul crede ca este importanta vizibilitate imaginilor - nici prea intunecate sau dupa-colt, dar nici prea mari sau luminoase..





Apropo de background muzical, SKVJS considerau in 2007 ca o cultura muzicala solida este esentiala in desfasurarea activitatii de VJ. Noi consideram ca cel mai important lucru care l-ar carecteriza pe un VJ de club este cultura muzicala, backgroundul muzical pe care il detine. A continua ideea muzicii prin intermediul VJ-ing ului este destul de dificil de realizat, tocmai de aici si o calitate slaba a vj-ingului din cluburile romanesti."

Intalnirea dintre oameni si muzica este punctata in spatiu de catre imagini. Imaginile abstractizeaza locul, la fel cum o face si muzica, dansul.


Nu iti trebuie zece facultati ca sa poti aprecia niste proiectii video de calitate, care sa-ti transmita un mesaj. Este totusi recomandat sa nu te regasesti in intregime in categoria celor care sunt convinsi ca Franz Kafka este fotbalist (vorba reclamei). Cote este de parere ca in Romania acest concept mai are nevoie de dezvoltare. In Romania VJ-ii sunt putini, rari si nu exista sentimentul de auto-depasire. "Clubberii" autohtoni nu vor sa dea atentie la ce sa intampla in fata lor. Este vorba surprinzator tot despre muzica, despre ce se intampla in melodiile mixate si cum sunt sunetele percepute", precizeaza cei de la SKVJS Crew. O parere similara, dar cu un aer de optimism, o impartaseste si Dreamrec in interviul video cu [a:rpia:r] de asta-vara. Recunosc ca se poate upgrada scena din punctul meu de vedere, dar eu zic ca e ok. Eu vad lucrurile altfel decat DJ-ii, si sunt si de mult timp bagat in chestia asta; se mai pot imbunatati lucrurile pe ici pe colo.





Daca la DJ-i se stie ca elementele de baza sunt castile, discurile, pick up-urile (sau cd playerele), la VJ-i setup-ul tehnic variaza; cum este si firesc, si calitatea proiectiilor video variaza, astfel incat cu putin bun gust poti face diferenta intre ceva de calitate si ceva de o calitate indoielnica.

Nucleul unui sistem de proiectii digital este calculatorul. Un mixer video poate sa combine semnalul mai multor surse. Controlul panoramic al mai multor display-uri (multiscreen) se poate face cu adaptoare specializate sau cu utilizarea mai multor placi video.





Mijloacele de interactiune pot fi extinse dincolo de tastatura si mouse: controllerele midi dau ergonomie, wiimote-ul sau tableta grafica conecteaza corpul la imagine, diferiti senzori pot conecta imaginea de spatiul fizic. Hack-uri de iphone sau nintendoDS exploateaza suprafata de control multitouch. Iluminarea scenica este controlabila prin comunicare DMX. Software-ul este tot mai variat, standardele putine si fiecare poate sa isi aleaga manusile AICI, explica Cote. VJ-ul tine insa sa aminteasca si de vizualizarile excelente produse fara calculator.





La Nights.ro Awards 2008 au fost nominalizati 12 Vji, care din punctul de vedere al scenei, sunt activi; enumeram, in ordinea rezultatelor topului din acest an - Dreamrec, Vygo, Agnes, Dan Basu, SKVJs Crew, Stefan, Corrupt Dream, Dilmana, Vali Chincisan, Flash, Flo si TVCrash.

Pentru ca la noi aceasta sub-cultura clubbing a ajuns pe diverse cai si nu a fost inteleasa atat de corect de la bun inceput, este imperios necesar ca atat organizatorii de evenimente si patronii de cluburi, cat si publicul participant, sa acorde o atentie sporita acestei activitati artistice. Doar unind toate aceste particele sparte acum precum un puzzle, putem spune ca avem o scena de club sanatoasa si ca afara.


Popup detector